Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2910141_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25-09-2024
J nr.
2024 - 1135
Akt-id
507481
Svar på KEF alm. del
spm. 471
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 3. september 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 471, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 471
I tillægsaftalen fra 28. juni 2024 om prisloft på fjernvarme fremgår det, at prislof-
tet skal udgøre et retvisende og sammenligneligt grundlag ved opvarmning af et
standardhus. Kan ministeren oplyse, hvordan dette er udmøntet i det lovforslag,
der har været i høring, herunder særligt hvordan det sikres, at der anvendes pri-
ser på varmepumper ved fastsættelsen af prisloftet, der afspejler den udgift,
som forbrugerne faktisk oplever, og hvordan sikres det, at det varmepumpealter-
nativ der anvendes i fastsættelsen af prisloftet faktisk er dimensioneret til at
kunne opvarme forbrugernes huse?
Svar
Med
Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Rigs-
revisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren fra juni 2024
genbekræfter aftalepartierne tiltag fra klimaaftalen fra 2022 om at indføre et pris-
loft på forbrugerpriserne på fjernvarme. Nærmere bestemt fremgår det, at:
”Aftalepartierne er enige om at udmønte tidligere aftale ved at indføre regler i
varmeforsyningsloven om fastsættelse af et prisloft, som vil tage afsæt i omkost-
ningerne for en individuel luft-til-vand varmepumpe. Mhp. at prisloftet skal ud-
gøre et retvisende og sammenligneligt grundlag for de varmepriser, der skal
overholde prisloftet, skal prisloftet retvisende afspejle relevante forbrugerom-
kostninger, herunder også omkostninger til el, ved at købe og anvende en indivi-
duel luft-til-vand varmepumpe til opvarmning af et standardhus.”
Når der spørges til, hvordan det sikres, at der anvendes priser på varmepumper
ved fastsættelsen af prisloftet, der afspejler den udgift, som forbrugerne faktisk
oplever, skal jeg bemærke, at prisloftet udmøntes som et nationalt prisloft. Der
vil således i udmøntningen være tale om et skøn over prisen på en individuel
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om, at prisloftet skal udgøre et retvisende og sammenligneligt grundlag ved opvarmning af et standardhus
2910141_0002.png
varmepumpe på landsplan, mens den enkelte forbruger i praksis vil kunne op-
leve priser på varmepumper, der afviger fra dette skøn.
I lovforslag om gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder, der har været i
høring fra d. 1. juli 2024 til d. 22. august 2024, bemyndiges klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler om, hvordan prisloftet fastsættes,
herunder ift., hvilke data der skal anvendes. I lovforslagets bemærkninger frem-
går det, at det forventes, at prisen på en varmepumpe, som indgår i beregnin-
gen af prisloftet, i første omgang enten fastsættes pba. af data fra varmepumpe-
puljen eller Energistyrelsens teknologikatalog. Fordelen ved at anvende data fra
varmepumpepuljen er, at der benyttes opdaterede realiserede etableringsom-
kostninger for varmepumper. Det vil dog være nødvendigt løbende at vurdere,
om varmepumpepuljen fortsat leverer et tilstrækkeligt antal af datapunkter til
fastsættelsen af investeringsomkostningen. Derfor er der lagt op til en vis fleksi-
bilitet, for at der kan anvendes andre data, hvis de vurderes mest retvisende.
Det fremgår endvidere af lovforslagets bemærkninger, at Forsyningstilsynet vil
kunne anvende og inddrage andre relevante data mhp. løbende at kunne sikre
det bedst mulige datagrundlag. Bekendtgørelsen, der udmønter disse regler, vil
blive sendt i høring efter sædvanlig procedure og under inddragelse af bran-
chen.
I høring af lovforslaget er det rejst, at der kan være behov for at opdatere den
nuværende definition af et standardhus, da opvarmningsbehovet i nutidens boli-
ger kan have ændret sig siden definitionen blev fastlagt. Som en del af opfølg-
ningen på lovforslaget vil Energistyrelsen derfor se på behovet for en opdatering
af definitionen på et standardhus og en standardlejlighed i dialog med branchen
og andre relevante aktører. For et uddybet svar herpå vil jeg henvise til besva-
relsen af KEF alm. del
spm. 465.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2