Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2909122_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23-09-2024
J nr.
2024 - 3583
Akt-id
504495
Svar på KEF alm. del – spm. 464
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 23. august 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 464, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål 464
Vil ministeren redegøre for den forventede klimapåvirkning af regeringens for-
slag om at lade 17-årige køre bil alene?
Svar
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet har bedt Transportministeriet om bidrag
til besvarelsen, hvortil at jeg henholder mig. Transportministeriet har indhentet
bidrag fra Vejdirektoratet til besvarelsen.
Vejdirektoratet oplyser følgende:
”Med udgangspunkt i den estimerede stigning i de 17-åriges trafikarbejde, fra i
dag 35 mio. kørte km. til 151 mio. kørte km. som følge af, at 17-årige får øget
adgang til at køre bil uden ledsager, har Vejdirektoratet beregnet, at CO
2
-udled-
ningen forventes at stige med 17.000 ton i 2025. Det svarer til en stigning i CO
2
-
udledningen på 0,3 pct. fra personbiler eller en stigning på 0,2 pct. fra den totale
vejtrafik. I takt med at personbilerne omstilles til at køre på el, vil CO
2
-udlednin-
gen som følge af tiltaget falde.”
Transportministeriet bemærker, at der i denne beregning alene er taget ud-
gangspunkt i stigningen i de 17-åriges trafikarbejde som følge af tiltaget. Faldet i
trafikarbejdet som følge af, at der vil være mindre ”forældrekørsel”, dvs. hvor
den 17-årige transporteres i bil af eksempelvis forældre, er ikke medtaget, da
data ikke understøtter en beregning heraf.
Transportministeriet bemærker desuden, at forslaget indebærer en betydelig for-
bedring af de 17-åriges mobilitet og dermed for eksempel deres mulighed for at
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om den forventede klimapåvirkning af regeringens forslag om at lade 17-årige køre bil alene
2909122_0002.png
tage den ungdomsuddannelse, som de ønsker. En tilsvarende stigning i mobili-
teten vurderes ikke at kunne opnås ved kollektiv trafik, da der ikke er tilstrække-
ligt passagergrundlag herfor i landdistrikterne. Den kollektive trafik har desuden
ikke nødvendigvis nogen CO
2
-mæssig fordel, når belægningen er lav.
Det bemærkes yderligere, at udledninger fra transportsektoren indgår i Klimalo-
vens 70 pct.-målsætning, som regeringen sammen med bl.a. SF har forpligtet
sig til at indfri. En marginal øget CO
2
-udledning som følge af regeringens forslag
om at lade 17-årige køre bil uden ledsager vil derfor blive håndteret ligesom øv-
rige ændringer, hvis kommende fremskrivninger viser behov herfor.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2