Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2904308_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. september 2024
J nr.
2024 - 3467
Svar på KEF alm. del – spm. 454
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 14. august 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 454, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Spørgsmål 454
Vil ministeren kommentere på den voldsomme stigning i affaldsgebyret, som er
blevet pålagt borgerne siden strømliningen af affaldssortering i 2020, jf.
»Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020?
Svar
Den 16. juni 2020 blev der indgået aftale om
Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi
(S, V, SF, RV, LA, K, EL og ALT). K, EL og ALT er ikke
længere en del af aftalen, mens M er trådt ind i aftalens dele om forlig. Med Kli-
maplanen blev det aftalt at strømline og øge indsamlingen af danskernes affald
ved at indføre krav til kommunerne om ens indsamling af 10 forskellige affalds-
fraktioner: mad-, papir-, pap-, metal-, glas-, plast-, tekstilaffald samt drikke- og
fødevarekartoner, restaffald og farligt affald. Parterne noterede sig, at den
øgede sortering i sig selv ville medføre en mindre stigning i affaldsgebyret frem
mod 2030, som Miljøministeriet på daværende tidspunkt beregnede til ca. 55 kr.
årligt (ekskl. moms) i 2030.
Miljøministeriet har oplyst følgende vedr. beregningen:
Beregningen af de 55 kr. blev foretaget i forbindelse med de politiske forhandlin-
ger om Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi i 2020 ud fra
en række forudsætninger. De 55 kroner er eksklusive udgifter til henteordninger
for mad- og tekstilaffald. Desuden er der tale om en gennemsnitlig stigning i
2030 (ekskl. moms) ud fra aktuelle priser i hele affaldsværdikæden. Det vil sige,
at gebyrstigningen vil variere fra kommune til kommune blandt andet afhængigt
af, hvor mange typer af affald, kommunen allerede havde henteordninger for.”
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 454: Spm. om kommentar til den voldsomme stigning i affaldsgebyret, som er blevet pålagt borgerne siden strømliningen af affaldssortering i 2020, jf. »Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020
2904308_0002.png
I Klimaplanen fra 2020 blev det besluttet, at der parallelt med strømliningen
skulle ske omkostningsreduktioner, der som minimum udligner den på davæ-
rende tidspunkt forventede stigning i affaldsgebyret.
Det fremgår endvidere af Klimaplanen fra 2020, at der skulle sikres et skærpet
økonomisk tilsyn således, at der sikres gennemsigtighed, lige konkurrencevilkår
og effektive priser i affaldssektoren. Tilsynet gebyrfinansieres og varetages af
Forsyningstilsynet. I forlængelse heraf blev det aftalt, at udviklingen i affaldsge-
byrerne skal monitoreres og afrapporteres til aftalekredsen.
I 2022 blev der indgået
Opfølgende politiske aftale om Klimaplan for en grøn af-
faldssektor og cirkulær økonomi.
Her var parterne bl.a. enige om en række tiltag
mhp. at sikre øget transparens og omkostningsreduktioner i affaldsgebyrerne,
herunder:
at gøre kommunernes affaldsgebyrer transparente, og at de skal offentlig-
gøres og sammenstilles på et sammenligneligt grundlag, så der skabes
gennemsigtighed på tværs af landet.
at der skal føres et styrket tilsyn med affaldsgebyret. Forsyningstilsynet
skal bl.a. fastsætte regler for opkrævning af gebyrer af den kommunale af-
faldshåndtering, som sikrer transparens og omkostningsægte priser for
borgerne.
at der skal indføres et prisloft over affaldsgebyret, som skal fastsættes og
reguleres af Forsyningstilsynet. I aftalen fremgår en række hensyn, som en
model for prisloftet skal udarbejdes ud fra.
at der udarbejdes en analyse af udbud i affaldssektoren.
Udvikling i affaldsgebyret
Energistyrelsen stod for den første monitorering og afrapportering om udviklin-
gen i de kommunale affaldsgebyrer for perioden 2019 til 2021. Afrapporteringen
udkom i april 2023 og fokuserede bl.a. på udviklingen i affaldsgebyrerne i takt
med udrulningen af indsamlingen af de ti fraktioner husstandsnært. Forsynings-
tilsynet overtog siden ansvaret for monitoreringen og afrapporteringen om af-
faldsgebyrerne.
Forsyningstilsynets første afrapportering over udviklingen i de kommunale af-
faldsgebyrer for perioden 2019-2023 blev oversendt til Folketinget d. 17. juni
2024. Rapporten viser bl.a., at det gennemsnitlige affaldsgebyr fra 2019 til 2023
er steget med 989 kr. for en havebolig og 879 kr. for en etagebolig. Det svarer til
en stigning på hhv. 37 pct. og 46 pct. Til sammenligning er pris- og lønindekset
steget med ca. 10 pct. i samme periode.
Det fremgår derudover af Forsyningstilsynets rapport, at der ikke kan konklude-
res noget entydigt og endegyldigt om årsagen til den gennemsnitlige stigning i
affaldsgebyrerne.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 454: Spm. om kommentar til den voldsomme stigning i affaldsgebyret, som er blevet pålagt borgerne siden strømliningen af affaldssortering i 2020, jf. »Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020
2904308_0003.png
Endvidere oplyser Miljøministeriet (der har ansvar for implementering af produ-
centansvar), at affaldsgebyret isoleret set forventes at falde, når der indføres ud-
videt producentansvar for emballage. Det udvidede producentansvar for embal-
lage indføres i 2025 og vil medføre, at producenter af emballage skal betale for
affaldshåndteringen af deres produkter. Når producenter skal afholde omkost-
ningerne, forventes affaldsgebyrer at blive reduceret tilsvarende. For hushold-
ninger kan omfordelingen skønsmæssigt omregnes til en gennemsnitlig reduk-
tion af affaldsgebyret med ca. 500-600 kr. ekskl. moms pr. husstand om året.
Borgerne kan opleve en stigning i forbrugerpriser for emballerede produkter i
det omfang, at virksomhederne overvælter omkostningerne til affaldshåndtering
i priserne.
Status på aftaleelementer om omkostningsreduktioner og gennemsigtighed
For så vidt angår omkostningsreduktioner blev Forsyningstilsynet i april 2024
anmodet af klima-, energi- og forsyningsministeren om at udføre analyser af
hhv. modeller for prislofter på affaldsgebyret og udbud i affaldssektoren (jf.
den
opfølgende aftale fra 2022).
Analyserne forventes færdig i 2025, hvorefter de af-
rapporteres til klima-, energi- og forsyningsministeren. Efter analyserne er afrap-
porteret, skal analysernes resultater forelægges for aftalekredsen.
For så vidt angår gennemsigtighed, har Forsyningstilsynet iværksat et analyse-
projekt om ”Kommunale
affaldsgebyrer – hvordan sikres gennemsigtighed, ens-
artethed og omkostningsægthed”.
Arbejdet forventes færdigt i løbet af 2024 og
skal komme med anbefalinger til ændringer af nuværende regler og praksis for
opgørelse af affaldsgebyrerne. Når anbefalingerne til analysen foreligger, vil jeg
gå til aftalekredsen i forhold til den politiske proces for stillingtagen til anbefalin-
gerne.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3