Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2901973_0001.png
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. september 2024
Besvarelse af spørgsmål 447 alm. del stillet af udvalget den 18. juli 2024
efter ønske fra Kenneth Fredslund Pedersen (DD).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at det er fremmende for rederiers investeringer i en mere
klimavenlig søtransport, at skibe under 5.000
tons er undtaget EU’s CO
2
-
kvoteordning?
Svar:
Som en af de største søfartsnationer i verden har Danmark et ansvar for at
drive udviklingen mod en global klimaneutral skibsfart.
Danmark arbejder
for ambitiøs global klimaregulering af skibsfart, som kan sikre opfyldelse
af målet om klimaneutral skibsfart i 2050.
Kvotehandelssystemet omfatter i udgangspunktet skibe over 5.000 brutto-
ton. Fra 2025 er skibe på 400-5.000 bruttoton dog pålagt pligt til overvåg-
ning, rapportering og verifikation af udledninger (MRV-pligt). Dette skal
gøre det muligt at omfatte flere skibe og sikre en bredere dækning af emis-
sioner i søfartssektoren på et senere tidspunkt. Det nuværende omfang af
kvotehandelssystemet for skibsfart over 5.000 bruttoton dækker omkring
90 pct. af CO
2
-emissionerne fra skibsfarten i EU.
1
Det er vigtigt at afveje hensynet til at fremme klimavenlige investeringer
mod de økonomiske og sociale konsekvenser og byrder for rederierne. EU
har fastsat grænsen på 5.000 bruttoton ud fra denne balance, så kvotehan-
delssystemet generelt medfører en fair og effektiv reduktion af udlednin-
gerne fra skibsfarten i EU.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
1
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2023/959/oj.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 447: MFU spm., om fremmende for rederiers investeringer i en mere klimavenlig søtransport, at skibe under 5000 tons er undtaget EU’s C02-kvoteordning
2/2
I forbindelse med en kommende rapport om kvotehandelssystemet for
skibsfart i 2026 kan Kommissionen overveje at inkludere de mindre skibe.
Regeringen ser generelt positivt på tiltag, som kan bidrage til klimaneutral
skibsfart i 2050 og vil se nærmere på Kommissionens analyser, når de præ-
senteres.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov