Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2792198_0001.png
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har ved brev af 7. november (KEF alm.
del
spørgsmål 44) bedt om klima-, energi- og forsyningsministerens besva-
relse af spørgsmål:
”Kan ministeren bekræfte, at opstillingen af en vindmølle er omfattet af § 2, stk.
7, i bekendtgørelse nr. 923 af 6. september 2019 om planlægning for og tilla-
delse til opstilling af vindmøller, såfremt et borgerenergifællesskab i forbin-
delse med opsætningen af en vindmølle får tinglyst en mindre ejerandel på de
matrikler, der er omfattet af afstandskravet i bekendtgørelsen? Og hvis mini-
steren ikke kan bekræfte dette, vil ministeren i så fald arbejde for, at borger-
energifællesskaber kan anvende undtagelsesbestemmelsen til afstandskravet i
bekendtgørelse nr. 923 af 6. september 2019 om planlægning for og tilladelse
til opstilling af vindmøller?”
Svar:
Spørgsmålet er overført fra klima-, energi- og forsyningsministeren til min be-
svarelse, da det handler om afstandskrav i en bekendtgørelse udstedt i medfør
af planloven, som hører under By-, Land- og Kirkeministeriet.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har til brug for min besvarelse oplyst følgende
om forståelsen af reglerne:
”Det følger af bekendtgørelse nr. 923 af 6. september 2019 om planlægning for
og tilladelse til opstilling af vindmøller, at der ikke må gives tilladelse efter
planloven til vindmøller nærmere nabobeboelse end fire gange møllens total-
højde, jf. § 2, stk. 2. Ifølge bekendtgørelsens § 2, stk. 7, gælder afstandskravet
ikke for vindmølleejerens beboelse.
Afstandskravet skal ses i sammenhæng med bekendtgørelse om støj fra vind-
møller, som henhører under Miljøministeriet. Bekendtgørelsen om støj fra
vindmøller indeholder en lignende undtagelse om, at grænseværdier for støj
fra vindmøller ikke gælder for vindmølleejerens beboelse.
Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsens opfattelse, at undtagelsen for afstands-
kravet ved vindmølleejerens beboelse også kan omfatte tilfælde, hvor der er
tale om flere ejere til en eller flere vindmøller. Det har dog ikke været hensig-
ten med undtagelsesbestemmelsen, at afstandskravet ikke skal gælde for en
bolig, hvor ejeren har en lille ejerandel i et vindmølleprojekt, men i øvrigt er
uden indflydelse på vindmøllens drift. Undtagelsen må efter Plan- og Landdi-
striktsstyrelsens umiddelbare opfattelse forudsætte, at vindmølleejeren har en
væsentlig indflydelse på vindmøllens opstilling og drift.”
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har til brug for besvarelsen oplyst føl-
gende om borgerenergifællesskaber:
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 346908
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til By-, Land- og Kirkeministe-
riet
Dato: 4. december 2023
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om opstillingen af en vindmølle er omfattet af § 2, stk. 7, i bekendtgørelse nr. 923 af 6. september 2019 om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, såfremt et borgerenergifællesskab ifm. opsætningen af en vindmølle får tinglyst en mindre ejerandel på de matrikler, der er omfattet af afstandskravet i bekendtgørelsen
2792198_0002.png
”I bekendtgørelsen nr. 1069 af 30. maj 2021 om VE-fællesskaber
og borger-
energifællesskaber jf. § 3, forstås et borgerenergifællesskab som en juridisk
person, der er baseret på åben og frivillig deltagelse, og er uafhængig og faktisk
kontrolleres af kapitalejere eller deltagere, hvis formål er at give sine deltagere
eller kapitalejere eller de lokalområder, hvor det drives, miljømæssige, økono-
miske eller sociale fællesskabsfordele frem for at give økonomisk gevinst. Da
borgerenergifællesskabet oprettes som én juridisk person, anses ejerskabet
over produktionsanlægget også som tilhørende den juridiske person, altså bor-
gerenergifællesskabet. Deltagerne anses som ejere af produktionsanlægget at
have væsentlig indflydelse på produktionsanlæggets opstilling og drift, hvilket,
Plan- og Landdistriktsstyrelsen pointerer er væsentligt, for at undtagelsen kan
anvendes.”
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har desuden oplyst, at styrelsen ikke er be-
kendt med, at der tidligere er taget stilling til spørgsmål om undtagelsens an-
vendelse for borgerenergifællesskaber, og at det i de konkrete tilfælde vil være
op til kommunen og eventuelt klagenævn at fastlægge, om undtagelsen om
vindmølleejers beboelse finder anvendelse for en bestemt bolig.
Supplerende kan jeg generelt tilføje, at det er vigtigt, at udbygningen med ved-
varende energi kan ske under behørig hensyntagen til andre interesser, herun-
der nabobeboelser. Jeg vil være indstillet på at se på reglerne, hvis det måtte
vise sig, at de gældende regler ikke sikrer den rigtige balance.
Akt nr.:
Side 2
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl