Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2882604_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. juni 2024
J nr.
2024 - 1162
Svar på KEF alm. del – spm. 422
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 23. maj 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 422, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 422
Vil ministeren kommentere, hvorvidt han mener, at det er hensigtsmæssigt, at
fjernvarmeselskaberne ikke fremover kan eje og drive nye fjernvarmeunits i boli-
ger – i hvert fald ikke som en del af hovedaktiviteten og med kommunal garanti -
sådan som det i dag sker i vidt omfang, jf. afgørelse fra Forsyningstilsynet »Af-
gørelse om, at udgifter i tilknytning til fjernvarmeunits ikke kan indregnes i var-
meprisen« af 30. april 2024 på afg.forsyningstilsynet.dk? Det ønskes i besvarel-
sen oplyst, om ministeren er enig i, at der er en række fordele ved, at selska-
berne ejer fjernvarmeunits i form af, dels at flere borgere vil installere unit, når
de ikke skal afholdes investeringsomkostningen på en gang, og dels at man kan
opnå en mere hensigtsmæssig og klimavenlig drift af det samlede fjernvarmesy-
stem. Endelig ønskes det oplyst i besvarelsen, om ministeren på den baggrund
vil tage initiativ til at revidere varmeforsyningsloven på dette punkt.
Svar
Indledningsvist skal jeg bemærke, at Forsyningstilsynet er en uafhængig myn-
dighed. Derudover kan jeg som minister ikke gå ind i konkrete sager og dermed
heller ikke den pågældende afgørelse fra Forsyningstilsynet.
Af afgørelsen, som der henvises til i spørgsmålet, fremgår det, at Forsyningstil-
synet har vurderet, at fjernvarmeunits ikke er omfattet af definitionen af kollek-
tive varmeforsyningsanlæg i varmeforsyningsloven. Det indebærer ifølge Forsy-
ningstilsynets afgørelse, at udgifter i tilknytning til disse fjernvarmeunits dermed
ikke kan indregnes i prisen på fjernvarme, som opkræves hos alle de forbru-
gere, der modtager fjernvarme, herunder også fra forbrugere, der ikke har fået
stillet en fjernvarmeunit til rådighed. Afgørelsen gælder ikke for eksisterende af-
taler om fjernvarmeunitordninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om det er hensigtsmæssigt, at fjernvarmeselskaberne ikke fremover kan eje og drive nye fjernvarmeunits i boliger, sådan som det i dag sker i vidt omfang
2882604_0002.png
Jeg noterer mig, at Forsyningstilsynet i deres afgørelse bl.a. har lagt vægt på, at
indkøb, eje, installation og vedligeholdelse af fjernvarmeunits ikke kan betragtes
som en del af en fjernvarmevirksomheds naturlige monopol. Jeg noterer mig
herved også, at konkurrencebegrænsning/monopolstilling således ikke kan be-
tragtes som værende en nødvendighed i relation til sådanne ydelser, der både i
det hele og hver for sig kan udbydes i et fuldt konkurrenceudsat marked.
Jeg henviser til Forsyningstilsynets afgørelse for yderligere baggrund om de
hensyn m.m., der ligger til grund for afgørelsen. Ligeledes vil jeg gøre opmærk-
som på, at sagen efter det oplyste er blevet indbragt for Energiklagenævnet.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, herunder fsva. fordele ved at
fjernvarmevirksomhederne ejer og driver fjernvarmeunits. Energistyrelsen har
oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.
”Forsyningstilsynet
har udarbejdet en vejledende udtalelse, hvorefter forbruger-
ejede fjernvarmevirksomheder kan eje og drive units som sideordnet aktivitet ef-
ter tilsynets praksis. Kommunalt ejede virksomheder vil kunne eje og drive units,
hvis opgaven falder ind under betingelserne for tilknyttet virksomhed i varmefor-
syningsloven. For både sideordnet aktivitet og tilknyttet virksomhed gælder, at
aktiviteten drives på kommercielle vilkår, og at omkostningen dækkes af den en-
kelte forbruger, der modtager ydelsen, i stedet for kollektivt af fjernvarmeselska-
bet.
Energistyrelsen bemærker, at styrelsen alene kan udtale sig vejledende om reg-
lerne. Energistyrelsen har ikke tidligere vejledende udtalt sig om, hvorvidt en
kommune - efter Energistyrelsens vurdering - vil kunne eje og drive units som
tilknyttet virksomhed efter reglerne i varmeforsyningsloven.
Energistyrelsen oplyser herefter, at der blandt fjernvarmeselskaberne kan være
stor forskel på, hvad her-og-nu omkostningen for tilslutning til fjernvarme er.
Her-og-nu omkostningen består i udgangspunktet af et såkaldt tilslutningsbi-
drag, der dækker selve tilslutningen til fjernvarmenettet, og en fjernvarmeunit
hos den enkelte forbruger. Det vurderes, at en fjernvarmeunit koster i omegnen
af 24.000 kr. Generelt set kan en stor her-og-nu-omkostning være en barriere
for nogle forbrugere, fx kan der være borgere, som ikke har mulighed for eller
lyst til at foretage en stor her-og-nu-investering.
Det bemærkes hertil, at der indenfor eksisterende regler findes en række mulig-
heder for, at selskaberne kan sænke her-og-nu-investeringen for nye forbru-
gere. Fjernvarmeselskaberne har fx mulighed for at tilbyde nedsat tilslutningsbi-
drag eller gratis tilslutning i en begrænset periode, hvis udvidelsen af et fjernvar-
meområde vil være en fordel for fjernvarmevirksomhedens samlede økonomi,
herunder således også for de eksisterende forbrugere. Se eventuelt
Energisty-
relsens vejledende beskrivelse
herom.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om det er hensigtsmæssigt, at fjernvarmeselskaberne ikke fremover kan eje og drive nye fjernvarmeunits i boliger, sådan som det i dag sker i vidt omfang
2882604_0003.png
Korrekt drift og vedligehold af fjernvarmeunits kan have stor betydning for afkø-
lingen, hvilket har betydning for omkostningen for produktionen af fjernvarme,
og dermed alle fjernvarmeforbrugernes priser. Flere fjernvarmeselskaber har
derfor også en afkølingstarif. Korrekt drift og vedligehold af fjernvarmeunits har
også betydning for forbrugerens egen fjernvarmeregning dels i form af en even-
tuel afkølingstarif og dels i form af, at varmeforbruget kan reduceres. Derfor har
forbrugeren også selv et økonomisk incitament til at sikre en korrekt drift og ved-
ligehold af sin fjernvarmeunit.
I det omfang at fjernvarmeselskabets tariffer ikke afspejler den fulde værdi af
forbrugerens afkøling, eller forbrugeren ikke agerer efter et økonomisk incita-
ment til korrekt drift og vedligehold, kan der være en øget gevinst i, at fjernvar-
meselskabet ejer og driver forbrugerens fjernvarmeunit. Ligeledes kan en fri
konkurrence om salg, installation, drift og vedligehold af fjernvarmeunits med-
føre mere konkurrencedygtige priser for forbrugerne, i kraft af at der vil være
flere bydere på det samme marked. Ved at muliggøre, at fjernvarmeselskaber
kan eje, drive og vedligeholde fjernvarmeunits i tilknyttet virksomhed på kom-
mercielle vilkår, har fjernvarmeselskaberne mulighed for at sikre ovenstående
fordele for fjernvarmesystemet, samtidig med at markedet sikrer, at dette sker til
en konkurrencedygtig pris.”
Afslutningsvist er min holdning, at udrulning og drift af fjernvarme grundlæg-
gende skal bero på, at der er en fornuftig konkurrence mellem de forskellige var-
meløsninger.
På den baggrund er det ikke på tegnebrættet at revidere varmeforsyningsloven
for at muliggøre, at fjernvarmeunits kan ejes og drives igennem hovedvirksom-
heden.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3