Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2882136_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. juni 2024
J nr.
2024-1162
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 22. maj 2024 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 420, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 420
Vil ministeren kommentere den opfølgende henvendelse af 22. maj 2024 fra Kurt
Mosgaard m.fl. i forbindelse med foretræde for udvalget den 16. maj 2024, herun-
der specifikt de 7 forslag, som borgergruppen har opstillet på side 2 i henvendel-
sen, jf. KEF alm. del - bilag 286?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne bemærke, at udrulning af fjernvarme er en lokal op-
gave, hvor kommuner og forsyningsselskaber har ansvaret for hhv. varmeplanlæg-
ning og godkendelse af projektforslag samt at udarbejde og drive fjernvarmeprojek-
ter, og hvor borgerne bedst kan beslutte, hvilken varmeløsning der er bedst for
dem.
Med det sagt er udrulning af fjernvarme og andre grønne varmekilder en prioritet
for regeringen. Derfor er der aftalt en række tiltag i
Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022,
som bl.a. skal sikre fornuftige rammevilkår for fjernvarmeselskaberne
og gennemsigtige priser for forbrugerne, ligesom regeringen har taget flere initiati-
ver, der skal bistå kommuner og fjernvarmeselskaber i at gennemføre en forsvarlig
og samtidig hurtig udrulning af fjernvarme i de områder, hvor det giver økonomisk
mening.
Mønsted-Sparkær frivillige Varmegruppe kommer med en række yderligere forslag,
som jeg vil gennemgå i nedenstående
tabel 1.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/5-24 fra Kurt Mosgaard m.fl. som opfølgning på foretræde den 16/5-24 om fjernvarmepuljen
2882136_0002.png
Tabel 1
Oversigt over forslag fra Mønsted-Sparkær frivillige Varmegruppe
Forslag
Ministerens kommentar
Fjernvarmepuljen er indrettet således, at midler udbetales efter projektet er
gennemført af hensyn til at holde sagsforløbet så enkelt som muligt og med henblik
på at undgå eventuelle tilbagebetalingskrav. Udbetales tilskuddet ved meddelelsen
om tilsagn om tilskud, risikeres det, at hele eller dele af tilskuddet skal kræves
tilbagebetalt, hvis projektet skulle vise sig at være billigere end antaget, eller hvis
projektet ikke overholder samtlige krav og betingelser.
Fsva. finansiering af omkostninger til forundersøgelser bemærkes det, at
fjernvarmeselskaberne i det omfang, der anvendes rimelige og nødvendige
omkostninger hertil, kan indregne omkostningen i varmeprisen, hvorfor der ikke
umiddelbart er et finansieringsbehov.
Med
klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
er det besluttet, at ”afskrivningsperi-
oden for investeringer skal afspejle investeringernes forventede levetid og dermed
mulighed for længere afskrivningsperiode.”
Arbejdet med forlængelse af afskriv-
ningsregler er i gang og vil herefter skulle drøftes med forligskredsen.
Udbetaling af midler fra fjern-
varmepuljen bør rykkes frem til
starten af projektarbejdet.
Løbetiden på lån bør forlæn-
ges fra 30 år til ca. 50 år.
NEKST-arbejdsgruppen
Farvel til gas i danske hjem
og branchen har rejst, at en
forlængelse af afskrivningsregler bør følges ad med en forlængelse af løbetiden for
lån hos KommuneKredit. Dette vil kræve en ændring af lånebekendtgørelsen, som
hører under Indenrigs- og Sundshedsministeriet. Der er ikke taget politisk stilling til
eventuelle ændringer på området.
Fjernvarmeselskaberne har pba. først-til-mølle-princippet lige mulighed for at ind-
sende ansøgninger, der vurderes i den rækkefølge, de indkommer i, mhp. om de le-
ver op til tilskudskriterierne.
Målretning af midler fra fjernvarmepuljen vil kræve bekendtgørelsesændring, ændrin-
ger af it-system mv., som vurderes at tage op mod et år at gennemføre. Målretning
vil desuden betyde, at flere af puljemidlerne vil gå til administration. Det vurderes
derfor umiddelbart uhensigtsmæssigt at omlægge fjernvarmepuljen, så nogle grup-
per prioriteres frem for andre.
Der blev med
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
vedtaget en ambition om,
at der ikke skal anvendes gas til rumvarme i danske husstande fra 2035, samt at re-
geringen i 2026 vil fremlægge mulige initiativer og finansiering, der kan indfri ambiti-
onen.
Den endelige udmøntning vil skulle drøftes politisk i aftalekredsen bag
Klimaaftale
om grøn strøm og varme 2022.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at der med midler afsat med bl.a. Energiaftale
2018, allerede er etableret et velfungerende og uvildigt rådgivningssetup på
Spar-
energi.dk.
Her har borgere mulighed for at få generel uvildig og gratis rådgivning om
energirigtig adfærd, renovering og opvarmning, herunder konvertering til fjernvarme.
SparEnergi afholder endvidere en lang række inspirationsmøder i samarbejde med
kommunerne.
Dertil har NEKST-arbejdsgruppen
Farvel til gas i danske hjem
i samarbejde med
Forbrugerrådet TÆNK udarbejdet oplysningsvideoer om konvertering til fjernvarme
og varmepumper. Materialet kan findes
her.
§ 3-8 dækker over bestemmelser relateret til varmeforsyningsplanlægning, herunder
kommunens opgaver og muligheder som varmeplanmyndighed. Den daværende S-
regering og KL indgik i juni 2022
Aftale om fremskyndet planlægning for udfasning af
gas i husholdningernes opvarmning og klar besked til borgerne.
Med baggrund i af-
talen blev der udarbejdet en cirkulæreskrivelse til kommunerne om, at kommuner
med gasområder i 2022 og 2023 skulle udarbejde det planlægningsmæssige grund-
lag for udrulning af fjernvarme inden udgangen af 2028, hvor det giver mening, og
udsende brev til borgerne om fremtidige varmeløsninger. I forbindelse med aftalen
blev der afsat 201 mio. kr. i 2022-2025 til kommunernes arbejde med varmeplanlæg-
ning, og Energistyrelsen bistod herefter kommunerne med at udarbejde skabeloner
til borgerbreve.
Regeringen følger i samarbejde med KL løbende implementeringen af aftalen.
Midlerne i fjernvarmepuljen
bør prioriteres til de mindre by-
samfund og landdistrikter, hvor
udfordringerne er størst.
Der bør fra ministeriet og Fol-
ketinget komme klarere mel-
dinger og information om frem-
tiden for gas og olie og ikke-
anvendelsen af biogas til op-
varmning af almindelige boli-
ger.
Der bør være fri adgang til
bedre informationsmateriale
om fjernvarme målrettet de po-
tentielle kommende fjernvar-
meforbrugere.
Der bør sendes ”hyrdebrev”
fra ministeriet til kommunerne
og fjernvarmeværkerne om
mulighederne i henhold til Var-
meforsyningslovens § 3-8.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/5-24 fra Kurt Mosgaard m.fl. som opfølgning på foretræde den 16/5-24 om fjernvarmepuljen
2882136_0003.png
Med
klimaaftale om energi og industri mv. 2020
blev den såkaldte rumvarmeafgift,
som omfatter fossile brændsler, herunder olie og gas, til opvarmning øget.
Dertil vil jeg gerne gøre opmærksom på, at implementeringen af EU’s nye kvotesy-
stem (ETS2) fra 2027 for udledninger fra brændstoffer til bl.a. opvarmning forventes
at øge omkostningen ved at bruge gas til rumopvarmning yderligere. Jeg vil i øvrigt
henvise til skatteministeren, da skatter og afgifter er skatteministerens ressortom-
råde
I forlængelse heraf bemærkes det, at gastarifferne for husholdningerne skønnes at
stige i takt med at flere gaskunder afkobles og der dermed er færre til at dække de
faste omkostninger til gassystemet.
Der bør indføres højere afgif-
ter på olie, gas og olie- og
gasfyr.
Kilde:
KEFM
Jeg vil derudover gerne fremhæve, at regeringen i marts 2023 nedsatte den natio-
nale energikrisestab (NEKST), hvor arbejdsgruppen
Farvel til gas i danske hjem
bl.a. har kigget på, barrierer og mulige løsninger til en hurtigere fjernvarmeudrul-
ning. Arbejdsgruppen afleverede 30 anbefalinger i marts 2024. Arbejdsgruppen er
bl.a. kommet med en række anbefalinger til de kommunale- og private aktører, der
skal tilvejebringe en bedre praksis for udrulning af fjernvarme, ligesom arbejdsgrup-
pen har udarbejdet en guide med en række gode råd til et optimeret procesforløb
for udrulning af fjernvarme. I kan finde anbefalingerne og guiden fra NEKST-ar-
bejdsgruppen
her.
Afslutningsvis vil jeg gerne kvittere for spørgsmålet, som vil blive taget med i mini-
steriets videre arbejde med fjernvarmeudrulning.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3