Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 418
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. juni 2024
J nr.
2024-2190
Svar på KEF alm. del – spm. 418
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 17. maj 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 418, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 418
Vil ministrene kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Ka-
lundborg Refinery og Rådet fra Grøn Omstilling i forbindelse med foretræde den
16. maj 2024 om potentialerne ved grønne flybrændstoffer,
jf. KEF alm. del - bi-
lag 215 og 285?
Svar
Det følger af
Aftale om Grøn luftfart i Danmark
(regeringen, SF, EL), at det skal
undersøges nærmere, hvordan der i forbindelse med udmøntning af pulje til
grøn omstilling af luftfarten kan sættes et hensigtsmæssigt mål om aromatind-
holdet for flybrændstoffer fra 2025. Aftalepartierne vil træffe beslutning om kon-
kret udmøntning på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Det bemærkes, at der er flere tiltag i den europæiske regulering af brændstoffer,
der sigter mod at øge vidensgrundlaget omkring aromatindholdet i flybrændstof-
fer. ReFuelEU Aviation forordningens artikel 10 stiller bl.a. krav om, at flybrænd-
stofleverandører årligt fra 2025 skal indrapportere oplysninger til en EU-data-
base om bl.a. indholdet af aromater mv. i leveret flybrændstof.
Ud over kravene i ReFuelEU Aviation er der med revision af EU’s kvotehandels-
system (ETS) oprettet en proces for overvågning, rapportering og verificering
(MRV) af luftfartens non-CO
2
-effekter i 2025 med henblik på at opnå et data-
grundlag for regulering af effekterne. Non-CO
2
-effekter kædes bla. sammen
med aromatindhold i flybrændstof. EU-Kommissionen skal fremsætte et forslag
for håndtering af non-CO
2
-effekter senest i 2028.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/1