Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2877529_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. juni 2024
J nr.
2024 - 1955
Svar på KEF alm. del – spm. 403
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 6. maj 2024 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 403, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål 403
Vil ministeren som opfølgning på svar på KEF alm. del spørgsmål 52 af 11. decem-
ber 2023 oplyse, om formuleringen »reducere behovet for netudbygning« skal for-
stås således, at der for nuværende ikke er initiativer i gang for at sikre en udbyg-
ning af elnettet i de dele af Danmark, hvor der er et stort behov for en udbygning el-
ler styrkelse?
Svar
Energinet, som ejer det danske transmissionsnet, og netvirksomhederne, som ejer
distributionsnettet, har igangsat en gennemgribende udbygning for at imødekomme
den stigende elektrificering af samfundet samt for at indpasse den store mængde af
VE-produktion i fremtiden. Både Energinet og netvirksomhederne foretager i disse
år store investeringer i udbygning af elnettet for at kunne håndtere omstillingen. Sam-
tidig skal de også balancere mellem rettidige og effektive investeringer og omkost-
ningseffektiv drift. Energinet forventer at gennemføre investeringer i transmissions-
nettet for over 36 mia. mia. kr. alene i 2024-2027.
For at undgå at omkostningerne til netudbygning bliver uforholdsmæssigt høje for
netkunderne, kan fleksibilitet benyttes som et supplerende redskab til at aflaste net-
tet, dér hvor der opstår flaskehalse og trængsel i nettet. Fleksibilitet er netvirksom-
hedernes og Energinets mulighed for at foretage ændringer i aftag eller leverance af
elektricitet fra hhv. producenter og forbrugere. Den øgede fleksibilitet skal dels bi-
drage til at løse ubalancer mellem forbrug og produktion henover sæsoner og uger,
men samtidig skal fleksibiliteten bidrage til at udnytte elnettet, når kapaciteten i nettet
er størst, og strømmen er billigst af transportere. Fleksibilitet kan fx komme til udtryk
ved en afbrydelighedskontrakt, hvor en netvirksomhed under nærmere aftalte vilkår
med kunden må slukke for strømmen til den pågældende kunde for at sikre balance
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm., om formuleringen »reducere behovet for netudbygning« skal forstås således, at der for nuværende ikke er initiativer i gang for at sikre en udbygning af elnettet i de dele af Danmark, hvor der er et stort behov for en udbygning eller styrkelse
2877529_0002.png
på nettet. På denne måde kan fleksibilitet bidrage til at reducere behovet for netud-
bygning, ved at forbrug eller produktion i stedet placeres i tidsrum, hvor der er plads
i nettet.
Der blev med energiaftalen af 29. juni fra 2018 besluttet, at der skulle igangsættes
et analysearbejde til udvikling af en ny markedsmodel (Markedsmodel 3.0), hvis mål-
sætning var at få udviklet et mere fleksibelt elsystem. Analyserne blev offentliggjort
tilbage i 2021.
De sidste par år har der for både Energinet og netvirksomhederne været et generelt
fokus på at sikre rammerne for udvikling af alternativer til netudbygning. Det gælder
muligheden for at lave geografisk differentiering af forbrugs- og produktionstariffer,
hvor kunderne får et prissignal om, hvor i nettet der er plads til dem, samt muligheden
for etablering af direkte linjer, hvor aktører kan opstille forbrug og produktion ”bag
måleren”, dvs. uden om det kollektive net. Disse er tiltag for at reducere det ellers
store behov for netudbygning. Derudover er der med Klimaaftalen om Grøn strøm
og varme af 25. juni 2022 igangsat analyser til at fremme et marked for køb og salg
fleksibilitetsydelser, fleksible nettilslutningsvilkår og netprodukter, samt tariffer til
fremme af fleksibilitet.
Der spørges yderligere til, om det skal forstås sådan, at der for nuværende ikke er
initiativer i gang for at sikre en udbygning af elnettet i de dele af Danmark, hvor der
er et stort behov for en udbygning eller styrkelse.
Hertil kan det siges, at Energinets langsigtede udviklingsplan 2024 er sendt i offentlig
høring den 13. maj. Udviklingsplanen beskriver den strategiske retning for, hvordan
Energinet forventer at udvikle transmissionsnettet og giver et samlet overblik over
den planlagte udbygning frem til 2050. Ifølge udviklingsplanen forventer Energinet
flere end 500 udbygninger og forstærkninger af el- og gassystemerne frem mod
2050.
Netvirksomhederne har allerede planlagt betydelige investeringer i elnettet for at un-
derstøtte et stigende elforbrug fra bl.a. elbiler. Netvirksomhederne er naturlige mo-
nopoler og har eneret til at eje og drive de lokale eldistributionsnet og er derfor un-
derlagt økonomisk regulering i form af indtægtsrammer, der sætter et loft over, hvor
store indtægter, der kan opkræves fra forbrugerne (husholdninger og virksomheder)
via eltarifferne. Det er netop derfor, at det elektrificeringstillæg fra stemmeaftalen af
4. juni 2021, som jeg henviste til i mit svar på spørgsmål 52 af 11. december 2023,
skal tilstræbe at sikre teknologineutrale rammer, så elektrificeringen kan håndteres
på den mest omkostningseffektive måde, hvad enten der er tale om fleksibilitetsydel-
ser eller netudbygning.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2