Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2870003_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. maj 2024
J nr.
2023 - 346
Svar på KEF alm. del – spm. 381
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 25. april 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 381, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 381
Vil ministeren kommentere udrulningen af fjernvarme i Særslev, Hårslev og
Skovby under Bogense Forsyningsselskab, og vil ministeren herunder særligt
adressere, at prisen for tilslutning (ekskl. opsætning) under processen er steget
til 80.000-150.000 kr. pr. husstand alt efter husets størrelse, hvor den tidligere
var 20.000-30.000 pr. husstand? Finder ministeren det rimeligt, at mange bor-
gere, der ellers gerne ville tilsluttes fjernvarme, må opgive dette, da man under
det langstrakte forløb har måttet installere fossil-afhængige alternativer i form af
brændeovne, pillefyr og gasfyr eller varmepumper, da man ikke har råd til to in-
vesteringer i denne størrelsesorden eller har mulighed for at optage lån, når
man bor i et landdistrikt? Agter ministeren at undersøge, om det beskrevne for-
løb er generelt, særligt i landdistrikter, og hvis dette skulle være tilfældet, vil mi-
nisteren så sørge for, at den opbrugte fjernvarmepulje øges?
Svar
Udrulning af fjernvarme og andre grønne varmekilder er en prioritet for regerin-
gen, men det er samtidig vigtigt, at det ikke bliver for dyrt. Der er tale om lang-
sigtede investeringer med økonomiske konsekvenser flere år frem.
Generelt gælder det, at det er kommunerne, der som varmeplan- og godkendel-
sesmyndighed har ansvaret for varmeplanlægningen i kommunen og godken-
delse af projekter for kollektiv varmeforsyning, herunder fjernvarmeprojekter.
Det er typisk det projektansvarlige fjernvarmeselskab, der ansøger om godken-
delse af et fjernvarmeprojekt. Derfor vil det også være den enkelte kommune og
det enkelte fjernvarmeselskab, i dette tilfælde Bogense Forsyningsselskab, der
har overblik over de konkrete projekter.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om kommentar til udrulningen af fjernvarme i Særslev, Hårslev og Skovby under Bogense Forsyningsselskab
2870003_0002.png
Selvom det i det konkrete tilfælde er ærgerligt, at prisen for tilslutning er steget
markant, er det vigtigt, at fjernvarmeselskaberne – også i dette tilfælde – agerer
økonomisk forsvarligt. Tilslutningsbidraget skal som udgangspunkt være om-
kostningsægte for ikke at være urimeligt, dvs. at det skal afspejle den bagvedlig-
gende omkostning, som forbrugerens tilslutning konkret giver anledning til. Det
øgede tilslutningsbidrag, der omtales i spørgsmålet, må således forventes at
være forårsaget af øgede omkostninger i forhold til det forventede.
Fjernvarmeselskaberne har mulighed for at tilbyde nedsat tilslutningsbidrag eller
gratis tilslutning i en begrænset periode, hvis udvidelsen af et fjernvarmeområde
vil være en fordel for fjernvarmevirksomhedens samlede økonomi, herunder så-
ledes også for de eksisterende forbrugere.
Regeringen har taget flere initiativer, der skal bistå kommuner og fjernvarmesel-
skaber i at gennemføre en forsvarlig og samtidig hurtig udrulning af fjernvarme i
de områder, hvor det giver økonomisk mening.
På baggrund af regeringsgrundlaget blev der i marts 2023 nedsat en national
energikrisestab (NEKST) bl.a. med fokus på fjernvarmeudrulning. NEKST-ar-
bejdsgruppen
Farvel til gas i danske hjem
skulle se på, hvordan barrierer og
uklarheder kan ryddes af vejen, så myndigheder, kommuner og virksomheder
har klare rammebetingelser for at kunne tilbyde grønne varmeløsninger. Ar-
bejdsgruppen leverede sine anbefalinger d. 14. marts 2024.
Ét af de forhold, som NEKST-arbejdsgruppen har haft fokus på, er, at de sam-
lede risici i fjernvarmeprojektet afdækkes tidligt i procesforløbet, så borgere ikke
får stillet en varmepris i udsigt, som ikke er realistisk.
Helt konkret har arbejdsgruppen bl.a. udarbejdet en guide til en optimeret pro-
ces, som opstiller en række gode råd til selskaber og kommuner, der kan bi-
drage til at afdække økonomiske risici tidligt i projektfasen. For eksempel anbe-
faler arbejdsgruppen at selskaber tidligt går i dialog med anlægsmarkedet for at
afdække de aktuelle markedspriser og undgå, at projekterne bliver dyrere end
nødvendigt.
I forbindelse med arbejdet i NEKST har Energistyrelsen desuden udarbejdet en
vejledende beskrivelse
vedr. fjernvarmevirksomheders dækning af omkostnin-
ger ved etablering af nye fjernvarmeområder eller udvidelse af eksisterende
fjernvarmeområder og forbrugernes tilslutningsbidrag.
Her beskrives bl.a., hvad
tilslutningsbidraget må indeholde, og hvilke betingelser der skal være opfyldt for
at kunne tilbyde nedsat tilslutningsbidrag eller gratis tilslutning, som nævnt
ovenfor.
Regeringen har også ad flere omgange afsat midler, der skal understøtte kon-
verteringer væk fra gasfyr. Der er i alt afsat 1 mia. kr. til afkoblingsordningen i
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om kommentar til udrulningen af fjernvarme i Særslev, Hårslev og Skovby under Bogense Forsyningsselskab
2870003_0003.png
perioden 2020-2026, hvoraf 240 mio. kr. blev afsat med Finansloven for 2024.
Dertil kommer, at der allerede er afsat 1,7 mia. kr. i puljemidler direkte til fjern-
varmeudrulning i 2021-2025. Senest har vi afsat 265 mio. kr. til fjernvarmepuljen
i 2024 og 200 mio. kr. i 2025 med
Aftale om udmøntning af Grøn Fond 2024,
endnu flere danskere kan få tilbudt fjernvarme.
Afslutningsvist er min holdning den, at fjernvarmeudrulningen grundlæggende
skal bero på, at projekterne er økonomisk bæredygtige, herunder at der kan til-
bydes en fornuftig varmepris til forbrugeren, uanset om der er tale om landdi-
strikter eller større byer. Det er vigtigt, at varmeforbrugerne ikke bindes til en
fjernvarmepris, der ikke er konkurrencedygtig. I landdistrikterne, hvor bebyggel-
sen er mindre tæt, kan fjernvarme netop være en for dyr løsning og en individuel
varmepumpe være mere fordelagtig for den enkelte.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3