Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2865314_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. maj 2024
J nr.
2023 - 6170
Svar på KEF alm. del – spm. 370
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 19. april 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 370, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet på udvalgets vegne af Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 370
Vil ministeren kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Varme-
pumpeindustrien (VPI) i forbindelse med foretræde den 18. april 2024 vedrørende
en dansk strategi for anvendelse af varmepumpeteknologi, jf. KEF alm. del - bilag
129, 207 og 255?
Svar
Jeg vil indledningsvis fremhæve, at jeg er meget opmærksom på, at der er en god
balance mellem de kollektive og individuelle opvarmningsformer samt nogle gode
rammevilkår, der understøtter den grønne omstilling af varmeforsyningen. Sam-
men med udrulningen af fjernvarme er varmepumper en central del af udfasnin-
gen af gas i husholdningernes opvarmning samt en vigtig brik i at nå Danmarks
ambitiøse klimamålsætninger.
Som VPI fremhæver i deres materiale, har EU-Kommissionen taget initiativ til ud-
arbejdelsen af en handlingsplan for at fremskynde udbredelsen af varmepumper
i EU – den såkaldte Heat Pump Action Plan. Jeg og mit ministerium er opmærk-
som på handlingsplanen, og jeg kan oplyse, at der nu er lukket for høringssvar til
EU-Kommissionen angående handlingsplanen. Det var tidligere forventningen, at
handlingsplanen ville blive offentliggjort i Q1 2024, men det forlyder, at EU-Kom-
missionen har udskudt offentliggørelsen af planen.
Når handlingsplanen offentliggøres, vil det være muligt at få nærmere indblik i de
konkrete initiativer på varmepumpeområdet, som EU-Kommissionen forventer at
arbejde videre efter, og som potentielt vil kunne indgå i nationale tiltag. Mit mini-
sterium vil i den forbindelse se nærmere på initiativerne.
VPI ser en række aktuelle barrierer for udrulning af varmepumper. Her er jeg først
og fremmest enig i VPI’s budskaber relateret til prisgennemsigtighed, klar infor-
mation og teknologineutral rådgivning, og jeg vil her pege på en række tiltag, som
netop understøtter dette:
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om kommentar til materiale fra Varmepumpeindustrien (VPI) ifm. foretræde den 18/4 om en dansk strategi for anvendelse af varmepumpeteknologi
2865314_0002.png
For at understøtte prisgennemsigtighed på varmemarkedet og sikre bedre
information om individuelle varmepumper er der en prisberegner på Energi-
styrelsens forbrugerrettede rådgivningstjeneste SparEnergi, hvor borgerne
kan finde information om prisen ved at vælge forskellige varmekilder. Ener-
gistyrelsen har oplyst, at der pågår en del arbejde på prisberegneren – bl.a.
at det deklareres tydeligt, hvordan beregneren kan anvendes, og at der der-
udover følger en egentlig opdatering af prisberegneren efter sommer. Kon-
vertering til grønne varmeløsninger er desuden et centralt tema i rådgiv-
ningstjenestens borgermøder, som holdes i samarbejde med kommunerne.
På baggrund af
Aftale om fremskyndet planlægning for udfasning af gas til
opvarmning og klar besked til borgerne
(tidl. S-regering og KL) fra juni 2022
har der været en gennemført en indsats for at give olie- og gasfyrsejere i de
gasforsynede områder klar besked om deres fremtidige varmeforsynings-
muligheder. En statusrapport fra d. 16. april 2024 udarbejdet sammen med
KL viser, at der er fremgang i udrulningen af grøn varme, og at knap 40.000
private gaskunder skiftede gasfyret ud til fordel for bl.a. fjernvarme og var-
mepumper i 2023, mens Evida har haft tilgang af blot 156 nye private gas-
kunder. Der er dog fortsat behov for at følge op med en række kommuner.
Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
er det vedtaget, at prisen på
varme fra individuelle varmepumper systematisk skal følges med henblik på
at sikre transparens om konkurrencen på varmemarkedet.
VPI kommer også ind på vigtigheden af social balance. Her vil jeg bemærke, at
der på baggrund af
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
er etableret en
låneordning med statsgaranti til skift til varmepumpe i boliger i landdistrikter, der
ikke kan tilkobles fjernvarmenettet, og hvor der er usikkerhed om værdiansættel-
sen af boligen. Den tidligere S-regering indgik desuden partnerskabet fyr-dit-fyr
med den finansielle sektor. I ordningen tilbydes lån til udskiftning af olie- og gasfyr
uden oprettelsesgebyrer og tinglysningsafgift.
Endeligt opfordrer VPI til, at der følges op på anbefaling 9 i den nylige afrappor-
tering fra NEKST-arbejdsgruppen
farvel til gas i danske
hjem. Der er lavet et godt
og grundigt arbejde fra NEKST, som jeg finder stor inspiration i, og som der pågår
opfølgning på i NEKST-sekretariatet bl.a. i samarbejde med KL.
Slutteligt vil jeg henvise til mit svar på KEF alm. del – spm. 304, som vedrører
langsigtede rammevilkår for udrulning af grøn varme, herunder varmepumper,
mere generelt. Jeg kan også oplyse, at det er forventningen, at varmepumpepul-
jen åbner igen i slutningen af maj, så der er mulighed for at søge støtte det meste
af året.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2