Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2865639_0001.png
13. maj 2024
J.nr. 2024 - 3313
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 473 af 15. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: MFU spm. om, hvad drivhusgasreduktionen forventes at stige med i udlandet, så man kan se, hvad netto reduktionen er af forhøjelsen af dieselafgiften
2865639_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilken effekt det vil have på grænsehandlen med diesel, når diesel-
afgiften hæves med 50 øre pr. liter ekskl. moms? Der henvises til aftalen om Deludmønt-
ning af Grøn Fond.
Svar
Aftale om deludmøntning af Grøn Fond
indeholder en varig forhøjelse af dieselafgiften med 50
øre pr. liter ekskl. moms (2024-priser).
En forhøjelse af dieselafgiften vil mindske forbruget af diesel, dels som følge af mindre
trafikarbejde, og dels som følge af mere energieffektive køretøjer. Hertil kommer en virk-
ning via grænsehandel, hvor afgiftsforhøjelsen alt andet lige trækker i retning af tankning i
udlandet.
For grænsehandelsvirkningen er prisen på diesel i Danmark i forhold til udlandet særligt
relevant, idet prisforskelle påvirker i hvilken grad de køretøjer, der passerer Danmarks
grænse, vil være tilbøjelige til at tanke i Danmark fremfor i udlandet (eller omvendt). Der
er betydelig usikkerhed forbundet med grænsehandel med brændstof, da det fx afhænger
af priser, regulering og afgifter mv. i Danmark, Tyskland og Sverige, men også i en række
andre lande, da lastbiler typisk kan køre over 2.000 km på en tank. Udviklingen i antallet
af køretøjer, der krydser landegrænserne, og lastbilernes kørselsmønstre vil også have be-
tydning for grænsehandel.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at grænsehandelsvirkningen vil reducere salget af
diesel i Danmark med ca. 100 mio. liter i 2025, svarende til en CO
2
-reduktion på ca. 0,3
mio. ton. Forbrugsadfærden skønnes at reducere salget af diesel med ca. 50 mio. liter, sva-
rende til ca. 0,1 mio. ton CO
2
.
Side 2 af 2