Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. maj 2024
J nr.
2024-1626
Svar på KEF alm. del – spm. 355
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 11. april 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 355, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lise Bech (DD).
Spørgsmål 355
I den seneste tid har det været meget debatteret, om prisloftet på overskuds-
varme i fjernvarmesektoren skal fjernes eller ændres. Det blev oprindeligt aftalt i
»Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme«, den 28. marts 2019, at »Prisre-
gulering af overskudsvarme skal opfylde tre hensyn. Der skal være et rimeligt
økonomisk incitament for virksomheden til at udnytte overskudsvarmen. Det
skal samtidig understøtte, at forbrugerne opnår billigst mulig varme. Endelig er
det en forudsætning for de lempede overskudsvarmeafgifter, at prisreguleringen
fungerer som et værn mod falsk overskudsvarme.« Vil ministeren redegøre for
de tre hensyn, og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvordan rege-
ringen vil videreføre de tre hensyn, hvis prisloftet på overskudsvarme fjernes?
Ministeren bedes forholde sig individuelt til hver af de tre hensyn.
Svar
Overskudsvarme kan i mange tilfælde være en grøn og konkurrencedygtig var-
mekilde.
Der er derfor fra
Energiaftale
2018 (V, LA, K, S, DF, EL, ALT, RV og SF) og
frem vedtaget en række brede aftaler, der har til hensigt at fremme udnyttelsen
af overskudsvarme. Det gælder
Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme
2019,
Klimaaftale for energi og industri
2020 og
Opfølgende aftale ifm. Klimaaf-
tale for energi og industri mv.
2021. Alle aftaler har samme aftalekreds.
Aftalerne står overordnet set på tre ben:
•
Afgiftslempelser
•
Energieffektivisering
•
Prisregulering
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3