Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2863578_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. maj 2024
J nr.
2024-1626
Svar på KEF alm. del – spm. 355
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 11. april 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 355, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lise Bech (DD).
Spørgsmål 355
I den seneste tid har det været meget debatteret, om prisloftet på overskuds-
varme i fjernvarmesektoren skal fjernes eller ændres. Det blev oprindeligt aftalt i
»Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme«, den 28. marts 2019, at »Prisre-
gulering af overskudsvarme skal opfylde tre hensyn. Der skal være et rimeligt
økonomisk incitament for virksomheden til at udnytte overskudsvarmen. Det
skal samtidig understøtte, at forbrugerne opnår billigst mulig varme. Endelig er
det en forudsætning for de lempede overskudsvarmeafgifter, at prisreguleringen
fungerer som et værn mod falsk overskudsvarme.« Vil ministeren redegøre for
de tre hensyn, og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvordan rege-
ringen vil videreføre de tre hensyn, hvis prisloftet på overskudsvarme fjernes?
Ministeren bedes forholde sig individuelt til hver af de tre hensyn.
Svar
Overskudsvarme kan i mange tilfælde være en grøn og konkurrencedygtig var-
mekilde.
Der er derfor fra
Energiaftale
2018 (V, LA, K, S, DF, EL, ALT, RV og SF) og
frem vedtaget en række brede aftaler, der har til hensigt at fremme udnyttelsen
af overskudsvarme. Det gælder
Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme
2019,
Klimaaftale for energi og industri
2020 og
Opfølgende aftale ifm. Klimaaf-
tale for energi og industri mv.
2021. Alle aftaler har samme aftalekreds.
Aftalerne står overordnet set på tre ben:
Afgiftslempelser
Energieffektivisering
Prisregulering
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om videreførelse af de tre hensyn ift. prisregulering af overskudsvarme, hvis prisloftet på overskudsvarme fjernes
2863578_0002.png
De tre hensyn, som spørger refererer til, fremgår af
Aftale om øget udnyttelse af
overskudsvarme
fra 2019, hvor rammerne for prisreguleringen blev aftalt. Her
fremgår:
”Prisregulering
Aftalepartierne er enige om, at virksomhedernes ægte overskudsvarme skal an-
vendes, når det er til gavn for klimaet, forbrugerne og virksomhederne. Prisregu-
lering af overskudsvarme skal opfylde tre hensyn. Der skal være et rimeligt øko-
nomisk incitament for virksomheden til at udnytte overskudsvarmen. Det skal
samtidig understøtte, at forbrugerne opnår billigst mulig varme. Endelig er det
en forudsætning for de lempede overskudsvarmeafgifter, at prisreguleringen
fungerer som et værn mod falsk overskudsvarme. Aftalepartierne er enige om,
at der skal være prisregulering. Den konkrete udformning af prisreguleringen vil
skulle aftales i efteråret 2019 pba. oplæg fra regeringen.”
Ovenstående blev bekræftet med
Klimaaftale om energi og industri
2020, men
uden en konkret aftale om prisreguleringen.
Med
Opfølgende aftale ifm. Klimaftale for energi og industri mv.
af 7. september
2021 var aftalekredsen enige om en model for prisregulering af overskudsvarme,
bagatelgrænse og en energieffektiviseringsordning. Konkret var aftalepartierne
enige om følgende vedr. prisregulering af overskudsvarme:
” (…) en model for den fremtidige prisregulering, hvor en overskudsvarmeleve-
randør og en fjernvarmevirksomhed frit kan aftale en pris for overskudsvarmen,
så længe de samlede omkostninger til udnyttelse af overskudsvarmen holdes un-
der et VE-prisloft.”
Med prisloftet søgte aftalepartierne at ramme en balance, hvor der dels var en
beskyttelse mod for høje varmepriser for varmekunderne og dels en mulighed for
at forhandle en betaling for overskudsvarmen under prisloftet med henblik på, at
der skulle være et vist økonomisk incitament til at udnytte overskudsvarmen.
Det har imidlertid fra flere sider været rejst, at overskudsvarmeprisloftet unødigt
hindrer udnyttelse af overskudsvarme. Det har for mig givet anledning til at bede
mit ministerium om at gå i dialog med branchen og se på, om overskudsvarme-
prisloftet fungerer efter hensigten. Samtidig mener jeg også, at vi skal forstå kon-
sekvenserne af at ændre reguleringen.
Mit ministerium er derfor i gang med at analysere konsekvenserne ved en evt.
ændret regulering af overskudsvarme. Aftalekredsen bag Opfølgende aftale ifm.
Klimaaftale for energi og industri mv. vil blive præsenteret for resultaterne af mi-
nisteriets analyser, når disse foreligger med henblik på at drøfte løsninger, hvis
det viser sig, at reguleringen kan indrettes bedre.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om videreførelse af de tre hensyn ift. prisregulering af overskudsvarme, hvis prisloftet på overskudsvarme fjernes
2863578_0003.png
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3