Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. maj 2024
J nr.
2024-1602
Svar på KEF alm. del – spm. 354
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 10. april 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 354, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 354
I den endelige rapport fra ekspertgruppen for en grøn skattereform, som blev of-
fentliggjort den 21. februar 2024, skelnes der afgiftsmæssigt ikke mellem afgas-
set og ikke-afgasset husdyrgødning, selvom metanudslippet ved opbevaring og
udbringning til mark er større for ikke-afgasset gødning. Vil ministeren oplyse,
hvilken samfundsøkonomisk betydning det vil have at inddrage forskellen i ud-
formningen af en klimaafgift for landbruget og/eller ved at fjerne/reducere til-
skuddet til biogasanlæg?
Svar
Indledningsvist bemærkes, at det ikke er korrekt, at der i Ekspertgruppens rap-
port ikke afgiftsmæssigt skelnes mellem det afgiftsmæssige grundlag afgasset
og ikke-afgasset husdyrgødning.
Husdyrgødning medfører udledning i landbrugssektoren af metan og lattergas i
forbindelse med gødningshåndtering i stald og lager samt lattergasudledninger
ved gødning udbragt på mark. Udledningerne fra gødningshåndtering i hhv.
stald og lager følger af håndtering af dyrenes gødning i stalden, og når gødnin-
gen opbevares i lager fx i en gylletank.
Hvis husdyrgødning anvendes til fremstilling af biogas, indebærer det, at hus-
dyrgødningen hurtigt bringes fra stald til biogasanlæg. Det vil reducere metan-
og lattergasudledningen i gødningshåndteringen i stald, som følge af at husdyr-
gødningen opholder sig i kortere tid i stald og derved ikke udvikler samme
mængde metan. Konkret vil reduktionen indregnes emissionsopgørelsen i land-
brugssektoren under gødningshåndtering.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2