Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2858889_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 309
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. april 2024
J nr.
2024-1209
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 6. marts 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål 309 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Spørgsmål 309
Regeringen lægger med forslag til ny emissionsafgiftslov m.v. op til, at f.eks. fjern-
varmeselskaber, der laver CCS, skal betale CO₂-afgift af den CO₂, der indfanges
og altså ikke udledes. Vil ministeren forklare, om det efter hans opfattelse er i over-
ensstemmelse med den aftale, som en bred kreds af partier indgik i februar i år om
at fjerne barrierer for at CO₂-fangst i forsyningssektoren? Der ønskes et svar fra kli-
maministeren og ikke fra skatteministeren, da CCS-aftalerne hører under klimami-
nisteren.
Svar
Jeg har bedt Skatteministeriet redegøre for det forhold, som spørger beskriver.
Skatteministeriet oplyser følgende:
”Den
del af Aftale om Grøn skattereform for industri mv., der angår omlægning af
CO
- og energiafgifter, vil efter planen blive gennemført med vedtagelse af en ny
emissionsafgiftslov og en følgelov om tilpasning af de gældende energiafgifter og
CO
-afgiften. Lovforslagene har været i høring fra den 9. februar 2024 til den 8.
marts 2024 og forventes fremsat i slutningen af april. De indkomne høringssvar er
ved at blive gennemgået.
Med lovforslagene lægges der op til at indføre en ny emissionsafgift på CO
e-ud-
ledninger fra kvoteomfattede aktiviteter, herunder rumvarme mv., og en CO
-afgift,
som bl.a. omfatter ikke-kvoteomfattet proces og kvoteomfattet rumvarme mv.
Den nye emissionsafgift vil udgøre 375 kr. ton udledt CO
i 2030 for de virksomhe-
der, som er omfattet af EU’s kvotehandelssystem (ETS I), dog 125 kr. pr. ton udledt
CO
for mineralogiske processer mv. Der lægges op til, at hvis anvendelse af CCS
medfører færre CO
-udledninger i en kvoteomfattet produktion, og produktionen
derfor skal indlevere færre kvoter, vil virksomheden få afløftet emissionsafgiften
svarende til den opnåede reduktion af CO
. Det skyldes, at afgiftsgrundlaget for
emissionsafgiften er mængden af indleverede kvoter.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om, hvordan en CO2-afgift på 375 kr. pr. ton CO2 vil påvirke forventningerne til CCS
2858889_0002.png
CO
-afgiften vil udgøre 750 kr. pr. ton CO
efter fuld indfasning, dog 375 kr. pr. ton
CO
for kvoteomfattet rumvarme mv. CO
-afgiften er omfattet af energibeskat-
ningsdirektivet, der fastsætter rammerne for energibeskatning, herunder mini-
mumssatser, fritagelse og lempelser. Godtgørelse af energi- eller CO
-afgift skal
derfor være i overensstemmelse med de muligheder, som direktivet giver. Energi-
beskatningsdirektivet tager ikke højde for mængden af CO
-udledning. Energibe-
skatningsdirektivet giver således ikke en mulighed for at lempe eller fritage for be-
skatning af energiprodukter på baggrund af fanget og lagret CO
.
Det er på denne baggrund ikke umiddelbart muligt at afløfte CO
-afgiften ved an-
vendelse af CCS, da CO
-afgiften modsat emissionsafgiften således skal beregnes
ud fra energiindholdet af brændslerne på tidspunktet for selve indfyringen.
Der er dermed i udkastet til lovforslag ikke lagt op til, at CO
-afgiften kan afløftes
ved anvendelse af CCS.
Det er dog regeringens ambition at skabe økonomiske incitamenter til, at anven-
delse af CCS på sigt kan ske på markedsmæssige vilkår. Dette samarbejder de in-
volverede ministerier målrettet om at indfri. CCS-puljens design og vilkår er samti-
dig under udvikling og søges i videst muligt omfang indrettet under hensyntagen til
afgiftslovgivningen. Desuden vil Skatteministeriet i det videre arbejde inddrage
Kommissionen for at afdække eventuelle muligheder for afgiftsafløftning, ligesom
Skatteministeriet har spillet problemstillingen ind som en del af de igangværende
drøftelser om revision af EU’s energibeskatningsdirektiv.
Den konkrete indretning af afgifterne skal udover at implementere den politiske af-
tale sikre sammenhæng i hele omlægningen, herunder i forhold til administration,
samt være forenelig med bl.a. reglerne om statsstøtte.”
Jeg vil på baggrund af Skatteministeriets redegørelse istemme, at regeringen arbej-
der for, at CCS kan udrulles på markedsbaserede vilkår, hvilket også fremgår af en
række politiske aftaler om CCS, herunder senest
Aftale om langsigtede rammevil-
kår for CO
-fangst i forsyningssektoren
af 7. februar 2024. Jeg er samtidig op-
mærksom på de juridiske udfordringer for at afløfte CO₂-afgiften ved CCS, der gør
sig gældende i forhold til energibeskatningsdirektivet, som Skatteministeriet rede-
gør for, og at der arbejdes på en løsning heraf.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2