Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2847180_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 4. april vedr. Klimarådets
Statusrapport 2024
Center
Center for Strategi,
Kommunikation og
Ledelsesbetjening
Kontor
Kontor for Tværgående Politik
Dato
4. april 2024
J nr.
2024-1109
/ BODBA
Samrådsspørgsmål [U]
Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har stillet
ministeren følgende samrådsspørgsmål U:
Samrådsspørgsmål U:
”Vil ministeren kommentere Klimarådets Statusrapport
2024 og oplyse om regeringens fremtidige klimapolitiske
initiativer set i lyset af statusrapporten?”
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0002.png
Ministerens svartale:
[Intro]
Jeg vil gerne starte med at takke Klimarådet for
deres rapport. Det er endnu engang et vigtigt bidrag
til klimadebatten.
Klimarådets rapport er en hjælp for alle til at se,
hvor vejen til klimamålene er tegnet færdig, og hvor
der er brug for ekstra opmærksomhed.
Vi lytter til Klimarådets anbefalinger, og det kan
man bl.a. se i udviklingen siden den seneste
statusrapport. Sidste år fremhævede Klimarådet
risici inden for bl.a. indfrielsen af 2025-målet og
fremdrift på en række fokusområder, såsom fangst
og lagring af CO
2
. Her har jeg arbejdet sammen
med en bred kreds af partier om at nedbringe
risiciene.
Klimarådet anerkender, at der er sket fremskridt
siden sidste år. Blandt andet har regeringen spillet
ud med forbedrede rammevilkår for CO
2
-fangst og –
lagring. Derudover vil vi indføre en øget dieselafgift,
som bidrager til at vi når klimamålene i 2025 og
2030. Og Klimarådet mener nu, at det er
sandsynligt, at 2025-målet nås.
Det er fremskridt, som i høj grad også bør tillægges
den brede kreds af partier, der har været med til at
træffe det seneste års store og små klimapolitiske
beslutninger.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0003.png
I rapporten peger Klimarådet også på en række
risici, som jeg om lidt vil kommentere nærmere på.
Jeg vil dog gerne starte med at understrege, at jeg
synes, det er positivt, at Klimarådet peger på risici.
Det er en vigtig opgave. En så stor omstilling, som
vi er i gang med, kommer ikke uden risici. Og det er
vores opgave som politikere at have blik for risici og
løbende arbejde for at nedbringe dem.
[Usikkerheder i landbrug, GSR og CCS skal
håndteres]
I den nye rapport vurderer Klimarådet, at risikoen i
regeringens plan stadig er for høj til, at de mener, at
det er anskueliggjort, at 2030-målet nås.
De peger bl.a. på risici inden for landbruget, afgift
på industrien og CCS. Jeg vil derfor gerne
gennemgå de tre områder.
Hvad angår landbruget er jeg fuldstændig enig med
Klimarådet i, at en afgift på landbruget er helt
central for at nå klimamålet i 2030.
Og der skal gerne være bred opbakning til den.
Svarer-udvalget har for nylig præsenteret deres
modeller for en afgift på landbruget. Dem har vi
taget med ind i den grønne trepart, så vi sammen
finder den bedste model for en klimaafgift på
landbruget.
Men jeg vil gerne slå fast: der kommer en afgift.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0004.png
Klimarådet fremhæver også en risiko for, at
mankoen i 2030 kan blive opjusteret i forbindelse
med de kommende tal for emissionsfaktorer for
lavbundsjorder.
Her afventer vi den endelige model fra Aarhus
Universitet. Som minister forholder jeg mig til
tallene, når vi får de konsoliderede resultater fra
Aarhus Universitet på baggrund af deres model for
forholdet mellem kulstofindholdet og vandstand på
jorderne.
Jeg noterer mig dog, at Klimarådet vurderer, at en
korrektion i opadgående retning ikke forventes at
opveje faldet som følge af den opdaterede
fremskrivning af udbredelsen af lavbundsjorder.
Klimarådet peger også på, at der er risici ved
regeringens tidsplan for CCS.
Det glæder mig dog, at Klimarådet roser regeringen
for, at indgåelse af
Aftale om styrkede rammevilkår
er et skridt i den rigtige retning.
Jeg er enig i, at der er risici forbundet med CCS.
Men jeg er også enig med Klimarådet i følgende –
og jeg citerer:
”Det
er uundgåeligt, at klimapolitikken er forbundet
med usikkerhed. Satsninger på nye teknologier
som fx CCS vil altid være forbundet med en vis
risiko. Det betyder ikke, at man skal afholde sig fra
at satse på nye teknologier.”
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0005.png
Den seneste aftale for CCS er netop et eksempel
på, at regeringen vil følge udviklingen nøje og
styrke implementeringen.
For CCS er et centralt værktøj til at opfylde
klimamål: Både globalt med Parisaftalen, tættere på
med EU’s målsætninger og helt nært med
Danmarks 70 pct.-målsætning.
Når det gælder effekten af den grønne
skattereform, så er Klimarådet usikre på, om CO2-
afgiften på industrien vil give den reduktion i 2030,
som regeringen anslår.
Med den grønne skattereform indførte vi en CO2-
afgift, der giver virksomhederne et godt
udgangspunkt for at omstille sig. Og for nylig indgik
vi en aftale om omstillingsstøtte til de mest CO
2
-
intensive virksomheder i den danske industri frem
mod 2030. Aftalen forventes at hente flere CO2-
reduktioner hjem med 0,1 millioner ton årligt i 2025
og 2030.
Vi genbesøger aftalen om grøn skattereform i 2026
og 2028, og den timing er aftalt med udgangspunkt
i, at afgiften træder i kraft i 2025. Med genbesøgene
er der taget højde for, at skattereformen indeholder
usikkerheder, og det er selvfølgelig noget, vi vil
holde skarpt øje med.
Som Klimarådet selv peger på, vil klimapolitikken
altid være forbundet med usikkerhed. Regeringen
har tegnet vejen til 2030 og vil nu have fuldt fokus
på at sikre, at vi også når i mål.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0006.png
[Klimarådets anbefalinger og oplistning af
regeringens fremtidige klimapolitiske initiativer]
Klimarådet kommer i rapporten også med en række
anbefalinger. I det følgende vil jeg fremhæve nogle
af de initiativer, der taler ind i anbefalingerne.
[Anbefaling:
Implementering fsva. anbefaling til at
sikre tilstrækkelig arbejdskraft og strategi for
danskernes opbakning til grøn omstilling.]
Klimarådet anbefaler fokus på implementering og
monitorering bl.a. ved at sikre grønne kompetencer
og bred opbakning til arbejdet med at løse
klimaudfordringerne.
Den anbefaling er regeringen meget optaget af, og
regeringen vil fortsat følger behovet for arbejdskraft
og grønne kompetencer. Som det fremgår af
regeringsgrundlaget, vil regeringen investere i, at
erhvervsskolerne bl.a. har fokus på
arbejdsmarkedets behov, herunder i forhold til den
grønne omstilling.
Regeringen arbejder også for en balanceret tilgang
til den grønne omstilling, der skal sikre bred
opbakning. Det prioriterer regeringen på en række
forskellige områder, og vi inddrager en bred kreds
af aktører i arbejdet med at finde løsninger fx i
NEKST og Klimapartnerskaberne.
[Anbefaling:
Regulering af landbruget]
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0007.png
Klimarådet kommer også med anbefalinger til
regulering af landbruget.
Jeg er enig i, at landbruget skal med i den grønne
omstilling, og at afgiften er helt central for at komme
i mål i 2030. Her er jeg også enig med Klimarådet i,
at indfrielsen af 2030-målet særligt inden for
landbrugssektoren også bidrager til indfrielse af
Danmarks EU-forpligtigelser.
I regi af Grøn trepart vil regeringen finde
langsigtede løsninger på land- og
skovbrugssektorens klima- og naturudfordringer.
[Anbefaling:
Regulering af transporten]
Klimarådet anbefaler også regulering af transporten
som fokusområde.
Regeringen vil fortsat udvikle grøn transport, og
derfor har vi allerede iværksat en række tiltag, der
skal sætte fart på omstillingen.
For eksempel skal lastbiler betale vejafgift i
Danmark fra 2025 alt efter hvor langt, de kører, og
hvor meget CO
2
de udleder. Fra 2027 omfatter EU's
kvotehandelssystem også vejtransporten. Med fuld
implementering af ETS I og II i Danmark forventes
det at betyde 0,4 millioner ton CO2-reduktioner i
2030. I december landede vi en aftale om en hel
grøn indenrigsluftfart senest i 2030, ligesom vi også
har foreslået en øget dieselafgift, og vi vil gøre
status på grøn vejtransport i 2024.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0008.png
[Anbefaling:
Globale rammer]
I rapporten kommer Klimarådet også med
anbefalinger til den globale klimaindsats og det
klimabelastende forbrug.
Jeg er enig med Klimarådet i, at klimakampen er
global. Derfor fortsætter Danmark arbejdet med at
fremme den grønne omstilling uden for vores
grænser.
Det gælder ikke mindst i EU, hvor regeringen
arbejder for et EU klimamål for 2040 på mindst 90
pct. ift. 1990.
Et ambitiøst mål er en forudsætning for, at EU kan
gå foran og få andre store udledere med.
[Anbefaling:
Biomasse og arealer]
Klimarådet har i rapporten også overvejelser
omkring biomasse. Regeringen vil komme med et
oplæg til, hvordan vi følger op på den kommende
evaluering af bæredygtighedskravene til
træbiomasse i Danmark.
Vi holder også øje med udviklingen i den
europæiske regulering, herunder den rolle biogen
CO
2
kan spille fremadrettet både ift. lagring og
Power-to-X.
[Anbefaling:
Udbygning af grøn strøm]
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0009.png
Til sidst har Klimarådet også anbefalinger til
udbygning af grøn strøm.
Her vil regeringen blive ved med at fjerne barrierer
for udbygningen, for ligesom Klimarådet mener vi,
at grøn strøm er helt centralt for den grønne
omstilling. Derudover kommer vi med et udspil om
elforsyningssikkerhed i 2024.
[Outro]
Vejen til 2030 skal bygges færdig.
Som jeg netop har gennemgået er der mange
initiativer på vej, men lige så vigtigt, ligger der
allerede en lang række aftaler, der allerede er
indgået. De skal implementeres, og risici skal
håndteres. En så gennemgribende omstilling er ikke
nem og tager tid. Men vi kommer hele tiden tættere
på.
I det forgangne år har vi indgået både store og små
aftaler, der peger fremad og jeg vil gerne benytte
lejligheden til at takke alle partier for godt
samarbejde.
Siden klimaloven blev aftalt i 2019 er vi er nået 85
pct. af vejen til 2030-målet, og 2025-målet på 50-54
pct. indfrier vi også med stor sandsynlighed.
Nu skal vi have de sidste sektorer med, så vi kan
komme helt i mål i 2030. Og vi skal forsætte med at
træffe både store og små beslutninger, som er
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/4-24 om Klimarådets 'Statusrapport 2024' (samrådsspm. U)
2847180_0010.png
nødvendige for en omstilling af vores samfund. Det
ser jeg frem til at samarbejde om.
Vi står med en kæmpe opgave, der hverken er slut i
2025, 2030 eller 2045. Derfor skal vi have det lange
lys på, når vi lægger sporene for vejen frem.
Tak for ordet.
Side 10/10