Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. april 2024
J nr.
2024 - 1500
Svar på KEF alm. del – spm. 350
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 2. april 2024 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 350, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 350
Vil ministeren kommentere på artiklen ”Statens nidkære hånd strammer grebet
om forsyningssektoren” på www.altinget.dk den 4. marts 2024? I besvarelsen
bedes ministeren navnlig forholde sig til de tre spørgsmål, som stilles i artiklen.
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at forsyningsområdet spiller en vigtig
rolle både for indfrielsen af vores klimamål, og for at borgere og virksomheder
har sikker og stabil adgang til forsyningsydelser, som vand, varme, el og affalds-
håndtering til rimelige priser. Derfor skal vi også løbende gøre op med foræl-
dede regler og bøvlede processer, så sektoren har nogle rimelige rammevilkår.
Forsyningssektoren spænder vidt og dækker bl.a. sektorer med el, gas og brint
såvel som varme, affald og vand. Jens Bomann Christensens eksempler vedrø-
rer vand-, varme- og affaldsområdet. I forhold til indlæggets tre spørgsmål vil jeg
derfor tage udgangspunkt i disse sektorer.
Disse forsyningsområder er kendetegnet ved såvel forbruger- og andelsejede
som kommunale selskaber, samt konkurrence med private aktører i affalds- og
varmesektorerne. De tre forsyningsområder er helt centrale for den almindelige
dansker i hverdagen og for erhvervslivet og er desuden i vidt omfang underlagt
prisregulering, som bl.a. indebærer, at der over en årrække skal være balance
mellem udgifter og indtægter.
Det skaber mange og forskelligartede hensyn. Det er derfor også min opfattelse,
at billedet er væsentligt mere nuanceret end den udvikling, som debatindlægget
beskriver. Det vil jeg kort uddybe i det følgende.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/4