Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 20. marts vedr. vægtningen
mellem Nordsøaftalen og undergrundsloven over for
klimaloven og Parisaftalen
Center i departement
Center for strategisk
kommunikation og
Ledelsesbetjening
Kontor
Kontor for tværgående politik
Dato
21. marts 2024
J nr.
2024
- 940
/ PEJEN
Ministerens svartale:
Jeg er blevet spurgt til vægtningen mellem Nordsøaftalen
og undergrundsloven over for klimaloven og Parisaftalen.
Jeg synes desværre, at vi mødes om emner, som vi har
diskuteret på tidligere samråd. Derfor vil udvalget igen i dag
høre mig gentage tidligere pointer. Det håber jeg ikke, at I
vil lægge mig til last.
Jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke anerkender spørgers
præmis om, at der skulle være et modsætningsforhold
mellem klimaloven og Parisaftalen på den ene side, og
Nordsøaftalen og undergrundsloven på den anden side.
Det er ganske enkelt fejlagtigt. Men lad mig komme tilbage
til det.
Jeg vil gerne lægge ud med at sige, at grundlaget for
regeringens olie- og gaspolitik er Nordsøaftalen 2020,
indgået af S, M, V, RV, DF, SF og K. Det er en bredt
funderet politisk aftale, med partier fra begge sider af det
politiske spektrum, som har fastlagt de fremtidige
rammevilkår for investeringer i Nordsøen.
Med aftalen er der lovfæstet en slutdato for den danske
olie- og gasproduktion senest i 2050.
Som jeg har oplyst ad flere omgange nu, har vi set på data
fra Statistical Review of World Energy 2023, som viser, at
Side 1/6