Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. april 2024
J nr.
2024-1374
Svar på KEF alm. del – spm. 319
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 13. marts 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 319, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Spørgsmål 319
Hvilken betydning for CO
2
-udledningen vil det have, hvis man erstattede samt-
lige kilometer, der bliver kørt i elbiler, med kilometer kørt i tog?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at alle elbilister skal have dækket det samme tra-
fikarbejde med tog i stedet for deres elbil.
Helt overordnet vurderes det ikke muligt at erstatte al kørsel i elbiler 1:1 med
tog, da tog i mange sammenhænge ikke er en mulig substitut til bilkørsel.
CO
2
-effekten ved et skift fra elbil til tog vil bl.a. afhænge af togets drivmiddel.
Før 2030 skønnes det i
Klimastatus og -fremskrivning 2023,
at nogle tog er elek-
trificerede, mens andre kører på diesel. Fra 2031 skønnes det, at alle tog er
elektrificerede. Et skift fra elbiler til dieseltoge vil umiddelbart øge CO
2
-udlednin-
gerne, såfremt det indebærer flere togafgange med dieseltoge.
Et skift fra elbiler til eltog kan påvirke CO
2
-udledningerne, såfremt det flytter el-
forbruget til tidspunkter, hvor den marginale elproduktion er forbundet med hø-
jere eller lavere udledninger.
Det må derudover forventes, at skift fra elbiler til tog vil medføre et ekstra kør-
selsomfang til og fra togstationerne, og et fald i mobiliteten for de bilture, som
ikke længere realiseres. Færre elbiler på vejene kan desuden påvirke trafikar-
bejdet fra øvrige biler, som følge af mindre trængsel på vejene. Øget afledt tra-
fikarbejde fra fossile benzin- og dieselbiler vil isoleret set føre til merudledninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2