Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2839093_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
15. marts 2024
J nr.
2024-1081
Svar på KEF alm. del – spm. 304
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 27. februar 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 304, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Spørgsmål 304
Vil ministeren kommentere på punkt 1
om ”Stable, long-term incentives sche-
mes”,
som fremgår af side 2 i
”Heat pumps need action”,
European Heating In-
dustry, den 14. februar 2024, jf. KEF alm. del – bilag 207?
Svar
Punkt 1 i udspillet fra European Heating Industry omhandler anbefalinger om
”stabile, langsigtede incitamentsstrukturer til skift af fossil varmekilde til varme-
pumpe. Incitamenterne skal desuden undgå stop-go og være forudsigelige, påli-
delige og simple at anvende for forbrugerne.”
Derudover fremgår det i pkt. 1, at
incitamenterne skal målrettes lavindkomstgrupper, som er energifattige og bor i
energiinefficiente bygninger. Jeg forstår udspillet fra European Heating Industry
som, at der anbefales stabile, langsigtede ordninger, som understøtter udfasnin-
gen af olie og naturgas til rumopvarmning.
Jeg vil indledningsvist bemærke, at udfasning af olie og naturgas i husholdnin-
gernes opvarmning er en vigtig brik i at få danskerne med på den grønne omstil-
ling og nå Danmarks klimamål. Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme fra
2022
blev der sat en politisk ambition om, at der fra 2035 ikke skal være boliger
i Danmark, der opvarmes af gasfyr. Sidste år blev der ifølge Evida konverteret
knap 40.000 private gaskunder væk fra gas.
Der har igennem flere år været arbejdet målrettet i Danmark med at skabe de
rette incitamenter til at udfase både gas- og oliefyr fra husholdningernes op-
varmning gennem tilpasninger i de langsigtede rammevilkår. Jeg vil fremhæve,
at det med
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
blev besluttet at justere
afgiftssystemet for at understøtte grøn omstilling af danskernes varmeforbrug. I
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om kommentar til pkt. 1 om »Stable, long-term incentives schemes« fra »Heat pumps need action«, European Heating Industry, den 14/2-24
2839093_0002.png
den forbindelse blev rumvarmeafgiften (fossile brændsler) hævet og elvarmeaf-
giften nedsat til EU’s minimumssats, så det blev dyrere at varme op med fossile
kilder og billigere at varme op med grøn el. Ændringerne trådte i kraft 1. januar
2021.
EU's kvotehandelssystem (ETS2) fra 2027 bidrager til incitamentsstrukturer,
som understøtter skift til grønne varmekilder, herunder varmepumper. Kvotepri-
sen skønnes med væsentlig usikkerhed at betyde en prisstigning på ca. 1.800
kr. inkl. moms årligt i 2030 for opvarmning af et standardhus med gas, hvis leve-
randørens omkostninger overvæltes i varmeregningen.
Når det kommer til støtteordninger, er der i alt afsat lidt over 5 mia. kr. til puljer til
udfasning af olie- og gasfyr i perioden 2020-2026. Heraf er en del af midlerne
afsat til støtte til varmepumper gennem varmepumpepuljen og skrotningsordnin-
gen.
Herudover er der med
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
etableret en
låneordning med statsgaranti til skift til varmepumpe i boliger i landdistrikter, der
ikke kan tilkobles fjernvarmenettet, og hvor der er usikkerhed om værdiansættel-
sen af boligen. Den tidl. S-regering indgik partnerskabet fyr-dit-fyr med den fi-
nansielle sektor. I ordningen tilbydes lån til udskiftning af olie- og gasfyr uden
oprettelsesgebyrer og tinglysningsafgift.
Jeg er enig i, at det giver de bedste betingelser for boligejere og virksomheder
at understøtte stabile, langsigtede incitamentsordninger, så de ikke venter unø-
digt på tilskud. Samtidig skal ordningerne være simple for boligejere og virksom-
heder at søge. Hertil vil jeg bemærke, at målretning mod lavindkomsthushold-
ninger kan give udslag i mere komplekse puljer og højere administrationsom-
kostninger. Det kan også sænke effektiviteten af puljerne.
Varmepuljerne har været tunge at administrere og tilgodeser specifikke teknolo-
gier som fjernvarme eller varmepumper. Med
Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022
blev der igangsat flere initiativer, som skulle gøre det lettere at søge
puljerne og nedbringe sagsbehandlingsomkostninger og -tid. Erfaringerne med
at opsplitte bygningspuljen i to mere enkle puljer viser, at simple puljer giver la-
vere sagsbehandlingstid og lettere ansøgningsprocesser for boligejerne. Det er
ambitionen, at varmepumpepuljen og energirenoveringspuljen åbner igen i for-
året 2024, så der er mulighed for at søge støtte det meste af året.
Afslutningsvist vil jeg fremhæve, at fjernvarmesektoren også er central for elek-
trificering af vores varmesektor. Ligesom udbredelsen af varmepumper i de en-
kelte husholdninger er stigende, arbejdes der også i fjernvarmesektoren med
etablering af større varmepumper, der giver mulighed for at udnytte energien fra
luften, geotermi, spildevand mv.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om kommentar til pkt. 1 om »Stable, long-term incentives schemes« fra »Heat pumps need action«, European Heating Industry, den 14/2-24
2839093_0003.png
Derfor er jeg også glad for, at regeringen for nyligt har modtaget anbefalinger fra
NEKST-arbejdsgruppen
Farvel til gas i danske hjem,
som er kommet med deres
bud på, hvordan vi hurtigt og klogt kan udrulle grønne varmeløsninger.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3