Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2839808_0001.png
18. marts 2024
J.nr. 2024 - 1752
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 294 af 20. februar 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/2-24 fra Jan Jensen om ligestilling ifm. reduktionen af elafgift
2839808_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere på henvendelse fra Jan Jensen den 14. februar 2024 om
ligestilling af elafgift for enlige forbrugere med elvarme som primær varmekilde, jf. KEF
alm. del
bilag 198.
Svar
Jeg forstår henvendelsen således, at Jan Jensen finder, at enlige bør have mulighed for at
få nedsat elafgiften på den del af elforbruget, der ligger over 2.000 kWh om året frem for
den nuværende grænse på 4.000 kWh, fordi enlige bruger mindre el end samboende.
Kommentar
Den almindelige elafgift udgør 76,1 øre pr. kWh i 2024. Elvarmede helårsboliger såvel
som sommerhuse kan opnå en nedsat elvarmeafgift for alt elforbrug, der overstiger 4.000
kWh, hvis boligenheden er registreret i BBR.
Elvarmesatsen udgør 0,8 øre pr. kWh for husholdninger.
Grænsen på 4.000 kWh er fastsat ud fra, hvad en
gennemsnitlig
husstand forbruger af el til
andet end opvarmning om året. Af det forbrug, der ligger over grænsen, betales således
den lavere elvarmeafgift, og der betales den almindelige elafgift af forbrug op til denne
grænse.
Grænsen på 4.000 kWh er en administrativ simpel måde at beregne afgiftslempelsen på.
Det er nødvendigt at beregne afgiftslempelsen ud fra en sådan skematisk regel, da det fak-
tiske forbrug af elvarme ikke kan udsondres fra andet elforbrug. Det er således alene det
samlede elforbrug pr. husholdning, der kan måles, og ikke fordelingen mellem forbrugt
elvarme og andet elforbrug. Hensynet til en enkel og administrerbar ordning indebærer
også, at der ikke indgår andre individuelle faktorer, såsom husstandens størrelse, i bereg-
ningen.
Side 2 af 2