Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2772606_0001.png
BUDSKABER til brug for udenrigsministeren
Besvarelse af samrådsspørgsmål om Åben Dør ordningen.
Enhed:
GDK
Sagsbehandler:
Rasmus Bjørnø
Dato:
23. oktober 2023
Sagsnummer:
2023-36037
Bilag:
Kørenotits og bered-
skabskatalog
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet og samtidig be-
nytte lejligheden til at redegøre for Åben Dør ordningens rolle i
udbygning af havvind.
Lad mig starte med at erindre om, hvad det var for en situation,
som vi så ind i tilbage i februar i år, og som gjorde, at vi som rege-
ring var nødt til at reagere? Jeg har læst lidt op på det som forbere-
delse til dette samråd.
Hvis jeg skal starte med Folketinget: Med den konservative klima-
ordfører Mona Juuls ord om Åben dør ordningen i Politiken den 6.
februar 2023: ”Det er en helt vildt vigtig ordning, både fordi vi har
brug for mere grøn energi, og i forhold til de aktører, der har smidt
penge i projektet”. Og hun tilføjede: ”…det er ikke godt nok at
sætte projekterne i bero..”.
Samira Nawa fra Det Radikale Venstre kaldte det ”et katastrofalt
slag mod den grønne omstilling” at sætte projekterne i bero og
Signe Munk fra SF talte om ”en vaskeægte møgsituation”
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
Senere i Børsen den 21. februar 2023 skriver Mona Juul sammen
med sin partiformand Søren Pape Poulsen, at ”Man har lignende
ordninger i andre lande, og det er ikke længe siden, at vi justerede
den danske ordning i Folketinget. Hvorfor skulle den pludselig
være i uoverensstemmelse med EU lovgivning?”
Hvis jeg så skal se på, hvad erhvervsorganisationerne sagde til si-
tuationen:
Den 8. februar lancerende erhvervsorganisationerne Dansk Indu-
stri, Dansk Erhverv, Green Power Denmark, Danske Rederier, For-
sikring & Pension og Brintbranchen en kampagne under overskrif-
ten ”kan vi leve med at lukke døren til den grønne omstilling?”,
hvori de klart tilkendegav deres utilfredshed med berostillelsen.
Lars Sandahl Sørensen fra Dansk Industri udtalte i en pressemed-
delelse den 6. februar 2023 ”Der er tale
om en decideret katastrofe
og potentiel den største forhindring for den grønne omstillings re-
alisering i Danmark”.
Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv opfordrede den
16. februar 2023 i Dansk Erhvervs nyhedsbrev netop regeringen til
at få EU
retten yderligere udboret: ”Vi opfordrer regeringen til hur-
tigst muligt at få afklaret, om der er et EU-retligt problem og i givet
fald at få det løst. Samtidig bør myndighederne straks genoptage
sagsbehandlingen af alle de projekter, der er sat på pause”.
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
Han
tilføjede, at ”offentlige udbud langtfra er et ønskværdigt alter-
nativ til ordningen” og at tid er en afgørende faktor idet ”åben dør
ordningen [er] langt hurtigere end de statslige udbud, som tager
mange år”.
Som eksempel angav Dansk Erhverv Vesterhav Syd og Nord, der
stadig ikke står klar 11 år efter beslutningen og den senest opførte
udbudspark Kriegers Flak, der tog 9 år fra beslutning til elproduk-
tion.
Erhvervsorganisationerne og industrien indkaldte endda den 21.
februar til
Grønt Topmøde
om Åben Dør ordningen, hvor de ud-
trykte omfattende kritik af beslutningen om berostillelse.
Jeg var
og er
helt enig i, at i den situation måtte vi som ansvarlig
regering selvfølgelig handle. Både for at få undersøgt handlerum-
met inden for EU lovgivningen ordentligt, herunder hvilke mulig-
heder der var i andre lande, og for ikke bare at sætte projekterne i
bero. Det var derfor, vi undervejs i forløbet nedsatte et midlertidigt
regeringsudvalg med mig for bordenden netop med det formål.
Formålet for regeringen har hele vejen igennem ene og alene været
at opretholde et momentum for dansk udbygning af havvind.
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
Udvalget skulle afsøge muligheden for at etablere en overgangs-
ordning for de 26 tilbageværende ansøgninger i ÅD, der med in-
spiration fra tysk overgangsordning med step-in rettighed, kunne
bringe Åben Dør ordningen i overensstemmelse med EU’s stats-
støtteregler og sikre mere havvind, hurtigt.
Udvalget har
ud over mig som udenrigsminister
inkluderet er-
hvervsministeren, klima-, energi- og forsyningsministeren og
justitsministeren. Finansministeriet har været repræsenteret på em-
bedsmandsniveau. Miljø-, fødevare- og forsvarsministrene har væ-
ret inddraget på ad hoc basis.
***
[Samrådsspm. D om hvorfor Folketinget ikke blev orienteret om
nedsættelsen af det hemmelige havvindsudvalg under udenrigsmi-
nisteren]
Jeg har noteret mig, at spørgerne stiller sig undrende overfor, hvor-
for Folketinget ikke blev orienteret om nedsættelsen af det midler-
tidige regeringsudvalg for havvind.
Her skal jeg henvise til, at det er op til den enhver tid siddende
regering at tilrettelægge arbejdet, som man finder det mest hen-
sigtsmæssigt.
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
Det er kendt praksis, at fastlæggelsen af regeringens politik, men
også vigtigere beslutninger, som skal træffes af den enkelte mini-
ster, drøftes i regeringsudvalg.
Ud over de faste regeringsudvalg er der mulighed for at nedsætte
et eller flere midlertidige udvalg. Havvindsudvalget er et eksempel
herpå.
Hverken grundloven eller lovgivningen i øvrigt indeholder regler
om regeringsudvalg eller deres sammensætning. Der er således in-
tet, som foreskriver, at Folketinget skal orienteres, når regeringen
beslutter at etablere nye regeringsudvalg.
***
[Samrådsspm. B om tilsidesættelse af indstillingen fra seks ministerier om at
lukke den ulovlige åben dør-ordning og i stedet etablere en ny og mere ambitiøs
ordning med lynudbud]
Jeg har noteret mig, at det i medierne og af spørgerne udlægges
som om regeringen har tilsidesat en indstilling om en ny og mere
ambitiøs ordning med lynudbud for udrulning af havvind. Det kan
jeg afvise.
Regeringen blev den 29. marts 2023 forelagt en sag om videre
håndtering af ÅD. Sagen gennemgik den hidtidige juridiske vurde-
ring af Åben Dør ordningen og forslog en række elementer, som
kunne være samlede svar på ny ambitiøs havvindsudbygning, i ly-
set af lukningen af Åben Dør ordningen.
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
2772606_0006.png
Sagen indeholdt hverken forslag til ”lynudbud” eller en tidsplan
for udbud og opstilling.
Derimod inkluderede den forslag om en række overordnede ele-
menter. For det første at udmelde en intention om udbud af yderli-
gere arealer til havvind. Herudover at undersøge muligheden for
udbud uden forundersøgelser. Og endelig at igangsætte arbejde
med at udbore nye udbudsvilkår.
Det var således ikke tale om et forslag om en ny ordning med lyn-
udbud, der umiddelbart kunne igangsættes, men udmelding af en
intention, der ville forudsætte:
-
en yderligere udboring af evt. overgangsordninger og en ud-
budsmodel, hvor opstiller står for at lave forundersøgelserne
bl.a. med inspiration fra en ny udbudsmodel i Tyskland.
-
nye regeringsbeslutninger om de konkrete udbudsbetingelser
-
revision af havplanen
Med disse væsentlige udståender vurderede regeringen, at sagen
ikke udgjorde et tilstrækkeligt grundlag for at sikre mest mulig
havvind, hurtigst muligt.
Regeringen valgte derfor, som tidligere nævnt, at nedsætte et mid-
lertidigt regeringsudvalg for havvind. Regeringens eneste interesse
i denne sag har været at sikre mest mulig fremdrift i udbygningen
af havvind.
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
[Samrådsspm. C, hvorfor det netop var det store projekt, som Co-
penhagen Infrastructure Partners havde ansøgt om, der som et af
de eneste fik lov til at fortsætte]
Arbejdet i regeringsudvalget for havvind fokuserede fra starten på
at gøre alle de 26 projekter under ÅD-ordningen til virkelighed.
Dvs. at understøtte markedsudviklingen og den interesse for at re-
alisere konkrete havvindprojekter, ansøgningerne var udtryk for.
En forudsætning for opstilling af havvind er, at arealerne udlægges
til brug for vedvarende energi i havplanen. Det sker på baggrund
af en afvejning af andre, eventuelt modsatrettede, interesser. Det
drejer sig bl.a. om natur, fiskeri, sejlads og forsvarets aktiviteter.
Regeringen arbejdede derfor videre ad to spor.
-
Et spor, der undersøgte mulighederne for en overgangsord-
ning for de tilbageværende ansøgninger med inspiration fra
tysk overgangsordning med step-in rettighed, og
-
Et spor, hvor alle de 26 ansøgte arealer blev vurderet med
henblik på muligheden for udlæg til havvind i havplanen.
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
I forhold til spor 1, om mulighederne for en overgangsordning,
blev der med inspiration fra bl.a. den tyske ordning afdækket mu-
lighederne for etablering af en overgangsordning med step-in. For
at sikre en sådan mulig ordning var i overensstemmelse med EU
regler, var dialog og møder med Kommissionen en del af arbejdet.
I forhold til spor 2, om udlæg til havvind i havplanen, var det kun
3 af de 26 ansøgte arealer, der lå i områder der allerede var udlagt
til havvind i havplanen. Et yderligere areal indeholdt ikke nævne-
værdige arealkonflikter, mens det for 8 af de 26 ansøgte arealer
blev vurderet, at der var væsentlige arealkonflikter. Dvs. andre in-
teresser på arealerne, herunder bl.a. forsvar, natur, sejlads og fi-
skeri, der vurderedes at være uforenelige med etablering af hav-
vind.
For de resterende 14 arealer ud af de 26 ansøgte arealer behandlede
regeringen spørgsmålet om mulighederne for udlæg af yderligere
af disse arealer i havplanen. For disse områder var der ligeledes
arealkonflikter, bl.a. vigtige fiskeriarealer, naturhensyn, sejlads,
kabler og råstofudvinding, der ville kræve yderligere afdækning og
konkret afvejning.
Regeringen fandt derfor efter nærmere overvejelse, at vurdering af
udlæg af yderligere arealer i havplanen mest hensigtsmæssigt
skulle afvente en endelig klarhed over overgangsordningens frem-
tidige indretning og de samfundsøkonomiske konsekvenser ved
yderligere udbygning af havvind.
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
I forlængelse heraf valgte regeringsudvalget for havvind at arbejde
videre med udformning af en overgangsordning, der omfatter de 3
projekter Vikinge Banke, Kadet Banke og Paludan Flak, der alle
ligger i områder, som allerede er udlagt i havplanen til havvind. Et
arbejde, der fortsat er i gang.
Havarealet udlagt til vedvarende energi i den nye havplan er i øv-
rigt fordoblet i forhold til tidligere
nu 30 pct.
***
Samrådsspm. E, foreligger der nogle økonomiske relationer mellem Copenhagen
Infrastructure Partners og udenrigsministerens parti eller udenrigsministeren som
privatperson, f.eks. i form af partistøtte, honorar eller lignende?]
I samrådsspørgsmål E bliver jeg bedt om at redegøre for interne
partimæssige forhold samt private forhold.
Jeg konstaterer, at dette spørgsmål principielt falder uden for ram-
merne af dette samråd, da det ikke vedrører min ministergerning.
Men jeg har noteret mig, at Copenhagen Infrastructure Partners i
Ekstra Bladet den 5. oktober selv har udtalt at, de
”på
linje med en
række andre virksomheder […] inden for alle gældende regler og
rammer [har] støttet en række kandidater fra i alt seks partier på
tværs af det politiske spektrum med 21.500 kroner hver frem mod
Folketingsvalget i 2022,”
samt at man kan ”…meget klart
afvise,
at der er nogen som helst økonomiske relationer mellem CIP og
folkevalgte politikere. Partierne, der har modtaget støtte, har til
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om udenrigsministerens involvering i nye havvindsordninger, jf. KEF alm. del - samrådsspm. B-E
fælles, at de bidrager til at fremme den grønne omstilling i Dan-
mark, Europa og globalt.”
Spørgsmål om partistøtte henhører under indenrigs- og sundheds-
ministerens ressort. Moderaterne følger den gældende lovgivning.
Endelig kan jeg oplyse, at mine personlige økonomiske interesser
er offentliggjort på hjemmesiden regeringen.dk.
Tak for ordet.
10