Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2824634_0001.png
Tale til samråd P, Q, R den 8. februar
Center
Center for strategisk
kommunikation og
Ledelsesbetjening
Kontor
Kontor for tværgående politik
Dato
7. februar 2024
J nr.
2024-287
[Intro]
Tak for spørgsmålet og det store fremmøde.
Klimaforandringerne er i gang med at ændre den verden, vi
kender. Derfor skal vi sætte ambitiøse nationale mål, som
vi har gjort i Danmark, og ambitiøse mål i EU. Men vigtigst
af alt skal vi levere grøn handling, der virker ved at mindske
vores CO
2
-udledning.
Det er regeringen i fuld gang med.
På transportområdet har regeringen indgået aftale om en
grøn flyrute fra 2025 samt helt grøn indenrigsluftfart i 2030.
Vi har afsat 1 mia. kr. til grøn omstilling af luftfarten og
indført en ny passagerafgift på flyrejser. Vi har foreslået en
forhøjelse af dieselafgiften og vi har gennemført en hurtig
implementering af EU’s kvotelovgivning, der vedr.
brændsler til transport og boligopvarmning.
Vi har lavet en stor aftale om havvind og i december
indgået en aftale om energiparker på land, som har gjort
det nemmere at få vindmøller og solceller op hurtigt og i
stor skala. Og vi har netop indgået en bred aftale om
langsigtede rammer for CO2-fangst så alt fra kraftvarme- til
affaldsforbrændingsanlæg kan komme i gang med at fange
CO2.
Bare for at nævne nogle af de mange aftaler og
beslutninger i den seneste tid. Aftaler, som viser, at
regeringen holder fast i vores høje klimaambitioner og er i
fuld gang med at levere på dem.
/ BODBA
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 8/2-24 om de nye beregninger fra Aarhus Universitet om CO2-udledningerne fra lavbunds-jorde m.v. (samrådsspm. P-R)
2824634_0002.png
Samtidig sker der løbende forskning og udvikling på
klimaområdet. Det er et vilkår. Og et godt vilkår.
Det gælder fx for Svarers rapport, som vi stadig afventer,
der giver os ny viden og indsigt i konsekvenserne af en
klimaafgift i landbruget.
Ny viden gør os klogere og understøtter velbelyste politiske
beslutninger. Det er i min optik en god ting.
På den måde sikres det, at vi kan levere på vores høje
klimaambitioner på det bedst mulige måde og bedst mulige
grundlag.
Når man kigger på det konkrete, som samrådet i dag
handler om, så er det en særligt kompleks opgave at
skønne over udledningerne for lavbund og udviklingen i
optaget fra skov, som skønnes af hhv. af Aarhus
Universitet og Københavns Universitet. Det er altså et
vilkår, at beregninger over udledninger fra lavbundsarealet
kan ændre sig, når der kommer ny viden.
Det er helt naturligt, at vi ser disse faglige forbedringer på
et område, der er så vigtigt, som klima. Og det er en god
ting, at vi løbende bliver klogere.
Men de løbende forbedringer rejser principielt set to
spørgsmål:
- Bør de politiske beslutninger og målopfyldelser
afvente, at vi har viden om alt?
- Bør der lægges ufærdige og ukonsoliderede
forskningsresultater til grund i fremskrivningen?
Min klare holdning er i begge tilfælde: NEJ.
Og derfor er jeg godt tilfreds med, at forskerne løbende
forbedrer deres vurderinger og skøn for Danmarks
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 8/2-24 om de nye beregninger fra Aarhus Universitet om CO2-udledningerne fra lavbunds-jorde m.v. (samrådsspm. P-R)
2824634_0003.png
udledninger, når de får ny viden, og at Aarhus Universitet
løbende konsoliderer forskningsresultaterne, så vi har
sikkerhed for kvaliteten.
Jeg vil nu på bedste vis forsøge at besvare på de tre
samrådsspørgsmål samlet.
[De nye tal fra AU giver et bedre videngrundlag]
Det første spørgsmål går på beregningerne fra Aarhus
Universitet.
Jeg mener ikke, at det er min opgave som minister at
redegøre for ændringen i beregningerne fra Aarhus
Universitet. Her vil jeg henvise til Aarhus Universitet, der
har ansvaret og de nødvendige kompetencer for en sådan
redegørelse.
Ministeriet har dog oplyst mig, at projektet om at forbedre
opgørelsen og fremskrivningen af udledningerne fra
lavbundjorder blev sat i gang af ministeriet tilbage i 2020.
Projektet blev igangsat efter, at Aarhus Universitet havde
meddelt, at der var betydelige usikkerheder i opgørelsen af
udledningerne fra kulstofrige landbrugsjorder.
For det første
gjorde forskerne dengang opmærksom på, at
der var behov for en fornyet kortlægning af kulstofrige
landbrugsjorder, som tog højde for, at arealet løbende
reduceres, da jorderne helt naturligt stopper med at udlede
CO
2
.
Indtil nu er der i fremskrivninger lagt til grund, at de ikke-
udtagne jorder vil fortsætte med at udlede så langt
fremskrivningen rækker. Derfor er arealet blevet
overvurderet.
For det andet
var der behov for at se nærmere på
emissionsfaktoren fra lavbundsjorderne, herunder forholdet
mellem jordens kulstofindhold, vandstand og udledninger.
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 8/2-24 om de nye beregninger fra Aarhus Universitet om CO2-udledningerne fra lavbunds-jorde m.v. (samrådsspm. P-R)
2824634_0004.png
Og her bliver det lidt teknisk – det medgiver jeg. På
nuværende tidspunkt lægger opgørelsen og
fremskrivningen til grund, at alle dyrkede lavbundsjorder er
fuldt drænede. Det er ikke korrekt. Og det har stor
betydning for de faktiske udledninger. Herudover var der
behov for at se nærmere på Aarhus Universitets antagelse
om, at jorder med 6-12 pct. kulstof har en emission
svarende til halvdelen af jorderne med >12 pct. kulstof.
Forskerne oplyser altså, at der er forhold, der isoleret set
kan medføre
højere
estimerede udledninger, mens andre
forhold isoleret set vil
reducere
de estimerede udledninger
fra kulstofrige landbrugsjorder set i forhold til Aarhus
Universitets tidligere opgørelser.
Første delleverance
med det opdaterede kortgrundlag for
lavbundsjorder har vi nu modtaget og kan medtage i vores
klimafremskrivninger. Ministeriet afventer fortsat
modtagelsen af
anden delleverance
om emissionsfaktoren.
Før jeg siger lidt mere om de to leverancer, vil jeg gerne
understrege, at der er tale om forskning, som udføres af
Aarhus Universitet, og som offentliggøres og indarbejdes i
både opgørelsen og fremskrivningen efter en vurdering af
Aarhus Universitet.
Det er således ikke mig eller ministeriet, der har lavet
vurderingen af betydningen af de nye lavbundskort for de
historiske og fremtidige udledninger. Det er Aarhus
Universitet, som har sendt det til ministeriet, og som
indarbejder det i Klimafremskrivningen.
Tilbage til det nye kort, som vi modtog for nyligt: Aarhus
Universitets korrektion af opgørelsen viser, at der er færre
lavbundsjorder, og at udledningerne derfor er ca. 2 mio.
tons CO
2
mindre end forventet i 2022.
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 8/2-24 om de nye beregninger fra Aarhus Universitet om CO2-udledningerne fra lavbunds-jorde m.v. (samrådsspm. P-R)
2824634_0005.png
At udledningerne fra lavbundsjorderne aftager over tid, er
efter min mening en god nyhed. Det betyder, at vi
fremadrettet har færre jorder, der udleder skadelige
klimagasser, end vi tidligere har forudsat. Samtidig har vi
nu et bedre vidensgrundlag, end vi havde før.
Nu afventer vi den sidste delleverance om
emissionsfaktorer. Jeg kan i pressen læse forskellige
forsøg på at forudsige resultatet af det arbejde. Men det
forholder sig sådan, at vi stadig ikke kender resultatet. Det
er den seneste melding, vi har fra Aarhus Universitet, som
fremgår af et notat fra d. 4. januar 2024. Jeg citerer:
”For
nuværende er det usikkert, hvilken betydning
overestimeringen på >12 pct. jorder med
vandstandsafhængig emission kombineret med en
underestimering for 6-12 pct. jorderne får på den samlede
nationale emissionsopgørelse.”
Det er for nærværende usikkert. Aarhus Universitet ved det
simpelthen ikke endnu.
[Organisering af ministeriets opgaver tilhører
departementschefen]
I forhold til spørgsmålet om placering af ministeriets
opgaver, herunder klimafremskrivningen, vil jeg gerne
understrege, at organisering af ministeriet hører under
departementschefen.
Jeg involverer mig selvfølgelig ikke i, hvor en konkret
arbejdsopgave udføres – eller hvor den udføres bedst.
Jeg vil gentage mit tidligere svar fra samrådet i maj 2023
fra en spørger fra – på daværende tidspunkt – samme parti
som spørger i dag:
Placeringen af Klimastatus og –fremskrivning ændrer ikke
på, at der er præcis samme transparens, faglighed og
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 8/2-24 om de nye beregninger fra Aarhus Universitet om CO2-udledningerne fra lavbunds-jorde m.v. (samrådsspm. P-R)
2824634_0006.png
armslængde til det politiske niveau, som der altid har
været.
Vi har ikke politiske embedsmænd i Danmark.
Der gælder således præcis de samme regler for
embedsværkets arbejde – uagtet om en embedsmand er
ansat i Energistyrelsen eller Klimaministeriets
Departement.
Som også fremgik af den redegørelse, som blev oversendt
til KEF-udvalget i maj 2023, så har jeg hverken været
involveret i dialogen mellem Energistyrelsen og
departementet eller i beslutningen om overflytningen.
Jeg vil igen henholde mig til, at min departementschef og
Energistyrelsens direktør har udtalt, at de begge står fuldt
på mål for klimafremskrivningen.
[Regeringen fastholder nye klimatiltag til indfrielse af
2025-mål]
Det tredje og sidste spørgsmål går på, hvorvidt regeringen
vil aflyse yderligere klimainitiativer på baggrund af det nye
lavbundskort.
Det er egentlig et sjovt spørgsmål. Det er på ingen måde
tilfældet. Derfor vil regeringen selvfølgelig fortsat levere de
nødvendige reduktioner for at indfri 2025-målet. Ligesom vi
vil indfri 2030-målet – og vi har også anvist vejen derhen.
Regeringen holder bl.a. fast i forslagene om dieselafgift og
metanreducerende foder til køer. Det har vi annonceret og
det har vi igangværende forhandlinger om i regi af grøn
fond. Det vil jeg ikke kalde en aflysning.
Regeringen vil selvsagt forsat følge udviklingen og som
vanligt gøre status i forbindelse med dette års
fremskrivning, der kommer i april.
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 8/2-24 om de nye beregninger fra Aarhus Universitet om CO2-udledningerne fra lavbunds-jorde m.v. (samrådsspm. P-R)
2824634_0007.png
Regeringen vil følge op, såfremt klimafremskrivningen her i
2024 viser, at der behov for yderligere handling.
[Outro]
Til slut vil jeg kort samle op:
Betyder de nye data, at regeringen reducerer sine
klimaambitioner og dropper sit forslag om forhøjelsen af
dieselafgiften og fodertilsætning til køer?
Betyder de nye data, at vi skal stoppe med at udtage
lavbundsjorder og droppe at indføre en klimaafgift på
landbruget?
Svaret er: Nej!
Er det en dårlig ting for klimaet, at den nye data viser, at
lavbundsjorder over tid stopper med at udlede?
Mit svar er igen nej, da vi tidligere havde en forventning
om, at jorderne blev ved med at udlede i fremtiden.
Kan andre så have en anden mening? Ja det kan man
godt, og det er helt fair. Man kan godt ærgre sig over, at
man ikke tidligere har fået vådlagt flere af de jorder. Det
kan jeg også ærgre mig over. Ligesom jeg også ærgrer mig
over, at vi ikke tidligere stoppede afbrændingen af kul i
Danmark og verden, eller tidligere satte gang i den grønne
omstilling af luftfarten.
Nu lever vi livet ud af forruden. Jeg er optaget af, hvad vi
kan gøre fremadrettet. Vi skal fortsætte indsatsen med at
udtage lavbundsjorder, og vi skal have landbruget med ind i
en grøn fremtid. Det er helt afgørende for vores klimamål.
Og jeg tror, at det skaber positive muligheder for vores
fødevareerhverv, at den går forrest i den grønne omstilling.
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 8/2-24 om de nye beregninger fra Aarhus Universitet om CO2-udledningerne fra lavbunds-jorde m.v. (samrådsspm. P-R)
2824634_0008.png
Får vi også fremadrettet ny viden, der kan ændre på
udledningerne fra lavbundsjorder eller andre forhold, der
kan påvirke klimafremskrivningen?
Ja! Det er virkeligheden.
Når man forsøger at vurdere fremtiden, så kan man
løbende få ny viden, der ændrer på billedet. Der kan også
være forudsætninger, der ændrer sig i den ene eller anden
retning. Men vi kan kun føre politik ud fra den
konsoliderede viden vi har – nu og her. Sådan er
klimafremskrivningen og klimaloven bygget op.
Og der vil altid komme ny viden – sådan er det og sådan
skal det være med forskning. Men vi kan ikke stoppe med
at gennemføre politik, fordi vi ved, at der med tiden kommer
ny viden.
For det har for alle klimafremskrivninger gjaldt, at der hvert
år er sket justeringer i kraft af ny viden, som ændrer
fremskrivningen. Derfor har vi jo ikke afvist at bruge
fremskrivningen som redskab.
Det vigtige for regeringen er, at vi holder fast i vores høje
klimaambitioner og i opfyldelse af de klimamål, som et
bredt flertal i Folketinget støtter op om. Jeg ser derfor frem
til at arbejde videre med de mange spændende og vigtige
sager, der er på bordet i år. Ser frem til at grøn fond
forhandlingerne kommer til en afslutning, for det er der,
forhandlinger tages videre.
Mange tak for ordet.
Side 8/8