Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2813611_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 18. januar 2024 vedr. Hejre-feltet
Center
Center for Undergrund, viden
og adfærd
Kontor
Undergrund og forskning
Samrådsspørgsmål M, N, O
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har
Theresa Scavenius stillet ministeren følgende tre
samrådsspørgsmål M, N, O:
Samrådsspørgsmål M:
”Ifølge
IEA bør der ikke sættes nogen nye fossile projekter i
gang efter 2021, hvis vi skal nå Parisaftalens mål, og ifølge
UNEP er verden på vej imod en temperaturstigning på 2,9
grader. Alligevel er Energistyrelsen nu ved at behandle en
ansøgning fra INEOS om at indvinde olie fra Hejre-feltet, som
fra 2027 og 20 år frem vil udlede 35 mio. ton CO2, hvilket er 1
mio. ton mere, end der er planer om at fange og lagre gennem
regeringens CCS-planer. Desuden vil projektet ifølge UNESCO
være skadeligt for Vadehavet. Vil ministeren redegøre for,
hvordan nye projekter om indvinding af olie fra Hejre-feltet
harmonerer med meldingerne fra IEA, UNEP og UNESCO?”
Dato
18. januar 2024
J nr.
2023-2638
/ THOJN/ SEMAD
Samrådsspørgsmål N:
”Kan ministeren redegøre for beslutningsprocessen omkring
tilladelsen til at genåbne Hejre-feltet? Og redegøre for, hvorvidt
og hvorfor det er hensigtsmæssigt, at sådanne beslutninger er
blevet administrative beslutninger, som alene træffes af
medarbejdere i Energistyrelsen? I hvilket omfang er ministeren
inddraget i processen, og kan ministeren stoppe processen af
politiske overvejelser? Hvilke virksomheder og
lobbyorganisationer har været inddraget i processen?”
Samrådsspørgsmål O:
”Hejre-feltet er et HPHT-felt (High Pressure/High Temperature),
og der er ingen HPHT-felter i drift i den danske del af Nordsøen
og kun ganske få af den slags felter i Nordsøen i det hele taget.
I 2012 skete et kæmpestort udslip af metangas i forbindelse
med det engelske Elgin-felt. INEOS har ingen erfaring med
HPHT-felter. Hvordan forholder ministeren sig til den risiko?”
Side 1/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0002.png
Ministerens svartale:
Tak for det, og som formanden siger så er jeg kaldt
i samråd for at svare på nogle spørgsmål, så jeg
tager udgangspunkt i min besvarelse i det jeg er
blevet spurgt om.
I motivationen blev der nævnt rigtig rigtig mange
andre ting, men dem kan vi måske komme ind på i
det omfang det har sammenhæng med
samrådsspørgsmålene. Og jeg har også noteret
mig, at en del af fokus for det her samråd, det er det
samme som vi diskuterede på samrådet den 4.
oktober 2023.
Derfor vil udvalget høre mig gentage nogle af mine
pointer derfra. Derudover dækker de tre spørgsmål
meget meget bredt, så mit svar kan godt blive en
anelse langt. Det håber jeg udvalget vil bære over
med.
[Spørgsmål M]
Lad mig starte med spørgsmål M.
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at
grundlaget for regeringens olie- og gaspolitik er
Nordsøaftalen af 2020, indgået af et bredt flertal i
Folketinget, bestående af S, V, R, DF, SF og K, og
M har tilsluttet sig som led i regeringsdannelsen.
At der fortsat er olie- og gasudvinding i Nordsøen,
og der kan være det frem til slutdatoen i 2050, det
kan derfor næppe komme bag på nogen, ligesom
det heller ikke ændrer på vores evne til at nå vores
ambitiøse klimamål.
Side 2/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0003.png
Det ændrer ikke på et urokkeligt punktum for
olie og gas senest i 2050.
Det ændrer ikke på ambitionen om, at
Danmark senest i 2030 vil være 100 procent
selvforsynende med grøn gas.
Det ændrer ikke på, at vi skal nå klimamålene
for 2025, 2030, 2045 og 2050, som det
fremgår af regeringsgrundlaget.
Det ændrer heller ikke på de klimaforpligtelser
EU og andre europæiske lande har besluttet.
Opfyldelse af Parisaftalens temperaturmålsætninger
forudsætter, at verdens lande iværksætter flere
forskellige tiltag på en række sektorområder, men
lader det være op til de enkelte lande, hvordan de
ønsker at bidrage til målsætningen. De tiltag
omhandler for eksempel politikker for
implementering af vedvarende energi, CO
2
-fangst,
tiltag til udfasning af fossil energi på forbrugssiden
og så videre. Der indgår således ikke forpligtelser
specifikt rettet mod olie/gas produktionen i de
enkelte lande.
En vigtig prioritet for regeringen i 2024 er at få
fastsat et nyt ambitiøst EU-klimamål for 2040.
Kommissionens udspil forventes præsenteret i
første halvår af 2024.
EU har fastsat et højt klimamål for 2030 på mindst
55 procent, og EU-reguleringen, der skal sikre
opfyldelsen heraf, er også blevet vedtaget.
Globalt arbejder regeringen for, at andre lande på
linje med Danmark sætter slutdatoer for olie/
gasudvindingen.
Side 3/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0004.png
Jeg kan oplyse, baseret på data fra
Statistical
Review of World Energy 2023,
at der i grove træk er
mindst 55 olieproducerende lande og 55
gasproducerende lande i verden. Sammenholdes
det med ministeriets kendskab til lande i regi af
alliancen Beyond Oil and Gas, der har indført en
lovfæstet slutdato på linje med Danmark, er vi nået
frem til, at kun 5 andre lande med olie eller
gasproduktion har en tilsvarende slutdato.
Og Norge er i hvert fald ikke et af dem.
Spørgsmål M rejser også en bekymring for
Vadehavet.
Jeg kan oplyse, at UNESCO i deres officielle
redegørelse over status på beskyttelse af
Verdensarv Vadehavet fra 2023 ikke forholder sig til
Hejre-feltet eller andre danske olie- og gasprojekter,
men alene til olie- og gasprojekter der er inde i eller
i umiddelbar nærhed af verdensarvsområdet. Hejre-
projektet ligger ca. 250 km fra Verdensarv
Vadehavet. Og Energistyrelsen oplyser, at der ikke
forventes en påvirkning på Vadehavet fra olie- og
gasproduktionen i den danske del af Nordsøen.
Så forstår jeg yderligere på spørgsmål M, at
spørgeren mener, at Hejre-feltet vil udlede 35 mio.
tons CO2. Det har jeg forelagt Energistyrelsen.
Energistyrelsen lægger til grund, at spørgers tal
omhandler CO2-udledningen fra det efterfølgende
forbrug af olie- og gasprodukterne fra Hejre, og
altså ikke fra selve produktionen.
Side 4/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0005.png
Det er vigtigt at skelne mellem udledninger
forbundet med produktionen, og udledningerne
forbundet med forbruget. FNs opgørelsesregler er
klare ift., hvad der indgår i de nationale
emissionsopgørelser. Udledninger fra olie- og
gasproduktion vedrører den udledning, som
stammer fra selve produktionen.
Den vedrører ikke et senere forbrug af den
pågældende olie og gas i andre sektorer, såsom
transportsektoren og husholdninger og i andre
lande, da disse udledninger indgår i
klimaregnskabet i det land, hvor brændstoffet
afsættes.
Udledningerne fra forbruget skal regnes med i de
sektorer og de lande, inklusive Danmark, hvor olien-
og gassen forbruges.
Det vil dog være misvisende at angive CO2-
mængderne fra olie- og gasforbruget som den
forventede globale merudledning ved idriftsættelse
af Hejre-feltet. Det skyldes, at der ikke er taget
højde for lækageeffekter – altså det forhold at større
olie- og gasproduktion i Danmark til dels fører til
mindre produktion i udlandet og omvendt.
Det er også noget Klimarådet i øvrigt har peget på.
Kigger vi derimod på udledningen forbundet med
produktionen oplyser operatøren, at der ikke vil
være CO2-udledninger fra selve Hejre platformen,
da Hejre vil blive produceret via Syd Arne
platformens eksisterende anlæg.
Side 5/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0006.png
Operatøren forventer ingen væsentlig øget CO2-
udledning på Syd Arne, som følge af, at Hejre
sættes i drift.
Spørgsmål M inddrager også CCS, hvilket for mig
er lidt uklart. Regeringens strategi for CCS baserer
sig ikke på at skulle kompensere for Nordsøens
udledninger.
Med CCS-strategien og den seneste aftale fra
september ønsker regeringen at drage fordel af
Danmarks viden om Nordsøens potentiale ift.
lagring af CO
2
. I 2023 faldt de første tilladelser til
efterforskning og storskala lagring af CO2 i
Nordsøen på plads. Lagring af CO2 kan muligvis
starte allerede i 2025, og fra 2030 kan op imod 13
millioner tons årligt blive pumpet ned i
undergrunden i de to projekter. Det er enormt
ambitiøst og blot to blandt en række danske CO2-
lagringsprojekter.
Lad mig gå videre og sætte ord på IEA, som
spørgsmål M også inddrager.
Overordnet handler IEA’s Net Zero scenarie ikke
alene om begrænsninger af olie og gas. Scenariet
fokuserer på en lang række milepæle inden for
forskellige sektorer for samlet at nå Net Zero.
IEA skitserede det i 2021 på denne måde:
“Our
pathway details more than 400 sectoral and
technology milestones to guide the global journey to
net zero by 2050”.
Side 6/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0007.png
IEA skriver i 2023, at der selv i Net Zero scenariet
kræves fortsatte investeringer i eksisterende olie-
og gasaktiver samt allerede godkendte projekter.
IEA bemærker, at det er nødvendigt for at
imødekomme efterspørgslen og undgå skadelige
prisstigninger i forbindelse med omstilling af
energisektoren. Selv inden for Net Zero scenariet
vurderer IEA en forventet efterspørgsel efter olie og
gas i 2050.
I forhold til investeringerne sagde IEA:
”No new
long-lead time upstream oil and gas projects are
needed in the Net Zero Scenario, (…). Nonetheless,
continued investment is required in existing oil and
gas assets and already approved projects”.
Så de peger på, at der er behov for fortsatte
investeringer i eksisterende olie- og gastilladelser.
IEA-rapporterne fremhæver behovet for, at vi
tilrettelægger omstillingen væk fra fossile
energikilder på en klog måde, fordi der også skal
tages hensyn til bl.a. forsyningssikkerheden og
priserne på energi i omstillingsperioden.
I forbindelse med COP28 udgav IEA en ny rapport
om olie- og gassektoren i en Net Zero Transition.
Her advarede IEA imod både overinvesteringer og
underinvesteringer i olie og gas. De skrev:
“In reality, mismatches in investment levels are
likely, and both over- and underinvestment in oil
and gas could have important consequences for net
zero transitions.”
Side 7/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0008.png
Det er store forandringer, der skal til – også for olie-
og gassektoren. Men det er altså ikke et fuldt stop
for olie- og gasinvesteringer, som IEA argumenterer
for. Deres argument er mere, at de nuværende
felter med fortsatte investeringer kan levere den
nødvendige olie og gas frem mod 2050.
[Spørgsmål N]
Spørgsmål N.
Energistyrelsen sagsbehandler aktuelt ansøgningen
om færdigudbygning og produktion inden for den
eksisterende eneretstilladelse til Hejre-feltet.
Det gør styrelsen ud fra en vurdering af, om
kravene i undergrundsloven, tilladelsen og andre
gældende regler er overholdt. I så fald har
rettighedshaver krav på at få godkendt
ansøgningen.
Energistyrelsens faglige vurdering af ansøgningen
sker på grundlag af de saglige hensyn, der findes i
lovgivningen. Det er en administrativ og ikke en
politisk proces, og kompetencen er delegeret til
Energistyrelsen.
Og hvorfor er det så en administrativ proces?
Tilladelsessystemet er skruet sådan sammen, at når
en ansøger først har en eneretstilladelse til
efterforskning og indvinding af kulbrinter, vil
ansøger have en ret til udbygning og produktion af
fund inden for eneretstilladelsen, så længe kravene
i lovgivningen og tilladelserne opfyldes.
Side 8/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0009.png
Der vil derfor ikke være lovhjemmel til afvisning af
ansøgninger i denne kategori, hvis ikke der er tale
om saglige hensyn efter lovgivningen. Samtidig vil
et forsøg på at forhindre ansøger i at udøve denne
ret kunne blive mødt af erstatningskrav fra
rettighedshaver.
Den bredt indgåede Nordsøaftale 2020 bekræfter
støtten til rammerne for Energistyrelsens faglige
administration.
Med Nordsøaftalen lagde aftalepartierne vægt på,
at det er vigtigt at have stabile, pålidelige og
forudsigelige muligheder og vilkår for eksisterende
tilladelser frem til 2050. Nordsøaftalen beskriver
ikke en mulighed for, at jeg som minister eller
forligskredsen kan afvise ansøgninger til udbygning
og produktion inden for eksisterende
eneretstilladelser. Afvisning vil derfor også være i
modstrid med aftalen.
Jeg er som minister blevet orienteret af min styrelse
om ansøgningen om udbygning af Hejre-feltet, og
jeg har orienteret den ansvarlige forligskreds i
september 2023. Forligskredsen har noteret sig, at
ansøgningen falder inden for rammerne af den
politiske aftale. Forligskredsen har også taget til
efterretning, at sagsbehandlingen af ansøgninger
inden for eksisterende eneretstilladelser behandles
af Energistyrelsen.
[Spørgsmål O]
Lad mig gå til spørgsmål O.
Side 9/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0010.png
Energistyrelsen har oplyst mig, at udvikling og
produktion fra såkaldte HPHT-felter nu om dage
udføres med kendte og velafprøvede metoder og
teknologi. Energistyrelsen har gjort mig bekendt
med, at de første HPHT-felter i Nordsøen blev
udbygget i 90’erne.
Jeg skal ikke opremse alle de mere end 15
udbyggede HPHT-felter, vi har kendskab til. Men
lad mig dog alligevel nævne et par stykker fra vores
norske naboer i Nordsøen:
Embla-feltet, der startede produktion i 1993.
Gudrun-feltet startede produktion i 2014.
Martin Linge-feltet startede produktion i 2021.
I Danmark er der desuden allerede boret flere
brønde i HPHT-felter, herunder bl.a. i Hejre.
Derudover kan jeg tilføje, at INEOS har været aktør
i den danske del af Nordsøen siden 2017, hvor de
købte og fortsatte DONG’s energi, olie- og gas
forretning. INEOS er operatør på en række
producerende felter. Energistyrelsen har oplyst mig,
at de via sit løbende tilsyn har et godt kendskab til
INEOS og selskabets nuværende tekniske
kapacitet. Styrelsen vurderer, at INEOS er en
kompetent operatør.
Jeg forstår, at spørgeren er bekymret for risikoen for
en ulykke offshore – med andre ord:
offshoresikkerhed.
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0011.png
Derfor har jeg også forhørt mig hos min
ministerkollega, nemlig Beskæftigelsesministeren,
som har ansvaret for offshoresikkerhedsloven.
Beskæftigelsesministeren har oplyst mig følgende:
”Sikkerhed, sundhed og arbejdsmiljø i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter er reguleret i
offshoresikkerhedsloven.
Risiko for udslip af gas kan hovedsageligt opstå i
forbindelse med boring af brønde og andre former
for brøndoperationer. Det følger af
offshoresikkerhedsloven, at boringer af brønde og
andre former for brøndoperationer, som medfører
risiko for utilsigtet udslip af stoffer og materialer, der
kan føre til en større ulykke, skal godkendes af
Arbejdstilsynet.
I den forbindelse skal selskabet, der ønsker at
udføre brøndoperationen, dokumentere over for
Arbejdstilsynet, at selskabet har identificeret,
vurderet og reduceret de miljørelaterede og
arbejdsmiljømæssige risici, som brøndoperationen
indebærer.
Selskabets plan for brøndoperationen, skal være
gennemgået af en uafhængig verifikator. Den
uafhængige verifikators bemærkninger og
selskabets foranstaltninger på baggrund af disse
bemærkninger skal dokumenteres over for
Arbejdstilsynet ved ansøgningen.
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0012.png
Elgin-feltet var blandt de første felter med højt tryk
og høj temperatur, hvorfra der skete indvinding af
kulbrinter.
Efter Elgin-ulykken er der i industrien opbygget
omfattende erfaring og læring ved indvinding fra
gasfelter med højt tryk og høj temperatur. Og det er
almindeligt i olie- og gasindustrien, at selskaber
efter behov benytter sig af underleverandører og
specialister med særlig viden om en given operation
eller type aktivitet, som f.eks. HPHT-aktiviteter.
Arbejdstilsynet modtager på månedsbasis
tilstandsrapporter for olie- og gasbrønde i dansk
sektor, herunder de fem HTHP-brønde i Hejre-feltet,
som er boret i perioden 2014 til 2016.”
[Outro]
Lad mig runde af.
Produktion fra Nordsøen ændrer ikke på
regeringens klimapolitik. Det gør kun en forskel i
forhold til, hvor de gas- og olieforbrugende lande i
Europa får forsyning fra.
IEA er optaget af balancer. Der kan være flere veje
til Net Zero som følge af forskellige politiske
afvejninger.
Vi lever i en uforudsigelig tid med invasion af
Ukraine, forstyrrelser af skibstrafik i Det Røde Hav
og andre geopolitiske spændinger, som kan have –
eller allerede har haft – konsekvenser for
energisektoren i Danmark og globalt.
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 18/1-23 om Energistyrelsens behandling af en ansøgning fra INEOS om indvinding af olie fra Hejre-feltet (samrådsspm. M-O)
2813611_0013.png
Regeringens løsning er, at Danmarks
forsyningssikkerhed fremover skal sikres gennem
massive investeringer i vedvarende energi. Derfor
er vi ved at forberede danmarkshistoriens største
havvindsudbud, og har netop før jul indgået en ny
aftale om energiparker, der skal bidrage til at
firedoble vind og sol på land.
Så når vi i Danmark sætter Nordsø-slutdato og
udfaser naturgas i opvarmningen af danske hjem,
samtidig med at vi skaber rammerne for historisk
store investeringer i vedvarende energi, så tror jeg
faktisk, vi er tæt på at ramme det, som IEA vil kalde
for en ”smooth transition”. Nemlig at nedskalering af
investeringer i olie og gas skal times med massive
investeringer i vedvarende energi.
Vi skal omstille vores energiforsyning på en
ansvarlig og fornuftig måde, hvor vi både når vores
klimamål og samtidig sikrer en stabil forsyning af
energi, som almindelige mennesker kan betale.
Som klima-, energi- og forsyningsminister er min
opgave at se det samlede klima- og energipolitiske
billede. Og det er jeg glad for, at IEA også er
opmærksomme på.
Tak for ordet.
Side 13/13