Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2760917_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 4. oktober 2023 vedr.
miniudbudsrunde i Nordsøen
Center
Undergrund, viden og adfærd
Kontor
Undergrund og forskning
Dato
3. oktober 2023
J nr.
2022-4131
/ SEMAD
Samrådsspørgsmål AD
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har
Theresa Scavenius og Peder Hvelplund stillet ministeren
følgende samrådsspørgsmål AD:
Samrådsspørgsmål AD:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan beslutningen om at
åbne et nyt gasfelt i Nordsøen med miniudbuddet for Elly-
Luke er i overensstemmelse med Danmarks internationale
klimaforpligtelser, herunder IEA’s konklusion om, at der
ikke er plads til nye, fossile projekter i scenarier, hvor den
globale temperaturstigning begrænses til 1,5 grader? Der
henvises til rapporten »Net Zero by 2050 A Roadmap for
the Global Energy Sector« fra IEA fra oktober 2021”
Side 1/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0002.png
Ministerens svartale:
[Indledning]
Bare en faktuel rettelse til indledningen.
Nordsøaftalen åbner ikke mulighed for forlængelse
efter 2050. Så der var en faktuel smutter i den lange
intro.
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Grundlaget for regeringens olie- og gaspolitik er
Nordsøaftalen 2020 og reglerne i
undergrundsloven.
Jeg vil gerne indledningsvis sætte lidt flere ord på
Nordsøaftalen.
Aftalen stod på to ben.
Som det ene ben i aftalen blev der indført en
endegyldig 2050-slutdato for al olie- og
gasproduktion. En meget vigtig beslutning.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at baseret på data
fra Statistical Review of World Energy 2023, er der i
grove træk over 55 olieproducerende lande og over
55 gasproducerende lande. Sammenholdes det tal
med ministeriets kendskab til lande i regi af
alliancen Beyond Oil and Gas, der har indført en
lovfæstet slutdato på linje med Danmark, er vi nået
frem til, at kun 4 andre lande med olie eller
gasproduktion har en tilsvarende slutdato.
Danmark har derfor taget et vigtigt skridt i den
samlede kamp for at udfase olie og gas globalt.
Side 2/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0003.png
Derudover aflyste Nordsøaftalen fremtidige statslige
udbudsrunder. De nu aflyste udbudsrunder var et
udtryk for, at staten og den til en hver tid siddende
regering med Folketingets politiske opbakning aktivt
inviterede virksomheder til at byde på områder med
det endemål at få produceret fund. Det er nu fortid.
Som det andet ben i aftalen blev der fastlagt stabile
vilkår mod 2050. Målet var at opretholde produktion
og investeringer og give branchen tid til at omstille
og lukke ned.
I aftalen var det også en forudsætning og
forventning, at der kunne gives og komme nye
tilladelser. I aftalen står, og nu læser jeg op – og det
er fra selve aftaleteksten:
”Det er forventningen, at der vil være øget interesse
for minirunder og naboblokproceduren i en
situation, hvor der ikke længere iværksættes
udbudsrunder
.
I Nordsøaftalen var det et iboende element, at der
iværksættes en minirunde, hvis der modtages en
ansøgning, der opfylder undergrundsloven og falder
inden for rammerne af den politiske aftale. I aftalen
står, og nu læser jeg op igen:
”såfremt den siddende minister agter at træffe en
beslutning vedr. tildeling, der ikke følger hensigten i
Energistyrelsens redegørelse efter § 6 i
undergrundsloven, skal det først drøftes med
forligskredsen. Hensigten i redegørelsen er baseret
på en faglig vurdering ud fra kravene i
undergrundsloven og udbudsbetingelserne”
citat
slut.
Side 3/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0004.png
Ansøgningen og minirunden var dermed en
forventet følge af aftalen, og der var en
forhåndsforståelse af, at en sådan ansøgning ville
blive godkendt, hvis den dukkede op. Aftalen er
som bekendt indgået af den daværende S-regering
sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti. Mit eget parti eksisterede ikke dengang,
men har tiltrådt aftalen i forbindelse med
regeringsdannelsen, helt i tråd med de gængse
parlamentariske spilleregler.
Jeg hører ingen af partierne i aftalekredsen være
uenige med mig i den tolkning af Nordsøaftalen. På
mit møde med partierne i sidste uge hørte jeg en
fortsat bred opbakning til aftalen, selvom dele af
aftalekredsen var skeptiske over for den nu aflyste
minirunde.
Lad mig også slå fast. Den ansøgning vi modtog,
som nu ikke længere eksisterer, ændrer ikke på den
danske klimapolitik:
Den ændrer ikke på et urokkeligt punktum for
udvinding af olie og gas
senest
i 2050.
Det ændrer ikke på en ambition om, at Danmark
senest i 2030 vil være 100 procent
selvforsynende med grøn gas.
Og det ændrer heller ikke på at vi skal nå
klimamålene for 2025, 2030, 2045 og 2050, som
det fremgår af regeringsgrundlaget.
[Internationale klimaforpligtelser - IEA]
Parisaftalen, som 1,5-gradersmålsætningen
stammer fra, siger ikke noget specifikt om olie- og
gasproduktion. Aftalen lader det være op til de
Side 4/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0005.png
enkelte lande, hvordan de ønsker at bidrage til den
fælles målsætning. EU har vedtaget et højt
klimamål for 2030 på mindst 55 procent reduktion.
Det mål er meldt ind til FN som en del af EU’s
bidrag til Parisaftalen - den såkaldte NDC, som EU
indsender på vegne af alle 27 medlemslande.
Danmark er med vores målsætning om 70 procent
reduktion i 2030 gået forrest i EU.
I regeringen tager vi Danmarks nationale og
internationale klimaforpligtelser samt IEA’s
rapporter meget seriøst.
Derfor vil jeg også tage udvalget igennem nogle af
IEA’s mest centrale udmeldinger fra 2021,2022 og
nu i 2023.
I 2021 sagde IEA med Net Zero rapporten som
spørgerne henviser til, at der ikke var behov for
udvikling af yderligere nye olie- og gasfelter ud over
dem, der allerede var truffet investeringsbeslutning
om i 2021 i deres Net Zero scenarie. Scenariet er i
overensstemmelse med målet om at begrænse den
globale temperaturstigning til 1,5 grader. Scenariet
beskriver således en
mulig
vej for at nå
temperaturmålet.
Det er vigtigt at fremhæve, at rapporten er udgivet
inden krigen i Ukraine, og de deraf følgende
forsyningsmæssige udfordringer, som de globale
energimarkeder for olie og gas har gennemset.
I oktober 2022 udgav IEA flagskibsrapporten
World
Energy Outlook.
I rapporten skildres det historiske
Side 5/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0006.png
pres, som krigen og energikrisen har lagt på det
globale energimarked. IEA pegede i rapporten på,
at den geopolitiske kontekst havde ændret sig siden
Net Zero rapporten fra 2021.
IEA konkluderede, at det nye energilandskab
betyder, at et reduceret olie- og gasoutput fra
Rusland vil skulle erstattes selv i Net Zero
scenariet. Med andre ord vil russisk energi skulle
substitueres med anden produktion.
Den 26. september 2023 udgav IEA en opdateret
Net Zero rapport. Ved udgivelsen betonede IEA, at
roadmappet ikke udgør den eneste vej frem. IEA
skrev, at der selv i Net Zero scenariet kræves
fortsatte investeringer i eksisterende olie- og
gasaktiver samt allerede godkendte projekter.
Dette er nødvendigt for at imødekomme
efterspørgslen og undgå skadelige prisstigninger i
forbindelse med omstilling af energisektoren. Selv
inden for Net Zero scenariet vurderer IEA en
forventet efterspørgsel efter olie og gas i 2050.
Frem mod IEA’s offentliggørelse af den nye
flagskibsrapport
World Energy Outlook 2023,
har
IEA i september 2023 været ude at sige, og nu
citerer jeg:
”And even as demand for fossil fuels falls, energy
security challenges will remain as suppliers adjust
to the changes. The peaks in demand we see
based on today’s policy settings don’t remove the
need for investment in oil and gas supply, as the
natural declines from existing fields can be very
steep” – citat slut.
Side 6/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0007.png
IEA er således opmærksomme på, at der selv i en
kraftig grøn omstilling er forsyningsmæssige
kompleksiteter man skal have sig for øje fx i lyset af
EU's meget kraftige reduktion i importen af russisk
energi.
Deres fremskrivninger fører fx til en kraftig
koncentration af olie- og gasproduktion i
Mellemøsten.
Konkret er IEA’s vurdering, at Net Zero scenariet vil
føre til en højere afhængighed af OPEC-
producenter, som i det scenarie vil producere cirka
52 procent af olieudbuddet i 2050. Det vil være den
højeste andel nogensinde og en markant stigning
fra cirka 35 procent i 2021. Det kan man så have
politiske holdninger til, om det er et ønske
scenarium.
Under alle omstændigheder vil jeg understrege, at
der kan være flere veje til Net Zero som følge af
politiske afvejninger i forhold til energisikkerhed og
danske og europæiske geopolitiske interesser. Som
klima-, energi- og forsyningsminister er min opgave
at se det samlede klima- og energipolitiske billede.
[EU-efterspørgsel]
Lad mig derfor komme ind på situation i EU.
EU vil selv med en ambitiøs europæisk klimapolitik i
en lang årrække efterspørge gas.
Ser vi fx på Polen, så forstår vi fra den polske
pendant til Energinet, at de venter en stigning i
gasforbruget fra cirka 18 milliarder kubikmeter i
2021 til mellem 25-27 milliarder kubikmeter i 2028
Side 7/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0008.png
for at de kan arbejde med at udfase kul. Polen
bruger endvidere gas til at understøtte en stigende
mængde fluktuerende grøn energi.
Eller ser vi på Tyskland, så oplyser Energinet, at
Tyskland i en årrække forventes at fastholde et højt
gasforbrug, da de både gør sig fri af a-kraft og kul.
Både Polen og Tyskland bruger således gas som et
overgangsbrændsel i den grønne omstilling.
[Aktuel europæisk forsyningssituation]
Mere generelt kan vi se, at forsyningssituation i EU i
stigende grad er påvirket af globale
omstændigheder.
Fakta er, at for få år siden udgjorde gas fra Rusland
omkring 40 procent af EU’s gasimport. I første
halvår af 2023 har rørført russisk gas udgjort cirka
8-9 procent.
EU er lykkedes med at kompensere for den gas,
der ikke længere importeres fra Rusland, gennem
en øget import af flydende naturgas – LNG - og en
reduktion i forbruget af gas.
EU og IEA forventer, at der i kølvandet på Kinas
genåbning efter COVID-19 kan opstå udfordringer
med at sikre tilstrækkelige mængder LNG til
Europa. Reelt er Europa i konkurrence om LNG
med Japan, Sydkorea og i stigende grad Kina.
Europa kan potentielt stå i en fremtidig situation,
hvor man bliver nødsaget til at skrue yderligere op
for gasimport fra lande i Mellemøsten og Nordafrika.
Side 8/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0009.png
Derfor, som jeg har sagt i medierne, så vil det være
forkert at sige til folk, at Europa er ude af
energikrisen på et, to eller tre år. Det er også forkert
at sige, at Europa ikke er afhængig af energiimport.
Det er også baggrunden for, at jeg har beskrevet
det som en strukturel krise, fordi man ikke kan
udbygge vedvarende energi med et fingerknips.
Ud over forsyningsudfordringerne er der også to
klimafordele ved nordsøgas.
Energistyrelsen har oplyst mig, at LNG formentlig
har et i størrelsesordenen dobbelt så stort
klimaaftryk som dansk produceret naturgas.
Dertil kommer, at IEA peger på, at lande som
Pakistan og Bangladesh, med lavere betalingsevne-
og villighed for LNG end for eksempel Europa, i
2022 har måtte reducere deres LNG-import
betydeligt.
Dette giver nye klimaproblemer, da disse lande så
tilvælger kul til elproduktion, hvilket er langt mere
klimabelastende end LNG.
Når alt det er sagt, så er jeg naturligvis helt enig i
analysen af, at vi på længere sigt skal løse Europas
energiafhængigheder med grøn energi. Men indtil
Europa er fuldt forsynet med grøn energi, vil en stor
del af vores europæiske naboer være afhængige af
gas.
[Danmarks grønne bidrag til EU]
Når det handler om at bidrage til den grønne
omstilling i EU, hviler regeringen ikke på
Side 9/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0010.png
laurbærrene. Derfor vil jeg også tillade mig at indvie
udvalget i et lille udpluk af de mange skridt, vi har
taget.
I maj indgik regeringen en aftale om rammerne for
danmarkshistoriens største havvindsudbud.
Det kan potentielt sikre grøn strøm svarende til
mere end 14 millioner danske og europæiske
husstande eller til PtX-produkter såsom grøn brint.
Det var også i maj, at Danmark fik sin første aftale
om ejerskab af brintinfrastruktur, der - sammen med
en samarbejdsaftale med Tyskland om etablering af
et brintrør - er et vigtigt skridt på vejen mod, at
Danmark kan eksportere brint til Europa.
Og i september landede regeringen en aftale om
styrkelse af rammevilkårene for CCS, så vi kan nå
hele vejen til fuld fangst og lagring af CO2 i 2030.
Vores CO
2
lagre kan også bidrage med at lagre
europæisk CO
2
.
[Outro]
Danmark har meget ambitiøse klimamål, og vi
arbejder for ambitiøse europæiske klimamål. Vi er
ambitiøse på udbygningen af havvind – i en sådan
grad, at vi ønsker at producere grøn strøm i et
omfang, der overgår vores eget behov, og som vil
gøre Danmark til nettoeksportør af grøn energi.
Indtil vi er helt i mål med den grønne omstilling i
Europa, har vi med produktionen i Nordsøen
mulighed for at hjælpe Europa og vores allierede og
bidrage til den større indsats for at erstatte den
Side 10/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 4/10-23 om et nyt gasfelt i Nordsøen (KEF alm. del - samrådsspm. A - tidligere AD i folketingsåret 20222)
2760917_0011.png
russiske energi og afhængigheden af import fra
lande uden for Europa.
Produktion fra Nordsøen ændrer ikke klimamålene.
Det gør kun en forskel i forhold til, hvor de
gasforbrugende lande i Europa får gassen fra.
Og lad mig til allersidst gentage.
Minirunden er lukket.
Til spørgsmålet om, hvad hvis der nu kommer en ny
ansøgning til en minirunde, dertil må jeg konstatere,
at der i forligskredsen er uenighed om netop
minirunderne.
Vi er heller ikke vidende om, at der er nogen, som
er på vej med nye ansøgninger om minirunder. Hvis
nogen skulle finde på det en dag, så vil det være en
konkret vurdering i den situation.
Tak for ordet.
Side 11/11