Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2820280_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. februar 2024
J nr.
2024 - 280
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. januar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål 199 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål 199
Vil ministeren oversende en oversigt over den beregnede CO
2
-skyggepris for hver
af de 11 politiske aftaler, som er oplistet på side 56 i regeringens 2030-plan?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der som udgangspunkt regnes skyggepriser for
konkrete initiativer og ikke for aftaler (som typisk består af flere initiativer). Tabellen
herunder indeholder en oversigt over de beregnede skyggepriser for initiativer i
aftalerne på aftaletidspunktet. Hvis der foreligger en skyggepris for den samlede
aftale er denne afrapporteret i tabellen.
Tabellen indeholder både beregnede skyggepriser med og uden sideeffekter (dvs.
samfundsøkonomiske eksternaliteter som fx miljøpåvirkninger), såfremt disse
foreligger. Det bemærkes, at sideeffekter generelt har størst betydning for
størrelsesordenen af skyggepriser i landbrugs- og transportsektoren. En negativ
skyggepris er ensbetydende med, at initiativet er forbundet med en samfundsøko-
nomisk gevinst selv i fravær af drivhusgasreduktionen. Størstedelen af de angivne
skyggepriser har været offentliggjort tidligere, og i så fald er der angivet en kilde-
henvisning i tabellen. Der henvises til kilden fsva. uddybninger bl.a. om forudsæt-
ninger.
Fsva.
Grøn boligaftale 2020 (19. maj 2020)
og
Klimaaftale om grøn strøm og varme
2022 (25. juni 2022)
foreligger der ikke konsoliderede skyggepriser for initiativerne,
hvormed disse aftaler ikke fremgår af tabellen.
Det bemærkes, at oversigten ikke kan benyttes som beslutningsgrundlag for frem-
tidig klimapolitik. Det skyldes, at oversigten samler skyggepriser, som er beregnet
på forskellige tidspunkter og derved under forskellige forudsætninger, der ikke vil
være gældende på nuværende tidspunkt. Størrelsesordenen på skyggepriserne er
dermed ikke nødvendigvis længere retvisende, ej heller de indbyrdes forhold mel-
lem skyggepriser. Det bemærkes endvidere, at reduktionseffekterne af aftalerne er
skønnet på aftaletidspunktet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 199: MFU spm. om oversendelse af en oversigt over den beregnede CO2-skyggepris for hver af de 11 politiske aftaler, som er oplistet på side 56 i regeringens 2030-plan
2820280_0002.png
Tabel 1
Oversigt over initiativer og skyggepriser i politiske aftaler
Aftale
Reduktionsef-
fekter i 2030
(mio. ton CO
2
e)
CO
2
e-skyggepris
(kr. per ton)
Uden
sideeffekter
Med
sideeffekter
Aftale om finanslov for 2020 (2. december 2019)
1
Udtagning af landbrugsjord mv.
Etablering af en skovfond
Pulje til grønne busser
Videreført afgiftsfritagelse for elbiler
Fradrag i beskatningsgrundlag for grønne firmabiler
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (16. juni 2020)
Samlet for aftalen
Klimaaftale for energi og industri mv 2020 (22. juni 2020)
2
Markedsbaseret tilskudspulje til CSS
Ændrede afgifter (forhøjet rumvarme, lempet elvarme)
Udfasning af olie og gasfyr (tilskud, ophævelse af
forbrugerbindingerne til naturgasnettet, modernisering
af samfundsøkonomikravet og understøttende tiltag)
Tilskudspulje til CO2 reduktioner i industrien
Pulje til støtte til biogas og andre grønne gasser
0,9
0,35
0,35
0,2
0,7
1.350
1.270 *
1.300
800
1.250
1.200
1.300
2
0,27
0,05
500
200
2.000
Samlet:
0,002-0,022
5.500
1.200
0,7
Negativ
Aftale om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen (3. december 2020)
Slutdato for efterforskning og produktion i alle
eksisterende og kommende tilladelser i 2050
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (4. december 2020)
3
Omlægningen af registreringsafgiften
0,5
2.600
0,01
13.500-
22.600 **
Aftale om finansloven for 2021 og aftale om stimuli og grøn genopretning (6. december 2020)
4
Øgede puljer til udfasning af olie- og gasfyr
Forøgelse af bygningspuljen
Udtagning af lavbundsjorde
Pulje til grøn transport
Aftale om grøn skattereform (8. december 2020)
Samlet for aftalen
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug (4. oktober 2021)
5
Reduktionskrav for husdyrenes fordøjelse
Hyppigere udslusning af gylle
Udtagning af 22.000 ha lavbundsjorder
Privat skovrejsning
Ekstensivering
Kvælstofindsats:
Opjustering af den målrettede kvælstofregulering til
6.500 tons N
0,54
1.500
Negativ
0,16
0,17
0,33
0
0,1
1.170
250
600-860
230
1.910
1.170
250
Negativ
Negativ
840
0,5
225
0,04
0,02
0,07
0,02
1.300
1.300
800
4.800
Negativ
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 199: MFU spm. om oversendelse af en oversigt over den beregnede CO2-skyggepris for hver af de 11 politiske aftaler, som er oplistet på side 56 i regeringens 2030-plan
2820280_0003.png
Kollektive kvælstofvirkemidler: Vådområder
Kollektive kvælstofvirkemidler: Lavbund
Kollektive kvælstofvirkemidler: Minivådområder
Kollektive kvælstofvirkemidler: Privat skovrejsning
0,07
0,03
0
0
1.170-
1.640
600-860
556.080
230
Negativ
Negativ
500.210
Negativ
Delaftale om Investeringer i et fortsat grønnere Danmark 2022 (4. december 2021) og aftale om finanslo-
ven for 2022 (6. december 2021)
Teknologineutral pulje til CO
2
-fangst mv.
Aftale om grøn skattereform for industri mv. (24. juni 2022)
Samlet for aftalen
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler (24. juni 2022)
6
Samlet for aftalen
0,4
Negativ
4,3
575
0,5
800
Anm.: Reduktionseffekter er baseret på skøn, der er foretaget på aftaletidspunktet.
Forudsætningsgrundlaget for aftalers skønnede reduktionseffekter opdateres løbende
ifm. den årlige Klimastatus og -fremskrivning. Når en skyggepris ikke er angivet i tabellen
(dvs. med eller uden sideeffekter), betyder det, at der ikke foreligger en konsolideret
skyggepris. Med mindre andet er angivet er skyggepriser gennemsnitlige omkostninger
per ton.
* Marginal skyggepris.
** Skøn var baseret på IEA's 2019
Stated Policies-scenarie.
Var der tagets
udgangspunkt i IEA’s 2019
Sustainable Development-scenariet
ville skyggeprisen have
været 6.000-9.900 kr. pr. ton.
Kilder:
1: Svar på KEF alm. del spm. 182 af 29. maj 2020 og svar på FIU alm. del spm. 246 af
12. august 2020.
2: Klimaprogram 2020.
3: Skatteøkonomisk redegørelse 2021.
4: Svar på FIU L1 spørgsmål 200 og 204 af 18. december 2020.
5: Klimaprogram 2021, bilag 1 – bruttovirkemiddelkatalog.
6: Fremgår af aftaleteksten.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3