Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2805389_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalg den 20. december vedr. Åben Dør-ordningen
Center
Havvind og energiøer
Kontor
Havvind og kritisk infrastruk-
tur
Dato
16. december 2023
J nr.
2023 - 2441
Besvarelse af spørgsmål G, J og L er stillet efter ønske fra
Signe Munk (SF), Inger Støjberg (DD), Steffen W. Frølund
(LA), Mona Juul (KF), Peder Hvelplund (EL), Samira Nawa
(RV), Morten Messerschmidt (DF), Sascha Faxe (ALT) og
Kim Edberg Andersen (NB).
Samrådsspørgsmål G
Vil ministrene redegøre for, hvordan regeringen har vurde-
ret de 14 områder til havvind, som udenrigsministeren om-
talte på samrådet den 25. oktober 2023, jf. KEF alm. del –
samrådsspørgsmål B-E, og hvorfor hverken aftalekredsen
for åben dør-ordningen eller aftalekredsen bag havplanen
blev inddraget i vurderingen?
[besvares delvist af EM og
delvist af KEFM].
Samrådsspørgsmål J
Vil ministrene redegøre for, hvilken løsning regeringen ar-
bejder på nu, så arbejdet med opsætning af havvind kan
accelereres, så investorer og havvindsopstillere kan gen-
nemskue rammerne for opsætning af havvind i Danmark?
Samrådsspørgsmål L
Kan ministrene afvise, at regeringen har undersøgt en be-
grundelse for at lukke åben dør-ordningen med sigte på at
lave en koncessionsordning eller lignende ordninger, som
skulle sikre staten en større indtægt på havvind? Der henvi-
ses til artiklen »Bureaukrati og regler undergraver klimamål
og grønne ambitioner« fra information.dk den 28. oktober
2023.
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0002.png
Ministerens svartale:
[Indledning]
Tak for ordet og tak til udvalgsmedlemmerne for
spørgsmålene.
For regeringen er ambitionen klar. Vi vil udnytte vo-
res vinds ressourcer, solens energi og stærke dan-
ske grønne kompetencer til at gøre Danmark til et
land, der ikke blot producerer grøn energi til os selv
og for vores egen skyld. Men til et land, der kan ek-
sportere grøn strøm og grønne brændsler til vores
nabolande og resten af Europa, så de også kan be-
kæmpe klimaforandringerne, så de også kan få den
nødvendige energisikkerhed
Den ambition er intakt.
Det er dén ambition og ønsket om at sikre ha-
stighed, der har drevet regeringens vedholdende ar-
bejde med at trykteste alle muligheder for at justere
ÅD-ordningen inden for rammerne af EU-regulerin-
gen.
Vi hørte branchen sige, at med Åben-dør ordningen
kunne vi få mere havvind hurtigt– måske allerede i
2028. Det ønske delte regeringen, og jeg husker, at
flere oppositionspartier, branchen mv. opfordrede
regeringen til at gøre alt for at få
’den lukkede dør’
åbnet igen. Det er det, vi har forsøgt.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0003.png
Jeg er også sikker på, at havde regeringen valgt
ikke
at undersøge dette til bunds, havde oppositi-
onspartierne stået klar med kritik af det fravalg. Så-
dan er politik. Sagen har været højt prioriteret in-
ternt i regeringen og der har ikke været nogen lette
løsninger.
Jeg vil gerne starte med at sætte ord på, hvad der
er sket, siden jeg sidste gang var i samråd for at
tale om åben dør-ordningen den 21. februar, for der
er sket meget. Vi har sidenhen banet vej for meget
mere havvind – også faktisk mere havvind via åben
dør-ordningen.
I februar stod vi i en frustrerende situation. Sagsbe-
handlingen af alle ansøgninger under åben dør-ord-
ningen var stillet i bero grundet mistanke om, at det
ville være i strid med EU-retten at meddele nye tilla-
delser til projekter.
Vi gik derfor i gang med at afklare, hvordan de for-
skellige kategorier af projekter var stillet i forhold til
EU-retten.
Jeg nævner hurtigt de enkelte kategorier:
1) Etablerede parker og projekter med etable-
ringstilladelse
2) Projekter med forundersøgelsestilladelse
3) Ansøgninger om forundersøgelsestilladelser
4) Testprojekter
5) Ansøgninger om teknisk repowering
6) Ansøgninger om forlængelse af elprodukti-
onstilladelsen (såkaldt levetidsforlængelse).
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0004.png
Det har været en svær juridisk øvelse, men der er
nu skabt klarhed for de forskellige kategorier af an-
søgninger.
Vi har fået afklaret, at seks allerede etablerede hav-
vindmølleparker ikke har modtaget ulovlig stats-
støtte. Der står således 112 MW ÅD-møller og snur-
rer derude. Det kan de heldigvis fortsætte med
uden negative økonomiske konsekvenser for
ejerne.
Vi har fået afklaret, at to projektudviklere, som har
modtaget etableringstilladelse i 2022, ikke har mod-
taget ulovlig statsstøtte og derfor også kan fort-
sætte.
Vi har fået afklaret at fire projektudviklere, som har
modtaget forundersøgelsestilladelse i 2014-2019
ikke har modtaget ulovlig statsstøtte og, at disse
projekter heller ikke vil modtage ulovlig statsstøtte i
forbindelse med en eventuel efterfølgende tildeling
af etablerings- og produktionstilladelser. De kan
derfor også arbejde videre.
Fælles for alle de nævnte er, at de har opnået en til-
ladelse under åben dør-ordningen i en anden mar-
kedssituation.
Vi har dermed samlet givet grønt lys til at fortsætte
sagsbehandlingen af ansøgninger, der kan føre til
yderligere 1 GW havvind. Grøn strøm nok til 1 mio.
husstande. I dag har Danmark installeret 2,3 GW
havvind.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0005.png
Det blev derimod i slut marts afklaret, at det ville
være i strid med EU’s statsstøtteregler at meddele
nye
forundersøgelsestilladelser under den gæl-
dende åben dør-ordning. Det skyldes, at vi i marke-
det i dag har en situation, hvor bl.a. Thor-udbuddet
har vist, at en eneret til at udvikle havvind kan have
en værdi. Derfor kan man ikke tildele en sådan ret
efter et først-til-mølle-princip.
I juni blev det afklaret, at en række konkrete mindre
testprojekter og teknisk repowering ikke er i strid
med EU’s statsstøtteregler.
Endelig er det nu også afklaret, at såkaldte levetids-
forlængelser til eksisterende havvindmølleparker
ikke er i strid med EU’s statsstøtteregler. Den sten
er dermed ryddet af vejen for Middelgrunden og an-
dre gode projekter.
Så vi har sikret muligheden for mere havvind via
åben dør-ordningen, selvom døren nu lukkes for
nye forundersøgelsestilladelser.
Vi har parallelt med afklaringen for de enkelte an-
søgninger gjort en ihærdig indsats på at undersøge,
om det på nogen måde var muligt at fortsætte nogle
af de gode projekter, der havde søgt om nye forun-
dersøgelsestilladelser, via ordningens først-til-
mølle-princip.
Vi har blandt andet undersøgt muligheden for at ju-
stere åben dør-ordningen med en step-in rettighed
til eksisterende ansøgere.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0006.png
Den helt klare juridiske konklusion er imidlertid, at
det ikke er muligt at give en sådan først-til-mølle for-
del.
Vi har derfor også set på, om vi kunne designe en
optimeret udbudsmodel, der kan realisere havvind
hurtigere på de aktuelle arealer. Måske allerede i
2028 som nogle aktører hævdede muligt.
Det har heller ikke vist sig at være muligt på de ak-
tuelle arealer - blandt andet fordi EU’s miljøregule-
ring stiller skrappe krav til rammerne for et sådan
udbud. Der vil skulle gennemføres en strategisk mil-
jøvurdering, der tager tid og som ikke understøtter
ønsket om hastighed.
Derfor har vi også netop meldt ud, at regeringen på
den baggrund afslutter sine bestræbelser på at
finde en overgangsordning, der kan levere hurtigere
havvind på denne side af 2030. De sidste tre verse-
rende ansøgninger vil derfor modtage et afslag og
regeringen vil fremsætte forslag om at lukke åben
dør-ordningen for nye kommercielle projekter.
Alt dette ændrer ikke på vores ambitioner for vedva-
rende energi. Vi skal i mål med de ambitiøse mål-
sætninger og aftaler, vi allerede har indgået sam-
men for vedvarende energi på land og på havet.
Jeg vil nu forsøge at bidrage til at besvare de
mange gode spørgsmål, I har stillet:
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0007.png
[Samrådsspørgsmål G – hvorfor aftalekreds bag
ÅD ikke blev inddraget i vurderingen af arealer]
Jeg vil gerne kort supplere erhvervsministerens svar
til samrådsspørgsmål G, hvori der spørges til ind-
dragelsen af aftalekredsen bag åben dør-ordningen
i vurderingen af arealer.
Som erhvervsministeren også har beskrevet, vil re-
geringen afvente en afklaring på, om der kan indfø-
res en evt. ny markedsdrevet ordning for VE på ha-
vet, der kan sikre hurtig udbygning, før vi tager stil-
ling til behovet for udlæg af nye arealer i havplanen.
Det var derfor heller ikke oplagt at inddrage aftale-
partierne i vurderingen af arealkonflikter og behovet
for nye arealudlæg til havvind, når vi ikke kendte
rammerne for den fremtidige udbygning. Det ville
have været præmaturt og kunne have givet en lang
række markedsaktører forhåbninger, som sidenhen
kunne vise sig falske, som erhvervsministeren har
redegjort for.
[Samrådsspørgsmål L – Økonomisk motiv for at
lukke åben dør-ordningen]
Der spørges derudover til, om regeringen har un-
dersøgt en begrundelse for at lukke åben dør-ord-
ningen med sigte på at lave en ordning, som skulle
sikre staten en større indtægt fra havvind.
Som jeg tidligere har redegjort for på samråd her i
udvalget, var embedsværket ved at se på en mulig
koncessionsbetaling under ÅD-ordningen, og blev i
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0008.png
den forbindelse bekendt med en ny vurdering af
ordningens overordnede lovlighed. Det fremgår
også af den redegørelse, Energistyrelsen udarbej-
dede om forløbet frem til berostillelsen. Energistyrel-
sen offentliggjorde redegørelsen den 3. marts.
Det forholder sig derfor
ikke
som det insinueres i
spørgsmålet.
Når åben-dør nu lukkes beror det
udelukkende
en juridisk vurdering. Vi kan ikke have en ordning,
der er i strid med EU’s statsstøtteregler. Jeg vil ikke
som ansvarlig minister tillade, at der kan træffes
ulovlige afgørelser. Og det ville desuden indebære
en kæmpe økonomisk risiko for opstillere at køre
over for rødt.
[Samrådsspørgsmål J – Nuværende status på
åben dør og opsætning af havvind]
Jeg vil gerne afslutte med at svare på samråds-
spørgsmål J om, hvordan regeringen nu går til ar-
bejdet med opsætning af havvind i Danmark.
Lad mig gentage. Det er inden for nuværende regu-
latoriske rammer hverken muligt for at designe en
model, der giver mulighed for en først-til-mølle for-
del, eller sikkerhed for hurtigere havvind på de aktu-
elle arealer. Jeg vil dog gerne henvise til, at det in-
ternationale energiagentur IEA vurderer, at Dan-
mark er førende på hastighed og strømlinede tilla-
delser på havvind.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0009.png
Heldigvis er der sket meget siden berostillelsen af
åben dør. Vi står i en situation, hvor vi har 16 GW
havvind i pipeline frem mod 2030. Det svarer til en
syv-dobling af den nuværende installerede kapaci-
tet.
Snart åbner danmarkshistoriens største havvinds-
udbud. Og vi har lige indgået en aftale, der baner
vejen for yderligere VE-udbygning på land.
Vi har således målsætningerne og skabt rammerne
for at Danmark i 2030 kan producere nok strøm til
30 millioner husstande.
Hvis vi når i mål med implementeringen, overstiger
det altså langt langt den forventede efterspørgsel i
Danmark.
Her og nu skal vi sikre, at vores planer realiseres.
Men med en situation, hvor vi har store mængder
strøm på vej, bevæger vi os ind i en ny æra, hvor vi
skal se på, hvilke nye formål produktion af grøn
strøm skal have. I hvilket omfang skal vi producere
til brint, i hvilket omfang skal strømmen gå til ek-
sport til vores nabolande?
Samtidig er markedet udfordret, forsyningskæderne
er pressede, råvarepriserne stiger og renterne er
høje. Det udfordrer rentabiliteten af den allerede
planlagte udbygning med grøn strøm.
Det kræver alt sammen eftertanke:
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd om åben dør-ordeningen den 20/12-23
2805389_0010.png
Regeringen vil fortsat gøre endnu mere for at
sikre hurtige modeller for opstilling af vindmøl-
ler og solceller på land.
Efterspørgsel er dog helt afgørende, når vi
planlægger ny havvind, så vi sikrer, strømmen
har et formål.
Vi skal derfor også se på at fremme brint –
både produktion og infrastruktur – så den store
mængde strøm kan
afsættes.
Det styrker mu-
ligheden for, at aktører ønsker at investere i
vedvarende energi.
Vi skal derfor sammen med industrien og gen-
nem et tæt samarbejde med vores nabolande
finde nøglerne til, hvordan vi bedst får nyttig-
gjort de danske havvindsressourcer. For det
skal vi. Alt det arbejder regeringen for.
Tak for jeres tid.
Side 10/10