Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2803996_0001.png
BUDSKABER til brug for udenrigsministeren
Besvarelse af samrådsspørgsmål om Åben Dør ordningen.
Enhed:
GDK
Sagsbehandler:
Rasmus Bjørnø
Dato:
13. december 2023
Sagsnummer:
23/33429
Bilag:
Tak for spørgsmålene. Jeg indleder i forhold til spørgsmål om det
midlertidige regeringsudvalg for havvind og arbejdet med en
revideret åben dør-ordning [samrådsspørgsmål
I og H].
Herefter
vil erhvervsministeren besvare spørgsmål vedr. forhandlinger af
havplanen og arealvurderinger. Endelig vil klima-, energi- og
forsyningsministeren besvare spørgsmål vedr. rammerne for
opsætning af havvind.
Lad mig starte med en status for arbejdet med Åben Dør
ordningen og regeringens planer for udbygning af havvind.
Regeringen har arbejdet målrettet på at fastholde Danmarks
position som grønt foregangsland. Det gælder både klimaaftalens
mål om en firedobling af den samlede elproduktion fra solenergi
og landvind frem mod 2030 og Danmarkshistoriens største udbud
af havvind på op til14 gigawatt, som offentliggøres i 2024.
***
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapir ifm. åbent samråd om åben dør-ordningen den 20/12-23
Regeringen har i arbejdet med at udarbejde en overgangsordning
for ÅD-ordningen forsøgt at opretholde et momentum for dansk
udbygning af havvind.
Arbejdet i det midlertidige regeringsudvalg for havvind har
fokuseret på at understøtte markedsudviklingen og den interesse
for at realisere konkrete havvindprojekter, ansøgningerne var
udtryk for.
Markedets og regeringens forhåbning var, at ÅD ordningen
kunne bidrage til mere havvind før 2030 – måske allerede i 2028.
Derfor skyldte vi at forsøge at genåbne den åbne dør, der var
blevet smækket i.
Regeringen har i arbejdet med en overgangsordning tryktestet alle
muligheder for at justere på ordningen.
Vi må dog desværre konstatere, at det ikke har vist sig muligt på
en måde, som giver sikkerhed for øget hastighed i
havvindsudbygningen. Regeringen har derfor besluttet at standse
arbejdet med en eventuel overgangsordning.
Da der ikke foreligger en overgangsordning, der gør det muligt at
udbyde de tre tilbageværende arealer Viking Banke, Kadet Banke
og Paludan Flak, vil ansøgerne til de tre projekter modtage afslag.
***
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapir ifm. åbent samråd om åben dør-ordningen den 20/12-23
Regeringen ønsker fortsat for at nyttiggøre Danmarks
havvindsressource. Vi har sat os nogle store mål – og vi skal være
ufattelig ambitiøse. Men vi er også nødt til at tage bestik af
situationen.
Hvis de politiske ambitioner for havvind, vindmøller og solceller
på land realiseres, så vil Danmark i 2030 producere så meget grøn
strøm, at det kan forsyne omkring 30 mio. husstande. Ti gange
mere end de ca. 3 mio. husstande i Danmark.
Men vi må være ærlige. Indtil videre lever ambitionerne kun i
politiske aftaler. Vi står i en skæbnestund, som kan slå revner i
vores grønne ambitioner.
Udfordringerne er mange:
Prisen på at opsætte vindenergi er røget gevaldigt i vejret.
Der er pres på leverandørkæder og en stor international
efterspørgsel.
Vi mangler grønne medarbejdere.
USA har åbnet for den grønne pengekasse og grønne
virksomheder kigger i stedet langt mod vest.
Løsningen på udfordringerne er således ikke nye mål, men
handling.
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapir ifm. åbent samråd om åben dør-ordningen den 20/12-23
Generelt kræver det et strategiskifte for vedvarende energi – dvs.
et gearskifte hvor tempoet på beslutninger sættes op.
Hovedopgaven er nu, hvordan den store mængder grønne strøm,
der allerede er en del af de politiske ambitioner –som er besluttet
frem mod 2030 – bliver til noget.
Først og fremmest er der brug for en helt ny tilgang til
implementering og nedbrydning af de barrierer, der er for grøn
omstilling. Hele forløbet med Åben Dør har været en
fremkaldervæske for, hvordan regler, bøvl og processer forsinker
grønne projekter i Danmark. Vi er derfor nødt til at se på de
regler og processer, der i dag både forsinker og fordyrer
opstillingen. Regeringen har netop nedsat et særligt grønt udvalg,
men det er selvfølgelig langt fra gjort med det.
Lige nu er rigtig mange udbud planlagt med et 2030 sigte. Der er
derfor brug for at gøre de danske planer for havvind og
brintproduktion efter 2030 mere konkrete. Og så er der i de
kommende år behov for meget store, strategiske og langsigtede
investeringer i vores elnet samt dansk brintproduktion og
infrastruktur.
Vi kan, vil og skal nyttiggøre havvindsressourcen, og vi skal
sammen med industrien, EU og landene omkring Nordsøen finde
nøglen til, bedst muligt at forløse værdien af havvinden til gavn
for danske forbrugerne, virksomheder og klimaet.
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapir ifm. åbent samråd om åben dør-ordningen den 20/12-23
Beklager, at det blev en lidt lang indledning. Men det er i
virkeligheden sagens kerne for mig. At vi kommer i mål med den
grønne omstilling, og at det ikke ender som en maveplasker.
Det synes jeg, er den interessante diskussion, og det håber jeg, at
vi får mulighed for at diskutere videre med hinanden på et andet
tidspunkt.
Nu til de konkrete spørgsmål.
[I: Vil ministrene oplyse, om der efter nedsættelsen af
regeringens havvindsudvalg blev udarbejdet mere uddybende
notater til udvalget om potentialet i den reviderede åben dør-
ordning, som blev præsenteret for regeringens havvindsudvalg,
herunder en uddybet mulig tidsplan? Og vil ministrene i givet
fald dele indholdet af disse notater med udvalget?]
For så vidt angår spørgsmål I, har jeg noteret mig, at spørgerne
ønsker indsigt i materiale fra det midlertidige regeringsudvalg for
havvind.
Her skal jeg henvise til, at det er op til den enhver tid siddende
regering at tilrettelægge arbejdet, som man finder det mest
hensigtsmæssigt.
Jeg kan i den forbindelse henvise til besvarelsen af KEF
spørgsmål 22 oversendt til udvalget forud for seneste samråd den
25. oktober.
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapir ifm. åbent samråd om åben dør-ordningen den 20/12-23
Den nuværende regering er - ligesom tidligere regeringer – ud fra
et hensyn til regeringens interne beslutningsproces, meget
tilbageholdende med at referere fra interne regeringsdrøftelser,
samt oversende interne og regeringsinterne dokumenter til
Folketinget. Det i spørgsmålet nævnte materiale vil derfor ikke
blive oversendt til Folketinget.
[H: Vil ministrene redegøre for de faglige vurderinger, som gik
forud for udarbejdelsen af den reviderede åben dør-ordning, som
blev præsenteret for regeringens havvindsudvalg?]
For så vidt angår spørgsmål H, har jeg noteret mig, at spørgerne
ønsker indsigt i de faglige vurderinger, der gik forud for
udformningen af ÅD overgangsordningen. Klima-, energi- og
forsyningsministeren vil i sin besvarelse redegøre for rammerne
for udbygningen af havvind og generelle rammevilkår.
Jeg kan dog, som jeg netop har redegjort for, konstatere, at der
ikke foreligger en revideret åben dør-ordning, idet det ikke har
været muligt at udarbejde en overgangsordning, der sikrer øget
hastighed i havvindsudbygning.
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapir ifm. åbent samråd om åben dør-ordningen den 20/12-23
Jeg kan generelt henvise til min besvarelse fra samråd den 25.
oktober, hvoraf det fremgår, at regeringen den 29. marts 2023
blev forelagt en sag om videre håndtering af ÅD. Sagen
gennemgik den hidtidige juridiske vurdering af Åben Dør
ordningen og forslog en række elementer, som kunne være
samlede svar på ny ambitiøs havvindsudbygning, i lyset af
lukningen af Åben Dør ordningen.
Sagen indeholdt hverken forslag til ”lynudbud” eller en tidsplan
for udbud og opstilling. Derimod inkluderede den forslag om en
række overordnede elementer. Det var således ikke tale om et
forslag om en ny ordning med lynudbud, der umiddelbart kunne
igangsættes, men udmelding af en intention.
Regeringen valgte derfor, som tidligere nævnt, at nedsætte et
midlertidigt regeringsudvalg for havvind, som skulle se på
muligheden for udarbejdelse af en overgangsordning. Det er det
arbejde, der nu er afsluttet.
For besvarelse af øvrige samrådsspørgsmål giver jeg ordet videre
til erhvervsministeren og herefter klima-, energi- og
forsyningsministeren.
7