Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 274
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. september 2023
J nr.
2023 - 3254
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 274 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 274
Det fremgår af »Aftale om et indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025« af 7. maj
2021 og bemærkninger til klimaloven, at klimamålet for 2025 udtrykkes som et
gennemsnitsmål for 2024-2026. Er ministeren enig i den læsning af klimaloven, at
samme princip gør sig gældende i forhold 2030-klimamålet, og vil ministeren i
samme ombæring opklare, hvad mankoen for 2025-klimamålet er som følge af
»Klimastatus og -fremskrivning 2023« fra april 2023?
Svar
Danmarks klimamål er i aftaletekst og klimalov defineret som reduktionsmål i 2025
og 2030 i forhold til 1990:
”Aftaleparterne er enige om, at Danmark skal have en bindende klimalov med
et mål om 70 pct. reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030 ift. 1990”,
jf. Af-
tale om klimalov af 6. december 2019.
”Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Enhedslisten er enige om, at der fastsættes et drivhusgasreduktionsmål på
50-54 pct. i 2025 i forhold til 1990 som anbefalet af Klimarådet”,
jf. Aftale om
et indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025 af 7. maj 2021.
”Formålet med denne lov er, at Danmark skal reducere udledningen af driv-
husgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990”,
jf. §1 stk. 1 i klima-
loven.
”Formålet med denne lov er endvidere, at Danmark skal reducere udledningen
af drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990”,
jf. §1 stk.
2 i klimaloven.
Det fremgår af bemærkningerne til Klimaloven, at vurderingen af, om Danmark har
nået målene, vil blive opgjort som et gennemsnitsmål over tre år for at minimere
udsving i enkeltår. Hensigten hermed var at tage højde for fx udsving i vejrforhold,
økonomisk vækst mv., der har betydning for de faktiske opgørelser i enkelte år, når
der foretages en bagudrettet vurdering.
De fremadrettede mankoopgørelser i fremskrivningen og effektberegninger inklude-
rer dog ikke ekstraordinært tilfældige udsving i fx 2025 som følge af fx vejrforhold,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3