Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2810406_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. december 2023
J nr.
2023 - 6184
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 18. december 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 153 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Franciska Rosenkilde (ALT).
Spørgsmål 153
Ministeren skriver i svar på KEF alm. del – spørgsmål 274, folketingsåret 2022-23
(2. samling), at ”Det fremgår af bemærkningerne til Klimaloven, at vurderingen af,
om Danmark har nået målene, vil blive opgjort som et gennemsnitsmål over tre år
for at minimere udsving i enkeltår”. Samtidig skriver ministeren, at ”De fremadrette-
de mankoopgørelser i fremskrivningen og effektberegninger inkluderer dog ikke
ekstraordinært tilfældige udsving i fx 2025 som følge af fx vejrforhold, fordi frem-
skrivningen og effektberegninger regnes med middelrette skøn med udgangspunkt
i bl.a. normalår. Der er derfor ikke behov for at korrigere for tilfældige udsving.” Vil
ministeren i forlængelse heraf:
1.
2.
Uddybe ovenstående forklaring på, hvorfor man ikke ser behov for at korrigere
for tilfældige udsving?
Bekræfte at vurderingen af, om Danmark har nået 2025-målet, vil blive opgjort
som et punktmål, og ikke som klimaloven foreskriver med et gennemsnitsmål
over perioden 2024-2026?
Uddybe den oprindelige baggrund for, hvorfor man valgte, at opgørelsesme-
toden for, hvorvidt Danmark har nået 2025-målet, skulle være gennemsnits-
mål?
Kommentere på udtalelsen fra Kenneth Andreasen, ekstern lektor i klima- og
energiret på Syddansk Universitet, om at »Såfremt udefrakommende forud-
sætninger i den årlige klimafremskrivning ændrer sig væsentligt, skal aftale-
parterne ifølge lovforslagets bemærkninger træde sammen og korrigere 2025-
målet«? Konkret ønskes svar på, om ministeren er enig i, at hvis man ønsker
at ændre et gennemsnitsmål til et punktmål, skal det aftales med aftaleparter-
ne og efterfølgende ændres i klimaloven? Der henvises til artiklen »En række
nye svar får partier til at rette hårdt angreb: Regeringen har pyntet på klima-
regnskab« fra www.berlingske.dk, den 23. oktober 2023.
Kommentere på Klimarådets udmelding om, at Klimarådet fortsat vil lægge
den oprindelige regnemetode om et treårigt gennemsnit til grund i deres vur-
dering af, om Danmark har nået sit klimamål i 2025, som fastlagt i klimalovens
bemærkninger. Der henvises til artiklen »En række nye svar får partier til at
3.
4.
5.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om opnåelse af klimamålene
2810406_0002.png
rette hårdt angreb: Regeringen har pyntet på klimaregnskab« fra
www.berlingske.dk, den 23. oktober 2023.
Svar
For svar på en række af spørgsmålene henvises der til svar på alm. del spørgsmål
274. Som anvist heri er Danmarks klimamål i aftaletekst og klimalov defineret som
reduktionsmål i 2025 og 2030 i forhold til 1990.
Både 2025- og 2030-mål er forhandlet på baggrund af mankoopgørelser, der har
taget udgangspunkt i beregninger ud fra et punktmål. Der er ligeledes generelt set
taget udgangspunkt i reduktioner i årene 2025 og 2030, når der er lavet effektvur-
deringer af politiske tiltag og aftaler på tværs af sektorer. Der er derfor ikke ændret i
opgørelsesmetoden siden aftalernes indgåelse.
Hensigten med et gennemsnit er at minimere tilfældige udsving, der har betydning
for de faktiske opgørelser i enkelte år. Eksempelvis påvirker temperaturen udled-
ningerne fra jorde. Der er en naturlig variation i temperaturen, og tilfældige udsving
i temperaturen kan dermed påvirke vurderingen af, om Danmark opfyldte et kli-
mamål eller ej. Ved at tage et gennemsnit over flere år mindskes denne usikker-
hed. Vurderingen bagudrettet vil derfor bero på et gennemsnit af den til den tid
statistisk opgjorte drivhusgasudledning over tre år, hvilket vil kunne ske i 2028, hvor
der er data for 2024-2026.
Der er ikke i klimafremskrivningen inkluderet tilfældige udsving i fx vejrforhold, idet
der regnes med middelrette skøn med udgangspunkt i bl.a. normalår. Derfor er der
ikke korrigeret for tilfældige udsving ved at tage et gennemsnit over flere år, når
reduktionsmankoen for et fremtidigt klimamål udregnes på baggrund af skøn for
fremtidige drivhusgasudledninger i klimafremskrivningen.
I forhold til bemærkninger fra Kenneth Andreasen bemærkes det i forlængelse af
ovenstående, at regeringen ikke lægger op til at ændre opgørelsen af 2025- eller
2030-målet, hverken fsva. fremskrivningerne eller den bagudrettede opgørelse, og
samtidig bemærkes det, at regeringen har været transparent om tilgangen til opgø-
relsen af 2025-målet i forbindelse med igangværende forhandlinger om 2025-
målet, hvor ovenstående tilgang er fremlagt, og hvor der er fremlagt beregninger for
såvel gennemsnitsmål og punktmål.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2