Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2810722_0001.png
15. januar 2024
J.nr. 2024 - 64
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 151 af 15. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Theresa Scavenius (UFG).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 151: MFU spm. om, hvor store indtægter staten forventer at få fra Nordsøen indtil 2050
2810722_0002.png
Spørgsmål
Hvor store indtægter forventer staten at få fra Nordsøen indtil 2050? Og hvor store
udgifter forventer staten at få gennem Nordsøfondens aktiviteter indtil 2050?
Svar
Statens indtægter fra beskatningen af selskaber, der har indkomst ved indvinding af olie
og gas, sker dels via den almindelige selskabsskat/tillægsselskabsskat, dels via den særlige
kulbrinteskat. Selskabsskatten udgør i alt 25 pct. (22 pct. selskabsskat og 3 pct. tillægssel-
skabsskat), mens kulbrinteskatten udgør 52 pct. efter fradrag for den betalte selskabsskat.
Ydermere deltager staten gennem Nordsøfonden med (typisk) 20 pct. i de enkelte kon-
cessioner og modtager udbytter herfra. Det indebærer, at statens andel af overskud fra
kulbrinteindvinding samlet udgør ca. 71 pct. på marginalen,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Statens marginale anden af overskud ved kulbrinteindvinding
Selskabsskat
Marginal andel af
overskud
25 pct.
Kulbrinteskat
39 pct.
1)
Skat i alt Nordsøfonden
64 pct.
2)
7,2 pct.
3)
Statens andel
i alt
71,2 pct.
4)
Anm.: 1) 39 pct. (=(1-selskabsskat)*kulbrinteskat)=((1-0,25)*52)). Det bemærkes, at den betalte selskabsskat kan fradrages i
kulbrinteindkomsten. 2) 64 pct. (=(selskabsskat + kulbrinteskat)=(25+39)). 3) 7,2 pct. (=((1-skat i alt)*Nordsøfondens andel)=((1-0,64)*20)). 4)
71,2 pct. (=(skat i alt + Nordsøfonden)=(64+7,2)).
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil kommer, at selskaberne har mulighed for at tilvælge beskatning efter et særligt in-
vesteringsvindue i perioden 2017–25. Investeringsvinduet indebærer en lempeligere be-
skatning i form af forhøjede og fremrykkede fradrag for investeringer i nye anlæg. Vælger
et selskab at anvende investeringsvinduet, indebærer det samtidig en ekstra en tillægsskat i
tilfælde af høje oliepriser.
Staten skønnes, med meget betydelig usikkerhed, samlet set at opnå ca. 85 mia. kr. i net-
toindtægter fra kulbrinteindvinding fra 2024 og frem mod 2050,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Nutidsværdi af statens nettoindtægter fra Nordsøen frem til 2050
Mia. kr.
Samlede nettoindtægter
Heraf skatteindtægter
1)
2)
85
70
15
Heraf udbytter gennem statens ejerandel
Anm.: Indtægterne er opgjort som nutidsværdien af statens forventende indtægter fra kulbrinteindvinding i perioden 2024 frem til 2050. Nutids-
værdien er opgjort pba. en forudsat nominel rente på 4 pct. p.a., og er i øvrigt baseret på forudsætningerne i Økonomisk redegørelse, december
2023. Opgørelsen af afrundet til nærmeste 5 mia. kr.
1) Skatteindtægterne består af selskabsskat (inkl. tillægsselskabsskat), tillægsskat samt kulbrinteskat. Der er i skønnet taget højde for statens
forventede omkostninger ved endelig afvikling af olie og gasfelter i Nordsøen.
2) De opgjorte udbytter svarer til Nordsøfondens skønnede nettooverskud efter afvikling af gæld mv.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 2