Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2810877_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. januar 2024
J nr.
2023-2638
Theresa Scavenius har i brev af 15. december 2023 stillet mig følgende spørgsmål
131 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål 131
Hejre har allerede en olierørledning til Gorm E og en gasrørledning til Harald. Vil
ministeren på den baggrund redegøre for, hvordan det så er hensigtsmæssigt, at
INEOS i deres nye Hejre-projekt ikke vil bruge de to rørledninger, men lave deres
egen til Syd Arne, hvorfra olien skal sejles væk? Og hvordan harmonerer det med
rørledningslovens § 2?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der oplyser følgende, som jeg
henholder mig til:
”Energistyrelsen sagsbehandler i øjeblikket INEOS’ ansøgning om udbygning af
Hejrefeltet efter undergrundslovens
1
§ 10, stk. 2 og 3 samt INEOS’ ansøgning om
dispensation fra tilslutningspligten til Danish Oil Pipe A/S’ (“DOP”) olietransportsy-
stemet i henhold til rørledningslovens
2
§ 2, stk. 3.
INEOS har oplyst, at det nuværende udbygningskoncept benytter sig af de eksiste-
rende anlæg og kapaciteter på Syd Arne platformen. Selve Hejre-feltet udbygges
med et simpelt ubemandet topside-modul (brøndhovedplatform), hvor det eksiste-
rende fundament anvendes. De eksisterende rørledninger fra den tidligere, uafslut-
tede udbygning af Hejre-feltet er designet til et andet udbygningskoncept, der inklu-
derede en langt større bemandet platform med faciliteter til behandling (separation)
af Hejre-produktionen på selve Hejre-platformen. De eksisterende rørledninger er
derfor bl.a. uisolerede og beregnede på transport af behandlede væsker, henholds-
vis olie og gas. I det nye udbygningskoncept eksporteres produktionen fra Hejre
brøndene (olie, gas og eventuelt vand) samlet (multifase) til Syd Arne og behandles
(separeres) i det eksisterende Syd Arne procesanlæg. Dette koncept stiller krav til
1
Jf. lovbekendtgørelse nr. 1461 af den 29. november 2023 om anvendelse af Danmarks un-
Jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af den 13. august 2019 om etablering og benyttelse af en rør-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
dergrund.
2
ledning til transport af råolie og kondensat.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 142: MFU spm. om evt. forlængelse af Syd Arnes dispensation fra olierøret
2810877_0002.png
væskernes minimumtemperatur ved ankomsten til Syd Arne og rørledningen skal
derfor være isoleret.
Fra Syd Arne baseres udbygningskonceptet på eksport af olie via den eksisterende
bøjelast-løsning og eksport af gas via den eksisterende rørledning til Nybro. Energi-
styrelsen sagsbehandler pt. INEOS’ ansøgning om dispensation fra rørledningslo-
vens krav om tilslutning til DOPs olierørledningen, jf. rørledningslovens § 2, stk. 3.
Efter denne bestemmelse kan der i tilfælde, hvor transport gennem olierørlednin-
gen efter ministerens skøn må anses for uøkonomisk eller uhensigtsmæssig, di-
spenseres fra kravet om tilslutning. Kompetencen til at træffe afgørelse efter rørled-
ningslovens § 2, stk. 3 er delegeret til Energistyrelsen, jf. delegationsbekendtgørel-
sens
3
, § 3, stk. 1, nr. 1. Energistyrelsen vil derfor i forbindelse med behandling af
ansøgningen skulle tage stilling til, om det nødvendige grundlag for dispensation er
til stede i overensstemmelse med rørledningsloven. ”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
3
Jf. bekendtgørelse nr. 1366 af den 28. september 2022 om Energistyrelsens opgaver og
beføjelser.
Side
2/2