Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2829476_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. februar 2024
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. december 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 123 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 123
Vil ministeren evt. med bidrag fra skatteministeren og finansministeren vurdere de
samfundsøkonomiske konsekvenser ved en øget anvendelse overskudsvarme?
Svar
De samfundsøkonomiske konsekvenser ved øget anvendelse af overskudsvarme
afhænger af, hvordan der opnås øget anvendelse af overskudsvarme, hvor over-
skudsvarmen kommer fra, og hvilken fjernvarme der fortrænges. Der kan dog gives
følgende generelle betragtninger:
Provenueffekt og samfundsøkonomi
De provenumæssige konsekvenser ved øget anvendelse af overskudsvarme vil af-
hænge af, om det medfører skift mellem fossile og VE-kilder. Det skal hertil bemær-
kes, at fjernvarmesektoren forventes langt overvejende omstillet til VE (ekskl. affalds-
forbrænding) i 2030. Overskudsvarme kommer i dag primært fra fossile kilder (ca. 80
pct.), og højere anvendelse herfra vil kunne give et merprovenu. De afgiftsmæssige
provenueffekter af en mere lempelig prisregulering skønnes umiddelbart begrænset
og positive. Det skal i den forbindelse bemærkes, at prisloftet for overskudsvarme
ikke er et provenumæssigt hensyn, men derimod et hensyn til forbrugerpriser og
uhensigtsmæssige produktionsvalg i varmeproduktionen, som følge af lempeligere
skatteregler for overskudsvarme.
Det skal hertil bemærkes, at overskudsvarme er lavere afgiftsbelagt end rumvarme,
hvorfor der er en iboende risiko for, at denne afgiftsforskel giver en økonomisk til-
skyndelse til at anvende flere brændsler end nødvendigt mhp. videresalg af varmen
(afgiftsbetinget overskudsvarme). En mere lempelig prisregulering vil øge risikoen
for, at der produceres afgiftsbetinget overskudsvarme, der alt andet lige vil være for-
bundet med et samfundsøkonomisk forvridningstab.
Konsekvenser for husholdninger og erhverv
Konsekvenser for husholdninger og erhverv afhænger i høj grad af, hvordan der op-
nås øget anvendelse af overskudsvarme. I tilfælde af en mere lempelig prisregule-
ring, vil det give virksomheder øget incitament til at udnytte og afsætte overskuds-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om de samfundsøkonomiske konsekvenser ved en øget anvendelse overskudsvarme
2829476_0002.png
varme til fjernvarmeselskaberne. Det skyldes, at nogle virksomheder vil kunne af-
sætte overskudsvarme til højere priser end ved eksisterende regulering, og at det
derfor i flere tilfælde vil blive mere rentabelt at afsætte overskudsvarme for de enkelte
virksomheder.
Samtidig vil en mere lempelig prisregulering give fjernvarmeselskaber en øget flek-
sibilitet til at investere i overskudsvarmeprojekter end i dag. Det skal ses i lyset af, at
nogle overskudsvarmeprojekter i dag ikke bliver gennemført, hvis fjernvarmeselska-
bet ikke kan garantere, at projektet kan holde sig under prisloftet i hele driftsperioden,
hvilket indebærer en økonomisk risiko for fjernvarmeselskabet. En mere lempelig
regulering medfører, at omkostninger forbundet med udnyttelse af overskudsvarme
i højere grad kan overføres til fjernvarmeforbrugerne uden at være begrænset af et
prisloft. Hvorvidt det medfører stigende fjernvarmepriser afhænger af lokale forhold i
det enkelte fjernvarmeområde.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2