Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. februar 2024
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. december 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 121 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 121
Vil ministeren vurdere evt. med bidrag fra skatteministeren og finansministeren, om
og hvor store de økonomiske konsekvenser for staten vil være ved at fjerne prislof-
tet på overskudsvarme, f.eks. i forhold til afledt afgiftstab? Og vurderer ministeren,
at den varme, som overskudsvarme kan fortrænge, hovedsageligt vil være fra af-
brænding af biomasse, som er afgiftsfritaget, eller naturgas?
Svar
For en overordnet vurdering af økonomiske konsekvenser af ændret prisregulering
henvises til svar på KEF alm. del 123.
I forhold til spørgsmålet om, hvilken type varmekilde, som overskudsvarme forventes
at fortrænge, oplyser Energistyrelsen følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Lokale forhold er styrende for, hvor overskudsvarme udnyttes og dermed også, hvil-
ken varmekilde, som overskudsvarme vil erstatte. Overskudsvarme forventes som
udgangspunkt at fortrænge anden grundlastkapacitet (bortset fra affald og sol-
varme), som i dag ofte vil være biomassebaseret. I nogle systemer vil gas fra led-
ningsnettet på kort sigt fortsat udgøre en stor del af varmeproduktionen. En stor del
af den gasbaserede produktion forventes dog frem mod 2030 erstattet af enten bio-
masse, store varmepumper eller overskudsvarme i det omfang, at overskudsvarme
vurderes at være attraktivt. Da udnyttelsen af overskudsvarme afhænger af tredje-
part (overskudsvarmeleverandøren) er et skøn over udnyttelsen forbundet med stor
usikkerhed. Den resterende fossile fjernvarmeproduktion forventes i 2030 begrænset
til affaldsvarme samt spids- og reservelast”.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/1