Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2799575_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato 14. december 2023
J nr.
2023 - 6002
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. december stillet mig følgende
spørgsmål 115 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 115
Vil ministeren redegøre for Energistyrelsens praksis for at opkræve for meget udbe-
talt pristillæg fra danske solcelleejere, herunder om der forekommer regelmæssige
fejl i disse opkrævninger, hvor solcelleejere, der ikke har fået udbetalt for meget i
prisstillæg, modtager en opkrævning?
Svar
Ad. Energistyrelsens praksis for at opkræve for meget udbetalt pristillæg
I tilfælde hvor der er udbetalt en markedspris, der overstiger det i pristillægsordnin-
gerne fastsatte beløb, kan klima-, energi- og forsyningsministeren med hjemmel i
VE-lovens § 56, stk. 1, opkræve forskellen mellem markedsprisen og den faste af-
regningspris. Opkrævning bruges derfor til at sikre en fast afregningspris ved ved-
varende høje markedspriser, hvor modregning i pristillæg ikke er tilstrækkeligt til at
sikre en fast afregningspris.
Et pristillæg er fastsat således, at dette og den fastsatte markedspris tilsammen ud-
gør 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10
år. Der er således tale om en fast afregningspris.
En fast afregningspris betyder, at anlægsejeren skal have eksempelvis 60 øre pr.
kWh for den årlige overskudsproduktion, uanset om prisen på markedet er højere
eller lavere end de 60 øre pr. kWh. Den nuværende praksis for udbetaling af den
faste afregningspris er ikke designet til at håndtere høje priser på el over en læn-
gere periode. Baggrunden er, at der er to forskellige aktører, der håndterer afreg-
ningen af overskudsproduktionen på anlæggene. Elselskabet Vindstød A/S har, på
vegne af Energinet, ansvaret for at udbetale markedsprisen, mens Energistyrelsen
har ansvaret for at udbetale eller opkræve forskellen mellem markedsprisen og den
faste afregningspris. Hvis markedsprisen er lavere end den faste afregningspris,
bliver pristillægget positivt, og anlægsejeren skal derfor have udbetalt et pristillæg.
Er markedsprisen derimod højere end den faste afregningspris, vil pristillægget
blive negativt, og i disse tilfælde vil anlægsejeren skulle opkræves dette beløb.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om Energistyrelsens praksis for at opkræve for meget udbetalt pristillæg fra danske solcelleejere
2799575_0002.png
Det bemærkes, at administrationen af de faste afregningspriser er forslået justeret
ved
L 56 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi mv.
Hvis lovforslaget vedtages, vil Energistyrelsen fremover oplyse Energinet om be-
regnede negative pristillæg, hvorefter Energinet vil modregne negative pristillæg
ved udbetaling af markedsprisen. Med den foreslåede løsning vil behovet for lø-
bende at opkræve penge hos anlægsejere begrænses, hvilket er en fordel for både
anlægsejere og staten.
Ad. Fejl i opkrævninger
Opkrævning af for meget udbetalt støtte sker på grundlag af automatiserede bereg-
ninger. Målinger til brug for beregningen hentes fra Energinets IT-system (Data-
Hub), og markedspriserne hentes fra Nordpool. Energistyrelsen er ikke bekendt
med, at der forekommer regelmæssige fejl i disse automatiserede beregninger.
Der kan forekomme enkeltstående tilfælde, hvor en afregning skal korrigeres, fordi
målinger modtaget fra DataHub har været forkerte. Det vil fx være tilfældet, hvor en
netvirksomhed indberetter nye måledata til DataHub som følge af en fejl i en måler.
Energistyrelsen har i tilfælde ved opkrævning af for meget udbetalt støtte i første
omgang udsendt en varsling om kommende opkrævninger, hvor anlægsejere op-
fordres til at indsende eventuelle bemærkninger, der kan have betydning for en
kommende opkrævning. Det kan eksempelvis være oplysninger om et endnu ikke
anmeldt ejerskifte af et anlæg, som vil kunne have betydning for opkrævningen.
Alle opkrævninger af for meget udbetalt støtte er undergivet klageadgang til Energi-
klagenævnet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2