Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2794811_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
23/29943
GDK
6. december 2023
KEF alm. del – svar på spørgsmål 102 fra Marianne
Bigum (SF) stillet den 4. december 2023 til ministeren
for udviklingssamarbejde og global klimapolitik
Spørgsmål
Hvor præcis i COP28-aftalen om den nye globale fond for tab
og skader står der, at den kun er rettet mod lande, der giver
under
0,7%
af
BNI
i
udviklingsbistand
(sådan
som
statsministeren har oplyst overfor TV2)? Der henvises til
statsministerens udtalelse »Det er jo en aftale, der i høj grad
er adresseret til de lande, der ikke bruger penge nok på
udviklingsbistand. Danmark er et af de få lande, der giver det,
vi skal give i udviklingsbistand, siger Mette Frederiksen« i
artiklen »Kritik af dansk klimabidrag: Jeg jubler overhovedet
ikke« på tv2.dk den 1. december 2023.
Svar
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor præcis der i COP28-aftalen om den nye globale fond for tab og skader står, at den kun er rettet mod lande, der giver under 0,7% af BNI i udviklingsbistand
2
Danmark har - som et af meget få lande - i samlet set mere
end 40 år levet op til FN-målsætningen om at yde 0,7 pct. af
BNI til udviklingsbistand. Og med Finansloven for 2024
afsættes ca. 5,1 mia. kr. i klimabistand, hvilket er det højeste
niveau nogensinde. Vi har desuden siden 2019 leveret mere
end 1% af det internationale mål om at mobilisere mindst 100
milliarder dollars til udviklingslandene. Det er mere, end vores
rimelige andel tilsiger
Hvis alle lande havde bidraget til klimafinansiering som
Danmark, så havde vi været i mål med målsætningen om 100
milliarder dollars for flere år siden. Jeg mener derfor, at der
med oprettelsen af den nye fond sendes et klart signal til
mange velhavende lande og store udledere om øgede bidrag
til den internationale klimafinansiering. Jeg er helt enig med
statsministeren i, at det er et signal, der særligt er målrettet
de lande, der ikke leverer deres rimelige andel. Det gør vi
allerede i Danmark - jeg vil gerne gå endnu længere de
kommende år.
Konkret om den vedtagne tekst om fonden til klimaskabte tab
og skader, så præciseres, at fonden kan modtage bidrag fra en
bred vifte af finansieringskilder, herunder tilskud og gunstige
lån fra offentlige, private og innovative kilder, alt efter hvad der
er relevant. Der er således potentielt fokus på alle lande, der
har mulighed for at bidrage, såvel som private og innovative
kilder. Danmark vil arbejde for, at fonden får en så bred
finansieringsbase, som muligt, herunder fra nye og innovative
finansieringskilder. Oprettelsen af fonden, herunder ikke
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor præcis der i COP28-aftalen om den nye globale fond for tab og skader står, at den kun er rettet mod lande, der giver under 0,7% af BNI i udviklingsbistand
3
mindst fokus på en bred finansieringsbase, er et klart udtryk
for, at der er behov for at skifte gear i mobiliseringen af den
globale klimafinansiering.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen