Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 01-05-2024
Enhed: Kommunal og regional
finansiering
Sagsbeh: lnn
Sagsnr.: 2024-5488
Dok. nr.: 141886
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 61 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. april 2024.
Spørgsmålene er stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 61:
”Vil
ministeren oplyse, hvor meget det udløser i udligning og refusion for de små
kommuner, der modtager refusion, i følgende tilfælde?:
•
En voksen kommer på institution, og det koster 890.000 kr. om året.
•
En voksen med handicap får handicapkompenserende hjælp i hjemmet, som
koster 890.000 kr. om året.
•
En voksen kommer på institution, og det koster 1.500.000 kr. om året.
•
En voksen med handicap får handicapkompenserende hjælp i hjemmet, som
koster 1.500.000 kr. om året.
•
En voksen kommer på institution, og det koster 2.100.000 kr. om året.
•
En voksen med handicap får handicapkompenserende hjælp i hjemmet, som
koster 2.100.000 kr. om året.”
Svar:
Kommunernes udgifter er primært finansierede af kommunalt skatteprovenu,
refusion fra staten på visse udgiftsområder samt statsligt bloktilskud. Dertil kommer
indtægter fra og bidrag til udligning samt finansiering fra øvrige mindre ordninger,
som vil være forskellige fra kommune til kommune.
Den generelle udligning er en omfordeling mellem kommuner, som har til formål
overordnet at sikre mere ensartede økonomisk rammer for opgavevaretagelsen på
tværs af kommunerne. Udgangspunktet for udligningen er, at de kommuner, som har
forholdsvist lavt beskatningsgrundlag eller højt beregnet udgiftsbehov, får et
udligningstilskud. Omvendt bidrager de kommuner, som har et forholdsvist højt
beskatningsgrundlag eller lavt beregnet udgiftsbehov, til udligningen. I beregningen
af den enkelte kommunes udgiftsbehov indgår en række kriterier, som afspejler
demografi og socioøkonomiske forskelle mellem kommunernes indbyggere.
Der er således tale om et system baserede på objektive kriterier på kommuneniveau,
der ikke afhænger af den enkelte kommunes udgifter til konkrete indsatser for
konkrete borgere.
I forhold til statslig refusion har Indenrigs- og Sundhedsministeriet fået følgende
bidrag fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet:
Det er antaget, at der med de nævnte udgifter i alle tilfælde er tale om udgifter efter
serviceloven. Det er ligeledes antaget, at borgeren i regneeksemplerne ikke modtager
andre sociale indsatser efter serviceloven end de nævnte i spørgsmålet.