Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del
Offentligt
2835205_0001.png
Indenrigsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 51
I brev af 14. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 51:
Vil ministeren redegøre for, hvordan lovgivningen og de administrative ret-
ningslinjer understøtter anvendelsen af blanke stemmer som ja-stemmer i for-
bindelse med afstemninger om indførelse af frokostordninger i børnehuse, og
hvilken indvirkning dette har på beslutningsprocessens demokratiske integri-
tet? Specifikt refereres der til en praksis i Frederikssund Kommune, hvor blanke
stemmer automatisk tælles som støtte til indførelsen af en frokostordning, hvil-
ket pålægger alle forældre en betydelig ekstraudgift på 650-700 kr. pr. barn
om måneden uafhængigt af deres individuelle stemme. Denne praksis synes at
placere en urimelig økonomisk byrde på familier
især dem med flere børn i
institutionerne
og rejser alvorlige spørgsmål om afstemningens retfærdighed
og de demokratiske principper, der ligger til grund for sådanne beslutninger.
Kan ministeren oplyse, om der vil blive taget skridt til at revidere disse proce-
durer for at sikre en mere retfærdig og transparent beslutningsproces, hvor
blanke stemmer ikke automatisk bidrager til et ja-resultat?
Svar:
Det følger af dagtilbudsloven, at alle børn i daginstitutioner skal have et
sundt frokostmåltid. Formålet med loven om et sundt frokostmåltid er bl.a.
at medvirke til at skabe sunde kostvaner hos børn og bidrage til børns ge-
nerelle trivsel og udvikling.
For at skabe fleksibilitet i ordningen har forældrebestyrelsen i en daginsti-
tution mulighed for at fravælge frokostmåltidet mindst hvert andet år og
højst én gang om året. Det er kommunerne, der fastsætter retningslinjer
for fravalg af frokost, herunder længden af perioden for forældrenes fra-
valg.
Når en daginstitution består af flere enheder, træffes beslutningen om fra-
valg af frokost i den enkelte enhed ved en flertalsafgørelse blandt foræl-
drene med børn i den pågældende enhed.
Børne- og Undervisningsministeriet
7. marts 2024
Sagsnr.: 24/06550
INU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan lovgivningen og de administrative retningslinjer understøtter anvendelsen af blanke stemmer som ja-stemmer i forbindelse med afstemninger om indførelse af frokostordninger i børnehuse
Det følger af loven, at et simpelt flertal af forældre med børn i den pågæl-
dende enhed kan beslutte at fravælge frokosten. Det følger af lovens for-
arbejder, at der med et simpelt flertal af forældre menes, at over halvdelen
af alle forældre med børn i enheden skal fravælge frokostmåltidet for, at
beslutningen er gyldig. Forældrene har en stemme for hvert barn, de har i
enheden. Forældre, der ikke aktivt afgiver en stemme, indgår i afstemnin-
gens resultat som forældre, der ikke har fravalgt et sundt frokostmåltid.
Jeg kan oplyse, at reglerne er udformet ud fra et politisk ønske om, at alle
børn
som udgangspunkt
skal spise sund frokost sammen i daginstitutionen
hver dag. Et fravalg af frokosten forudsætter derfor efter loven, at mere
end halvdelen af forældrene i en enhed aktivt tilkendegiver, at de ikke øn-
sker sund frokost i daginstitutionen før, at fravalget får virkning. Det vil ef-
ter min opfattelse ikke være hensigtsmæssigt, hvis få forældre med børn i
en daginstitution i praksis kunne beslutte at fravælge frokosten. Jeg mener
derfor, at der i de gældende regler er den nødvendige transparens i rela-
tion til, hvornår en beslutning om at fravælge frokost i en enhed i en dag-
institution får virkning.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at jeg sammen med KL i regi af det flerårige
samarbejdsprogram, der er aftalt mellem regeringen og KL i Aftale om
kommunernes økonomi for 2024, er ved at se på, hvordan reglerne om
forældres fravalg af frokost i daginstitutioner kan forenkles blandt andet
med henblik på at nedbringe udgifterne til kommunernes administration
forbundet med fravalget.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye