Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del
Offentligt
2835893_0001.png
Folketingets Indenrigsudvalg
Christiansborg
8. marts 2024
Svar på Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 47 (Alm. del) af 9.
februar 2024 stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren
evt. med bidrag fra andre ministre
redegøre for årlige udgifter til
reklamer i hver enkelt af de offentlige myndigheder, herunder for hvert ministerie,
statslige styrelser og forvaltninger, kommuner, regioner og offentlige selskaber?
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Økonomistyrelsen og Indenrigs-
og Sundhedsministeriet.
Økonomistyrelsen oplyser, at
statens
forbrug af eksterne indkøb opgøres på bag-
grund af fakturadata, der er afgrænset inden for bestemte kategorier. I indkøbska-
tegoriseringen er det ikke muligt at isolere udgifter til reklamer, da det udgør en
delmængde af indkøbskategorien
’Markedsføring 4310’, som bl.a. også indeholder
udgifter til markedsføring og kommunikation, PR, kampagner, oplysning til bor-
gere, annoncering, stillingsannoncer, udbudsannoncering mv.
I forhold til
kommuner og regioner,
har Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyst, at
det ikke er muligt ud fra kommunernes og regionernes regnskaber at isolere omfan-
get af kommunale og regionale udgifter til reklamer. Det skyldes, at udgifter i form
af reklameudgifter indgår som en delmængde af de samlede kommunale og regio-
nale udgifter, og derfor ikke direkte fremgår af den kommunale og regionale kon-
toplan.
Endelig bemærkes det, at der ikke er et samlet datagrundlag for
offentlige selskabers
(dvs. både statslige, kommunale og regionale selskabers) reklameudgifter. Det skal
ses i lyset af, at offentlige selskaber er selvstændige enheder med selvstændig øko-
nomi og hvert deres regnskab. Udgifter til reklamer skal dog ikke iht. almen regn-
skabspraksis fremgå særskilt af selskabernes regnskaber.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K