Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del
Offentligt
2824619_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 13-02-2024
Enhed: Demokratikontoret
Styrelsesenheden
Sagsbeh: npe
Sagsnr.:2024 - 1868
Dok. nr.: 95800
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 45 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 1. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Charlotte
Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 45:
”Kan
borgmesteren og/eller udvalgene i en kommune nægte at svare på spørgsmål
fra et kommunalbestyrelsesmedlem i en given sag med væsentlig betydning for
kommunen, jf. § 11, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse?”
Svar:
Generelt om et kommunalbestyrelsesmedlems ret til at få oplysninger fra
borgmesteren og udvalgene kan jeg oplyse følgende:
Det følger af § 11, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse (herefter kaldet
”loven”),
at udvalgene og kommunalbestyrelsens formand skal meddele
kommunalbestyrelsen de oplysninger, denne forlanger, og
med de begrænsninger,
som er fastsat i lovgivningen
i enhver henseende er undergivet
kommunalbestyrelsens beslutninger.
Det er kommunalbestyrelsen, der ved flertalsbeslutning bestemmer, hvilke
oplysninger udvalgene og borgmesteren skal afgive. Kommunalbestyrelsen kan
fastsætte en frist for afgivelsen af oplysningerne.
Spørgsmål om, hvorvidt der foreligger tilstrækkelige oplysninger i en sag, afgøres
inden for vide rammer endeligt af kommunalbestyrelsen. Det er dog en almindelig
kommunalretlig grundsætning, at en sag skal være således oplyst, at der foreligger et
forsvarligt beslutningsgrundlag, således at det forvaltningsretlige officialprincip er
overholdt. Dette vil kunne påses af de relevante klage- og tilsynsmyndigheder og
domstolene.
§ 11, stk. 1, 2. pkt., 1. led, omhandler således kommunalbestyrelsens ret til
oplysninger fra udvalgene og borgmesteren. Bestemmelsen hjemler derimod ikke
samme ret for det enkelte medlem af kommunalbestyrelsen.
Det antages dog, at det enkelte medlems initiativret, der følger af lovens § 11, stk. 1,
giver et kommunalbestyrelsesmedlem en begrænset ret til at få oplysninger om en
sag. Herved kan medlemmet kræve, at vedkommende udvalg meddeler
kommunalbestyrelsen de oplysninger om bestemte anliggender inden for udvalgets
område, som er nødvendige for, at kommunalbestyrelsen kan afgøre, om
forvaltningen er lovlig og i øvrigt i overensstemmelse med de rammer, som
kommunalbestyrelsen har udstukket.
INU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 46: MFU spm. om, hvor længe borgmesteren og/eller udvalgene i kommunen kan udsætte eller nægte at svare på spørgsmål fra et kommunalbestyrelsesmedlem i en given, væsentlig sag for kommunen
Det enkelte medlem kan
uanset at den pågældende vurderer at have behov herfor
med henblik på eksempelvis at vurdere, om et udvalg har handlet inden for de
rammer, som kommunalbestyrelsen har udstukket
således i almindelighed ikke
kræve, at udvalget tilvejebringer bestemte, nye oplysninger.
Et medlem af en kommunalbestyrelse eller et af dennes udvalg, som måtte ønske
udarbejdet en redegørelse for kommunalbestyrelsens eller vedkommende udvalgs
administration af et givet område, må således henvises til i kommunalbestyrelsen
eller i udvalget at stille forslag herom. Under hensyn til den ressourceanvendelse, der
vil være forbundet med et medlems ønske om tilvejebringelse af materiale, der ikke
allerede foreligger i forvaltningen, tilkommer det kommunalbestyrelsens eller
udvalgets flertal at afgøre, om en sådan redegørelse skal udarbejdes.
Et medlem, der ønsker tilvejebragt bestemte, nye oplysninger, må således stille
forslag herom i kommunalbestyrelsen eller udvalget.
Der henvises herved til betænkning nr. 1425/2002 om indsigt i den kommunale
administration, side 75 f. og 144, og Hans B. Thomsen m.fl., Lov om kommunernes
styrelse med kommentarer, 3. udgave, 2022, side 156 og 251-254.
Det forhold, at kommunalbestyrelsen og dens flertal har rådighed over sagens
oplysning, indebærer, at det er kommunalbestyrelsen og dens flertal, der
efterfølgende står til ansvar over for klage- og tilsynsmyndighederne og domstolene
for den måde, kommunalbestyrelsen forvalter sin rådighed over sagen på.
Jeg henviser til mit samtidige svar på INU alm. del spm. 44.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2