Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del
Offentligt
2824612_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 13-02-2024
Enhed: Demokratikontoret
Styrelsesenheden
Sagsbeh: npe
Sagsnr.:2024 - 1868
Dok. nr.: 95800
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 44 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 1. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Charlotte
Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 44:
”Kan
et eller flere kommunalbestyrelsesmedlemmer foreslå, at en
kommunalbestyrelse træffer beslutning om, at den kommunale forvaltning retter
henvendelse til en statslig styrelse med henblik på, at kommunen sammen med
styrelsen eller ministeriet igangsætter en uvildig og tilbundsgående undersøgelse af
et givet problem i kommunen? Og kan et flertal i kommunalbestyrelsen afvise at
realitetsbehandle et sådant forslag på et kommunalbestyrelsesmøde og dermed
undgå at tage en debat om et sådant forslag?”
Svar:
Generelt om et kommunalbestyrelsesmedlems ret til at fremsætte forslag til
beslutninger i kommunalbestyrelsen kan jeg oplyse følgende:
Ethvert medlem af kommunalbestyrelsen kan indbringe ethvert spørgsmål om
kommunens anliggender for kommunalbestyrelsen og fremsætte forslag til
beslutninger herom. Denne initiativret for kommunalbestyrelsesmedlemmerne følger
af § 11, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (herefter ”loven”)
og giver et medlem
ret til at få en sag om kommunens anliggender optaget på dagsordenen for et
kommunalbestyrelsesmøde.
Borgmesteren, der i medfør af lovens § 8, stk. 4, sørger for udsendelse af dagsorden
til kommunalbestyrelsens medlemmer senest 4 hverdage inden
kommunalbestyrelsens møder, er således forpligtet til at optage ethvert rettidigt
indkommet medlemsforslag på det dagsordensudkast, borgmesteren udsender. Efter
normalforretningsordenens § 3, stk. 1, skal borgmesteren sætte sagen på
førstkommende ordinære møde, hvis medlemmet senest 8 dage forud for mødet har
indgivet skriftlig anmodning om behandling af sagen. Bestemmelsen i
normalforretningsordenen er udtryk for en almindelig retsgrundsætning, hvorefter et
kommunalbestyrelsesmedlem, der rettidigt anmoder herom, har krav på at få en sag
optaget på dagsordenen for kommunalbestyrelsens førstkommende møde.
Det er kommunalbestyrelsen, der selv beslutter, hvilke dagsordenspunkter den vil
behandle. Dette afgør kommunalbestyrelsen, når den ved mødets begyndelse tager
stilling til borgmesterens dagsordensudkast.
Den initiativret, der tilkommer det enkelte kommunalbestyrelsesmedlem, går alene
ud på, at en sag kan forlanges optaget på udkastet til dagsordenen for et møde i
kommunalbestyrelsen. Når sagen er kommet på dagsordenen, har det pågældende
INU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: MFU spm. om et eller flere kommunalbestyrelsesmedlemmer kan foreslå, at en kommunalbestyrelse træffer beslutning om, at den kommunale forvaltning retter henvendelse til en statslig styrelse med henblik på, at kommunen sammen med styrelsen eller ministeriet igangsætter en uvildig og tilbundsgående undersøgelse af et givet problem i kommunen
medlem ikke længere rådighed over sagen, og medlemmet kan eksempelvis ikke
forlange, at sagen bringes til afstemning om realiteten i det første møde, hvor sagen
er på dagsordenen. Medlemmet kan således ikke modsætte sig, at
kommunalbestyrelsen eksempelvis træffer beslutning om at henvise sagen til
afgørelse i et udvalg eller i administrationen, ligesom kommunalbestyrelsen inden for
vide rammer kan beslutte, at behandlingen af sagen skal udsættes til behandling på
et senere møde.
Det forhold, at kommunalbestyrelsen og dens flertal har rådighed over sagen,
indebærer, at det er kommunalbestyrelsen og dens flertal, der efterfølgende står til
ansvar over for klage- og tilsynsmyndighederne og domstolene for den måde,
kommunalbestyrelsen forvalter sin rådighed over sagen på.
Der vil i en konkret sag eventuelt kunne påhvile kommunalbestyrelsen en pligt efter
lovgivningen til at reagere, herunder en lovmæssig tilsynsforpligtelse. Kommunens
anliggender styres efter lovens § 2, stk. 1, af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen har som kommunens øverste myndighed det overordnede
ansvar for hele den kommunale virksomhed, hvilket bl.a. indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal drage omsorg for og føre tilsyn med, at kommunens
forvaltning organisatorisk og personalemæssigt fungerer tilfredsstillende, ligesom det
påhviler kommunalbestyrelsen at reagere, hvis der inden for forvaltningen
konstateres en retsstridig adfærd.
Der henvises til Hans B. Thomsen m.fl., Lov om kommunernes styrelse med
kommentarer, 3. udgave, 2022, side 98-99, 151-154, 248-251 og 253.
Den tilsynspligt, der eventuelt kunne påhvile kommunalbestyrelsen, vil i
almindelighed ikke medføre en forpligtelse til at iværksætte en bestemt måde at
udøve tilsynet på.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2