Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del
Offentligt
2832322_0001.png
NOTAT
Fradragsregler i forskellige ydelser
29. februar 2024
J.nr. 24/01653
YS
AAC
Boks 1
opridser reglerne for fradrag i forsørgelsesydelser, herunder om grund-, for-
ældre- og formandsvederlag giver fradrag i ydelsen samt vederlagets indvirkning
på retten til ydelse.
Boks 1
Overblik over regler for fradrag i forsørgelsesydelser
Ydelse
Kontanthjælps-
systemet (selv-
forsørgelses- og
hjemrejseydelse,
overgangs-
ydelse, uddan-
nelseshjælp og
kontanthjælp)
Overordnede regler for fradrag
En betingelse for at have ret til at
modtage hjælp i kontanthjælpssy-
stemet er, at man har været ude for
ændringer i sine forhold, en såkaldt
social begivenhed. Dette indebæ-
rer, at man ikke kan forsørge sig
selv eller sin familie, og behovet for
forsørgelse ikke kan dækkes på
anden måde, fx via lønindkomst,
evt. ægtefælles indkomst, formue
eller en anden ydelse.
Arbejdsindtægt fratrækkes i hjæl-
pen.
Der ses ved fradrag bort fra 30,37
kr. pr. arbejdstime (2024-pl).
Fradragsregler ved grund-, forældre- og
formandsvederlag
Grund-, forældre- og formandsvederlaget
skal fratrækkes i hjælpen som arbejdsind-
tægt.
Mulighed for retten til fortsat at modtage
ydelse ved modtagelse af grund-, foræl-
dre- og formandsvederlag
Grund-, forældre- og formandsvederlaget
fratrækkes i hjælpen efter reglerne om løn-
indkomst.
Et by- eller regionrådsmedlem vil kunne
opnå ret til kontanthjælp, hvis betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt.
Fradraget i ydelsen kan dog medføre, at der
ikke udbetales ydelse, hvis det beløb, der
skal fradrages, overstiger ydelsen.
Retten til kontanthjælp påvirkes ikke på an-
den vis af vederlagene.
Jobafklaringsfor-
løb
Personer i jobafklaringsforløb mod-
tager ressourceforløbsydelse.
Arbejdsindtægt under 16.323 kr. pr.
måned (2024-niveau) fradrages
med 30 pct. i ressourceforløbsydel-
sen. Indtægt som overstiger dette
beløb fradrages med 55 pct.
Ressourceforløbsydelsen følger kontant-
hjælpsreglerne.
Hvis grund-, forældre- og formandsvederla-
get udbetales for en periode, der ligger før,
modtageren af ressourceforløbsydelse er
begyndt i et jobafklaringsforløb, medfører
grund-, forældre- og formandsvederlaget
ikke fradrag i ydelsen.
Ressourceforløbsydelserne følger kontant-
hjælpsreglerne.
Hvis grund-, forældre- og formandsvederla-
get udbetales for en periode, der ligger før
modtageren af ressourceforløbsydelse er
begyndt i et ressourceforløb, medfører
grund-, forældre- og formandsvederlaget
ikke fradrag i ydelsen.
Grund-, forældre- og formandsvederlag
medfører ikke, at en person i jobafklarings-
forløb, som modtager ressourceforløbs-
ydelse, ikke har ret til ydelsen.
Fradraget i ydelsen kan dog medføre, at der
ikke udbetales ydelse, hvis det beløb, der
skal fradrages, overstiger ydelsen.
Ressourceforløb
Personer i ressourceforløb modta-
ger ressourceforløbsydelse.
Arbejdsindtægt under 16.323 kr. pr.
måned (2024-niveau) fradrages
ikke i ressourceforløbsydelsen. Ind-
tægt, som overstiger dette beløb,
fradrages med 55 pct.
Grund-, forældre- og formandsvederlag
medfører ikke, at en person, der er visiteret
til ressourceforløb med ressourceforløbs-
ydelse, ikke har ret til ydelsen.
Fradraget i ydelsen kan dog medføre, at der
ikke udbetales ydelse, hvis det beløb, der
skal fradrages, overstiger ydelsen.
INU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om ministeren vil sende en oversigt til Indenrigsudvalget, der klarlægger reglerne fuldstændig for modtagelse af grund-, forældre- og formandsvederlag
2832322_0002.png
Fleksløntilskud
Arbejdsindtægt under 16.323 kr. pr.
måned (2024-niveau) fradrages
med 30 pct. i fleksløntilskuddet,
indtægt som overstiger dette beløb
fradrages med 55 pct.
Der skal som hovedregel kun foretages fra-
drag for en lønindtægt, der stammer fra ar-
bejde, som er udført i en periode, hvor den
fleksjobansatte er ansat i et fleksjob.
Der sker ikke fradrag i fleksløntilskuddet for
vederlag for deltagelse i borgerligt ombud.
Udbetaling af grund-, forældre- og formands-
vederlag vil derfor ikke medføre fradrag i
fleksløntilskuddet.
Indtægter, som modtages for at udføre om-
bud, vil som udgangspunkt medføre fradrag i
ledighedsydelsen. Det gælder dog ikke for
hverv som medlem af en kommunalbesty-
relse eller et regionsråd efter de kommunale
styrelseslove og lov om regioner.
Udbetaling af grund, forældre, og formands-
vederlag vil derfor ikke medføre fradrag i le-
dighedsydelsen.
Grund-, forældre- og formandsvederlag vil
ikke påvirke retten til fleksløntilskud som et
supplement til den løn, der udbetales af en
arbejdsgiver fra en fleksjobansættelse.
Ledighedsydelse
Ledighedsydelse er en ydelse til le-
dige fleksjobbere.
Hvis en modtager af ledigheds-
ydelse har arbejde af kortere varig-
hed, nedsættes ledighedsydelsen
med lønindtægten.
Ledighedsydelsen nedsættes med
30 pct. dels af lønindtægten, dels
af anden indtægt, der træder i ste-
det for løn, indtil den samlede løn-
indtægt pr. måned udgør 16.323
(2024-niveau), og herefter 55 pct.
Det følger af fradragsreglerne for
ledighedsydelse, at arbejdsindtæg-
ter vil medføre fradrag i ledigheds-
ydelsen også selvom, der ikke ud-
føres arbejde i den periode, som
indtægterne dækker.
Grund-, forældre- og formandsvederlaget
medfører ikke, at en person, der er berettiget
til fleksjob, ikke har ret til ledighedsydelse.
Førtidspension
(gammel ord-
ning, dvs. sag
påbegyndt inden
den 1. januar
2003)
Alle typer skattepligtig indkomst fra
løn, privat pension m.m. indgår i
beregningen af førtidspensionen
(gammel ordning). Såfremt førtids-
pensionisten, og dennes eventuelle
ægtefælle eller samlever, har ind-
tægter, som overstiger fradrags-
grænserne, vil førtidspensionen
sættes ned.
Førtidspensionens grundbeløb på-
virkes kun af pensionistens egen
indtægt, hvorimod pensionstillæg-
get påvirkes af pensionistens og en
eventuel ægtefælle eller samlevers
samlede indkomst, dog ikke ægte-
fællens/samleverens indtægt ved
personligt arbejde.
Hvis den samlede indkomst oversti-
ger visse grænser, nedsættes før-
tidspensionen. Førtidspensionen
kan ligeledes gøres hvilende i en
periode, hvis pensionisten kan for-
sørge sig selv.
Grund-, forældre- og formandsvederlag an-
ses i praksis som indtægt ved personligt ar-
bejde.
Førtidspensionisten egne grund-, forældre-
og formandsvederlag indgår i indtægts-
grundlaget, hvorfor disse påvirker førtids-
pensionens størrelse, hvis pensionisten har
indtægter over fradragsgrænserne.
En eventuel ægtefælle eller samlevers
grund-, forældre- og formandsvederlag ind-
går derimod ikke i indtægtsgrundlaget, i det
der bortses fra en ægtefælle eller samlevers
indtægt ved personligt arbejde. Ægtefæl-
lens/samleverens øvrige indtægt påvirker
dog stadigvæk førtidspensionens pensions-
tillæg, hvis den samlede indkomst overstiger
fradragsgrænserne.
Der kan ikke længere tilkendes førtidspen-
sion efter de gamle regler, da førtidspensi-
onssagen skal være påbegyndt inden den 1.
januar 2003 for at tilkendes efter denne ord-
ning.
Førtidspensionistens egen grund-, forældre-
og formandsvederlag kan påvirke førtids-
pensionens størrelse.
Førtidspension
(ny ordning, dvs.
sag påbegyndt
den 1. januar el-
ler senere )
Alle typer skattepligtig indkomst fra
løn, privat pension m.m. indgår i
beregningen af førtidspensionen
(ny ordning). Såfremt førtidspensi-
onisten, og dennes eventuelle æg-
tefælle eller samlever, har indtæg-
ter, som overstiger fradragsgræn-
serne., vil førtidspensionen sættes
ned.
Førtidspensionen påvirkes af pen-
sionistens og en eventuel ægte-
fælle eller samlevers samlede ind-
tægt, dog ikke af ægtefællens/sam-
leverens indtægt ved personligt ar-
bejde.
Hvis den samlede indkomst oversti-
ger visse grænser, nedsættes før-
tidspensionen. Førtidspensionen
kan ligeledes gøres hvilende i en
periode, hvis pensionisten kan for-
sørge sig selv.
Grund-, forældre- og formandsvederlag an-
ses i praksis som indtægt ved personligt ar-
bejde.
Førtidspensionisten egne grund-, forældre-
og formandsvederlag indgår i indtægts-
grundlaget, hvorfor disse påvirker førtids-
pensionens størrelse, hvis pensionisten har
indtægter over fradragsgrænserne.
En eventuel ægtefælle eller samlevers
grund-, forældre- og formandsvederlag ind-
går derimod ikke i indtægtsgrundlaget, i det
der bortses fra en ægtefælle eller samlevers
indtægt ved personligt arbejde. Ægtefæl-
lens/samleverens øvrige indtægt påvirker
dog stadigvæk førtidspensionen, hvis den
samlede indkomst overstiger fradragsgræn-
serne.
En person vil kunne få førtidspension, selv
om vedkommende modtager grund-, foræl-
dre- og formandsvederlag, da førtidspension
tilkendes ud fra en vurdering af, at den en-
kelte borger har en væsentlig og varig ned-
sat arbejdsevne.
Førtidspensionistens egen grund-, forældre-
og formandsvederlag kan påvirke førtids-
pensionens størrelse.
2
INU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om ministeren vil sende en oversigt til Indenrigsudvalget, der klarlægger reglerne fuldstændig for modtagelse af grund-, forældre- og formandsvederlag
2832322_0003.png
Seniorpension
Reglerne svarer til førtidspension
(ny ordning), jf. ovenstående
En person vil kunne få seniorpension, selv
om vedkommende modtager grund-, foræl-
dre- og formandsvederlag, da seniorpension
tilkendes ud fra en vurdering af, at personen
har højst 6 år til folkepensionsalder, har en
langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet med
sammenlagt mindst 20-25 års beskæfti-
gelse, og personens arbejdsevne er varigt
nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til
seneste job.
Indtægter, som et medlem af en kommunal-
bestyrelse og et regionsråd modtager for
hverv, medfører ikke fradrag.
Derimod kan indtægter, som et ordinært
medlem modtager for hverv som udvalgsfor-
mand og som regionsformand efter lov om
regioner, medføre fradrag.
Efterløn er bl.a. betinget af indbetaling af et
efterlønsbidrag i en længere årrække.
Grund-, forældre eller formandsvederlag har i
sig selv ingen betydning for fortsat at mod-
tage efterløn.
I det omfang vederlaget medfører fradrag i
ydelsen kan dog medføre, at der ikke udbeta-
les efterløn, hvis det beløb, der skal fradra-
ges, overstiger efterlønnen.
Efterløn
Beregning af fradrag i efterlønnen
for så vidt angår arbejde følger dag-
pengereglerne.
Dvs. at løn, rådighedsløn, honorarer
mv. samt indtægter, der træder i
stedet for løn medfører fradrag uan-
set dets benævnelse. Det gælder
både ved udbetaling af engangsbe-
løb og løbende indtægter og omfat-
ter fx erstatning for tabt arbejdsfor-
tjeneste, beløb fra Lønmodtagernes
Garantifond eller fratrædelsesgodt-
gørelse.
En efterlønsmodtager kan således
arbejde i ubegrænset omfang samti-
dig med modtagelsen af efterløn
mod et fradrag i efterløn time for
time.
Fradraget sker dermed på baggrund
af arbejdstiden, frem for den ar-
bejdsindtægt, man har opnået ved
arbejdet i den givne tid. Arbejder
man mere end 145,53 timer om må-
neden, bliver der ikke udbetalt efter-
løn for de resterende timer. Som
konsekvens heraf bemærkes, at fra-
dragsregler baseret på et princip om
time for time tilgodeser personer
med en høj timeløn.
I efterlønsordningen indgår et lem-
pet fradrag for lønarbejde med en
timeløn under omregningssatsen.
Reglerne blev indført for at øge inci-
tamentet til at tage lavtlønnet ar-
bejde. Det indebærer, at der fradra-
ges med færre timer, end man reelt
får løn for.
Tidlig pension
Det er muligt at have arbejdsind-
tægter op til et vist niveau uden at
ydelsen i tidlig pension nedsættes.
Indkomster herover nedsætters
den årlige ydelse.
Grund-, forældre- og formandsvederlag ind-
går i opgørelse af indtægten ved den lø-
bende beregning tidlig pension, der medfø-
rer nedsættelse.
En person vil kunne få tidlig pension, selv
om vedkommende modtager grund-, foræl-
dre- og formandsvederlag, da tidlig pension
tilkendes ud fra en vurdering af blandt andet
antallet af år på arbejdsmarkedet.
3