Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del
Offentligt
2822633_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 08-02-2024
Enhed: Forvaltningsjura
Sagsbeh: LWN
Sagsnr.:2024 - 16
Dok. nr.: 76443
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 38 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 20. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Morten
Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 38:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor det er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten
at flage med det ukrainske flag, men ikke at flage med det israelske flag, jf. INU alm.
del
bilag 20?”
Svar:
For så vidt angår de tidligere regler om flagning, henvises der til justitsministerens
svar af 17. januar 2024 på INU (Alm. del), spørgsmål nr. 37.
Kommunalfuldmagtsregler finder anvendelse i det omfang, en opgavevaretagelse
ikke er udtømmende reguleret i den skrevne lovgivning.
Det følger af kommunalfuldmagtsregler, at kommuner som udgangspunkt ikke kan
varetage udenrigspolitiske hensyn. Det skyldes, at udenrigspolitiske anliggender ikke
er en kommunal, men en statslig opgave.
Afgrænsningen mellem kommunale opgaver og statslige eller regionale opgaver
beror på lovgivningsmagtens fastsættelse af, hvilke opgaver der henhører under
henholdsvis kommuner, regioner og stat. Kommunestyret er i overensstemmelse
med det kommunalretlige almennytteprincip opbygget med henblik på at varetage
fællesskabsopgaver for et geografisk afgrænset lokalsamfund, hvorimod staten
varetager opgaver, der vedrører hele landet.
Det er fastslået i den daværende indenrigsministers besvarelse af 4. oktober 1983 af
Folketingets Kommunaludvalgs spørgsmål nr. 1-6, at kommuner ikke lovligt kan
erklære sig som atomvåbenfri zoner, eftersom spørgsmålet om atomvåbenfri zoner
er et udenrigs- og sikkerhedspolitisk spørgsmål, som kommuner ikke kan beskæftige
sig med. Sagen illustrerer, at også udenrigspolitiske tilkendegivelser, der ikke i sig selv
har retlig betydning, er omfattet af det kommunalretlige forbud mod, at kommuner
varetager udenrigspolitiske hensyn. Sagen er offentliggjort i Indenrigs- og
Sundhedsministeriets resumédatabase (RDB 83.3.2).
I helt særlige tilfælde kan kommunalfuldmagtsreglernes udgangspunkt om, at
kommuner ikke kan varetage udenrigspolitiske hensyn, fraviges.
Kommuner kan således med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler varetage
udenrigspolitiske hensyn i tilfælde, hvor regeringen med bred opbakning fra et flertal
i Folketinget opfordrer kommuner til at handle på en bestemt måde for at varetage
INU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor det er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten at flage med det ukrainske flag, men ikke at flage med det israelske flag m.v.
sådanne hensyn. Det daværende Indenrigs- og Boligministerium har således i en
udtalelse af 4. marts 2022 fastslået, at kommuner med hjemmel i
kommunalfuldmagtsreglerne kunne følge Kulturministeriets opfordring til at aflyse
kulturarrangementer på baggrund af den russiske invasion af Ukraine. Udtalelsen er
offentliggjort i Indenrigs- og Sundhedsministeriets resumédatabase (RDB 22.3.1).
Tilsvarende har den daværende indenrigs- og boligminister i et brev af 4. marts 2022
opfordret til, at en kommune enten opsagde eller suspenderede sit
venskabsbysamarbejde med en russisk by på baggrund af den russiske invasion af
Ukraine. Brevet er offentliggjort i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
resumédatabase (RDB 22.3.2).
Kommuner kan ligeledes med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler varetage
udenrigspolitiske hensyn, hvis det sker i overensstemmelse med en udenrigspolitisk
tilkendegivelse i en vedtagelse fra Folketinget. Dette følger af den daværende
økonomi- og indenrigsministers svar af 16. november 2014 på spørgsmål nr. 16 fra
Folketingets Kommunaludvalg, hvor det er fastslået, at kommuners beslutning om
ikke at købe varer m.v. med den begrundelse, at de var produceret i israelske
bosættelser på Vestbredden var lovlig, selvom der var tale om en udenrigspolitisk
tilkendegivelse, fordi den var i overensstemmelse med en udenrigspolitisk vedtagelse
i Folketinget. Svaret er offentliggjort i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
resumédatabase (RDB 14.3.5).
Flagning med en anden nations flag på en kommunal bygning eller en kommunal
grund kan ifølge kommunalfuldmagtsreglerne efter omstændighederne udgøre en
udenrigspolitisk tilkendegivelse. Flagning med det israelske eller palæstinensiske flag
kan således efter kommunalfuldmagtsregler efter omstændighederne udgøre en
udenrigspolitisk tilkendegivelse.
Det er i den forbindelse Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at det kan
lægges til grund, at kommuners flagning med det ukrainske flag er i
overensstemmelse med regeringens og Folketingets udenrigspolitiske
tilkendegivelser om Ukraine.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2