Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del
Offentligt
2807641_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 08-01-2024
Enhed: CPR-administrationen
Sagsbeh: gk
Sagsnr.:2023 - 7151
Dok. nr.: 67457
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigssudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 11. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa Lund
(EL).
Spørgsmål nr. 36:
”Vil
ministeren forklare, hvorfor børn, der fødes af danske statsborgere i udlandet, og
som får dansk statsborgerskab efter en dansk mor og/eller far, ikke får dansk cpr-
nummer, medmindre de bosætter sig i Danmark eller Grønland, og vil ministeren
redegøre for, hvad der afholder regeringen fra at gennemføre de nødvendige
ændringer, så disse børn fra fødslen får et dansk CPR-nummer og dermed adgang til
en lang række offentlige og private services, der alle har det til fælles, at denne
adgang forudsætter et CPR-nummer?
Svar:
Det Centrale Personregister (CPR) er et centralt, landsdækkende grundregister, som
først og fremmest indeholder oplysninger om personer, der er bosat her i landet.
Reglerne om CPR er fastsat i lov om Det Centrale Personregister (CPR-loven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1010 af 23. juni 2023.
Efter CPR-lovens § 1 er formålet med CPR-loven bl.a., at der tildeles alle, som bor i
Danmark, og som opfylder kriterierne for at blive bopælsregistreret efter lovens § 3,
stk. 1, nr. 1, et personnummer. Endvidere er det et formål, at der i relation til
personnummeret registreres grundlæggende personoplysninger, herunder bopæl eller
udrejse, om de pågældende, som kan videregives til offentlige myndigheder og private,
der har en berettiget interesse heri.
Reglerne i CPR-lovens § 3 fastlægger udtømmende, hvilke personer der kan få et
personnummer.
Efter CPR-lovens § 3, stk. 1, skal enhver have tildelt et personnummer, hvis
vedkommende folkeregistreres (bopælsregistreres) her i landet på baggrund af fødsel
eller tilflytning fra udlandet, inddrages under ATP eller ifølge skattemyndighederne
skal have et sådant i forbindelse med skattesagsbehandling her i landet. Personnumre,
der er tildelt til brug for inddragelse under ATP eller til brug for skattesagsbehandling,
og dermed ikke tildeles i forbindelse med bopælsregistrering ved fødsel eller
registrering af indrejse, betegnes administrative personnumre.
Efter CPR-lovens § 3, stk. 2, kan personer med dansk indfødsret, som er bosat på
Færøerne, ved henvendelse til Rigsombudsmanden på Færøerne få tildelt et
personnummer.
INU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: MFU spm. om, hvorfor børn, der fødes af danske statsborgere i udlandet, og som får dansk statsborgerskab efter en dansk mor og/eller far, ikke får dansk CPR-nummer m.v.
Efter CPR-lovens § 3, stk. 9, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om
registrering af personnumre i CPR for personer, der ellers ikke opfylder lovens kriterier
for at få tildelt et personnummer. Det fremgår af de specielle bemærkninger til denne
bemyndigelsesbestemmelse i forslaget til CPR-loven, jf. Folketingstidende 1999-2000,
tillæg A, side 41, at hjemlen kan udnyttes, hvis der af andre grunde er behov for hos
visse offentlige myndigheder at arbejde med et 10-cifret personnummer, men hvor
pågældende ikke kan tildeles et personnummer.
Med hjemmel i CPR-lovens § 3, stk. 9, er det i § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 862 af 13.
juni 2023 om folkeregistrering m.v. bestemt, at der kan tildeles personnumre til
personer, der skal optages i folkekirkens elektroniske kirkebog, men som ikke er
omfattet af lovens § 3, stk. 1. Det er herudover i § 1, stk. 4, i bekendtgørelsen bestemt,
at offentlige myndigheder til brug for myndighedens administrative sagsbehandling
efter aftale med ministeriet kan få adgang til at tildele personnumre til nærmere
angivne persongrupper. Denne hjemmel er bl.a. udnyttet til at give Styrelsen for
Institutioner og Uddannelsesstøtte adgang til at tildele administrative personnumre i
forbindelse med behandlingen af ansøgninger om uddannelsesstøtte og
befordringsrabat.
Udnyttelse af hjemlen i CPR-lovens § 3, stk. 9, til at fastsætte nærmere bestemmelser
om personnummertildeling forudsætter på baggrund af bemærkningerne i
forarbejderne til loven et myndighedsbaseret behov i forbindelse med offentlig
myndighedsudøvelse m.v.
Det er således ikke muligt at få tildelt et personnummer alene som følge af, at man er
dansk statsborger.
Det bemærkes, at det afhænger af lovgivningen på det enkelte område, hvilke
betingelser der er knyttet til at kunne gøre brug af en offentlig henholdsvis privat
service. Hvis der i lovgivning stilles krav om personnummer som betingelse for en
ydelse eller service, forudsættes det, at dette sker ud fra en viden om betingelserne
for tildeling af personnummer i CPR-loven.
Endelig bemærkes, at det er ministeriets indtryk, at der i visse situationer i den private
sektor i praksis kan blive stillet krav om f.eks. personnummer tildelt på baggrund af
bopæl her i landet for at kunne indgå f.eks. en kreditaftale. Dette er imidlertid ikke
udtryk for et krav fastsat i lovgivningen, men har derimod baggrund i private
virksomheders
kreditværdighedsvurdering,
herunder
en
vurdering
af
vanskelighederne ved at inddrive krav i udlandet i forbindelse med manglende
betaling.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2