Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2820428_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 78 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 78:
Anerkender ministeren, at kravet om at personer med flygtningestatus skal have
haft tidsubegrænset opholdstilladelse i 1 år for at få indfødsret, reelt ikke virker i
praksis, når sagsbehandlingstiden overstiger kravet, og finder ministeren det i be-
kræftende fald rimeligt, at det kun er udlændinge uden flygtningestatus, der skal
vente med at ansøge om indfødsret i 2 år efter at være meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse? Vil ministeren redegøre for, om denne urimelige problemstilling
kan løses ved, at kravet om opholdsperiode fremover skal være opfyldt ved ansøg-
ningstidspunktet frem for ved udgangen af den måned, hvor det pågældende lov-
forslag om indfødsrets meddelelse forventes vedtaget?
Svar:
1.
Den 20. april 2021 indgik den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen
med Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance den seneste indføds-
retsaftale. Aftalen er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation.
Opholdskravet blev i den forbindelse skærpet, således at det følger af § 5 A, stk. 1,
i cirkulæreskrivelsen, at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, at ansøgeren har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i
landet i 2 år ved udgangen af den måned, hvor det pågældende lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse forventes vedtaget. For så vidt angår personer, der er aner-
kendt som flygtninge, personer, der må sidestilles hermed, og statsløse personer,
er det en betingelse, at ansøgeren har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i
landet i 1 år ved udgangen af den måned, hvor det pågældende lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse forventes vedtaget.
2.
Det følger af Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret
(statsborgerretskonventionen) artikel 6, stk. 3, at der i de kontraherende staters
6. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sagsnr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 1292
2590323
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren anerkender, at kravet om at personer med flygtningestatus skal have haft tidsubegrænset opholdstilladelse i 1 år for at få indfødsret, reelt ikke virker i praksis, når sagsbehandlingstiden overstiger kravet?
lovgivning højst kan kræves fast ophold i en periode på 10 år, før en ansøgning om
naturalisation kan indgives.
Statsborgerretskonventionen indeholder desuden en generel forpligtelse til at lette
adgangen til statsborgerskab for flygtninge og statsløse, jf. artikel 6, stk. 4. Derud-
over indeholder artikel 34 i FN-konventionen af 28. juli 1951 om flygtninges rets-
stilling og artikel 32 i FN-konventionen af 28. september 1954 om statsløse perso-
ners retsstilling ligeledes en generel forpligtelse til at lette betingelserne for flygt-
ninge og statsløse i forbindelse med erhvervelse af statsborgerskab.
Efter udlændingelovens regler for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse er
der som udgangspunkt et krav om 8 års lovligt ophold i Danmark på det tidspunkt,
hvor der træffes afgørelse herom.
Bestemmelsen i cirkulæreskrivelsens § 5 A, stk. 1, skal således ses i lyset af hen-
holdsvis reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse og forpligtigelsen efter
statsborgerretskonventionen til højst at kræve 10 års fast ophold som betingelse
for erhvervelse af statsborgerskab samt forpligtelsen til at lette adgangen til stats-
borgerskab for flygtninge og statsløse.
Statsborgerretskonventionen er dog ikke til hinder for, at opholdskravet ændres
således, at kravet om opholdsperiode skal være opfyldt ved ansøgningstidspunktet
frem for ved udgangen af den måned, hvor det pågældende lovforslag om indføds-
rets meddelelse forventes vedtaget.
3.
Det vil kræve en ændring af den nuværende indfødsretsaftale, hvis ansøgerne
fremadrettet skal opfylde opholdskravet ved ansøgningens indgivelse. Jeg kan til-
føje, at jeg ikke aktuelt har planer om at foreslå ændringer af opholdskravet.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2