Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2829169_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 11. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 50 (alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 50:
Vil ministeren redegøre for, om det i tilfælde af, at Udlændingestyrelsen ved et for-
kert skøn eller anden administrativ fejl kommer til at meddele en udlænding tids-
ubegrænset opholdstilladelse uden hjemmel i udlændingeloven og uden at ved-
kommende opfyldte betingelserne, medfører eller bør medføre inddragelse, samt
for om det anses for eller bør anses for, at udlændingen således aldrig har erhvervet
tidsubegrænset opholdstilladelse (ex tunc), således at vedkommende tillige forta-
ber eventuel dansk indfødsret erhvervet ved naturalisation i en springende vildfa-
relse om, at kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse var opfyldt, når det var en
nullitet?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet på den måde,
at det vedrører den situation, hvor en udlænding meddeles en tidsubegrænset op-
holdstilladelse, uden at betingelserne herfor er opfyldt, og hvor dette ikke skyldes
udlændingens forhold, men derimod en fejl fra myndighedernes side.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om adgangen til at inddrage en opholdstilladelse,
reguleres dette udtømmende af reglerne i udlændingeloven, navnlig af udlændin-
gelovens § 19.
Udlændingeloven giver imidlertid ikke mulighed for at inddrage en tidsubegrænset
opholdstilladelse i den ovennævnte situation.
Spørgsmålet om, hvorvidt det forhold, at en forvaltningsmyndighed begår en fejl i
sagsbehandlingen, har betydning for en afgørelse, vil i stedet skulle afgøres på bag-
grund af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger om tilbagekaldelse og an-
nullation.
22. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 19310
2578521
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om forkert skøn eller anden administrativ fejl i meddelelse om tidsubegrænset opholdstilladelse uden hjemmel i udlændingeloven m.v.
3.
For så vidt angår betydningen af den ovennævnte situation for en efterfølgende
erhvervelse af dansk indfødsret, følger det af udlændingelovens § 18 a, at en op-
holdstilladelse bortfalder, når en udlænding erhverver indfødsret.
Det skal hertil bemærkes, at erhvervelse af dansk indfødsret er reguleret i grundlo-
vens § 44, som bestemmer, at dansk indfødsret kun kan erhverves ved lov. Det har
været fast praksis i mange år, at et flertal i Folketinget i en politisk aftale har be-
skrevet de betingelser, der skal være opfyldt, for at en ansøger kan optages direkte
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Den politiske aftale er udmøntet i cir-
kulæreskrivelsen om naturalisation, som danner grundlag for Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets behandling af ansøgninger om naturalisation. Den nuværende
aftale om dansk indfødsret er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni
2021 om naturalisation.
Det tilkommer således et flertal i Folketinget at bestemme, hvorvidt en ansøger skal
meddeles dansk indfødsret efter optagelse på et lovforslag om indfødsrets medde-
lelse. De udlændinge, der fremgår af det vedtagne lovforslag, erhverver dansk ind-
fødsret ved lovens ikrafttræden eller ved efterfølgende deltagelse i en grundlovs-
ceremoni.
Erhvervelsen af dansk indfødsret vil således have retsvirkning ved henholdsvis lo-
vens ikrafttræden eller ansøgerens efterfølgende deltagelse i en grundlovscere-
moni, selv om det efterfølgende måtte vise sig, at den naturaliserede ikke opfyldte
betingelserne i cirkulæreskrivelsen om naturalisation, herunder kravet om tidsube-
grænset opholdstilladelse.
Indfødsretten vil dog kunne frakendes ved dom, hvis den naturaliserede i forbin-
delse med sin erhvervelse af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herun-
der ved forsætligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie rele-
vante oplysninger, hvis det udviste forhold har været bestemmende for erhvervel-
sen, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Adgangen til at frakende dansk indfødsret er udformet i overensstemmelse med
statsborgerretskonventionen.
I den situation, som nærværende svar omhandler, vil der således ikke være grund-
lag for frakendelse af dansk indfødsret.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2