Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2928435_0001.png
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2024
Databeskyttelses- og EU-
retskontoret
Ane Caroline Meyer
Nilsson
2024-12351
3450417
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 243 (Alm. del) fra Folketingets
Indfødsretsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 243 (Alm. del), som
Folketingets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 23.
september 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Aviaja Hesby Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om, hvad der i § 6, stk. 1, forstås med udtrykket “senest i cirkulære nr. 9048 af 2/2-21 om den digitale særakt
Spørgsmål nr. 243 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af IFU alm. del - svar på spm. 143
redegøre for, hvad der i § 6, stk. 1, forstås med udtrykket
“senest” i cirkulære nr. 9048 af 2. februar 2021 om den digitale
særakt, herunder for om der er sandsynlighed for, at oplysninger
kan blive slettet tidligere, og vil ministeren endvidere redegøre
for, om det er muligt at udvide slettefristen på 30 år til f.eks.
100, 70 eller 50 år?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det fremgår af § 2 i
cirkulære nr. 9048 af 2. februar 2021 om den digitale særakt, at
den digitale særakt består af 1) domme vedrørende
overtrædelser af straffeloven, 2) indenretlige og udenretlige
bødevedtagelser vedrørende straffeloven, 3) kendelser afsagt i
medfør af straffelovens §§ 68 a, 69 a og 72, stk. 2, 4) domme
vedrørende anden lovgivning end straffeloven, hvis der
idømmes betinget eller ubetinget frihedsstraf, eller hvis der
frakendes rettigheder eller meddeles pålæg vedrørende den
dømte person, 5) frifindende domme, hvis frifindelsen sker i
medfør af straffelovens § 16, 6) udenretlige vedtagelser af
førerretsfrakendelser, 7) tiltalefrafald meddelt med vilkår og 8)
øvrige
oplysninger
der
er
nødvendige
for
en
straffesagsbehandling.
Den digitale særakt består endvidere, jf. cirkulærets § 3, af de i
bestemmelsens nr. 1-5 oplistede relevante personoplysninger
indhentet i relation til de i § 2 nævnte oplysninger.
Af cirkulærets § 6, stk. 1, fremgår det, at oplysninger omfattet
af cirkulærets § 2 slettes i systemet senest 30 år efter det seneste
af følgende tidspunkter: 1) Endelig løsladelse fra afsoning af
frihedsstraf, 2) udløb af prøvetid efter prøveløsladelse, 3)
endelig ophævelse af retsfølge efter straffelovens §§ 68-70, 4)
ophør af frakendelse eller udskydelse af rettigheder eller pålæg
eller 5) endelig afgørelse der ikke omfattes af de under 1-4
nævnte tilfælde. Af cirkulærets § 6, stk. 2, fremgår det
endvidere, at oplysninger nævnt i bestemmelsens stk. 1 skal
slettes i systemet ved den registreredes død.
Yderligere fremgår det af cirkulærets § 7, stk. 1, at oplysninger
omfattet af cirkulærets § 3, nr. 1 (udtalelser fra kommuner mv.
om unge under 18 år), slettes senest efter 5 år. Sletning af
Side 2/4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om, hvad der i § 6, stk. 1, forstås med udtrykket “senest i cirkulære nr. 9048 af 2/2-21 om den digitale særakt
oplysninger omfattet af § 3, nr. 1, kan dog på baggrund af en
konkret vurdering udsættes i op til 5 år ad gangen, dog således
at opbevaringstiden samlet højest kan være 15 år. Fristerne
regnes fra dateringstidspunktet. Af § 7, stk. 2, fremgår det
endvidere, at oplysninger omfattet af cirkulærets § 3, nr. 2-5,
slettes i systemet senest efter 30 år. Fristerne regnes fra
dateringstidspunktet. Endelig fremgår det af § 7, stk. 3, at
cirkulærets § 6, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse for
oplysninger omfattet af § 3.
Rigspolitiet kan på den baggrund oplyse, at oplysninger i de
digitale særakter som udgangspunkt slettes senest efter 30 år, jf.
cirkulærets §§ 6, stk. 1, jf. § 2, og § 7, stk. 2, jf. § 3, nr. 2-5. Dog
vil udtalelser fra kommuner mv. om unge under 18 år omfattet
af cirkulærets § 3, nr. 1, blive slettet efter 5 år, medmindre
opbevaringstiden efter en konkret vurdering forlænges i op til
15 år, jf. cirkulærets § 7, stk. 1. Endvidere vil alle oplysninger i
den digitale særakt blive slettet ved den registreredes død, jf.
cirkulærets § 6, stk. 2, og § 7, stk. 3, jf. § 6, stk. 2.
Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra Midt- og Vestjyllands
Politi, Politiets Administrative Center (PAC), der har oplyst, at
ved dannelsen af den digitale særakt i særaktssystemet påføres
alle akter, som indgår i særakten, en nedlukningsdato, der
bestemmes ud fra aktens art, herunder om der er tale om en
afgørelse eller udtalelse mv.
Nedlukningsdatoen er den dato, hvor der skal ske sletning af de
pågældende personoplysninger i systemet, jf. cirkulærets § 6 og
7. Systemet gemmer automatisk akter med en nedlukningsdato
på 30 år, hvorfor datoen skal tilpasses manuelt på den enkelte
akt, såfremt sletning skal ske tidligere, jf. cirkulærets § 7, stk. 1.
Særaktssystemet har en automatisk overvågning, som viser,
hvilke akter der har nået deres påførte nedlukningsdato. Disse
kommer dagligt ud på en oversigt, som håndteres manuelt af en
medarbejder i PAC, der tjekker, at nedlukningsdatoen er påført
korrekt, og herefter sletter akten og opdaterer særakten.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Som led i projektet med at indføre en digital særakt foretog
Rigsadvokaten en generel juridisk vurdering af bl.a. opbevaring
af oplysninger i særakten, og hvilke slettefrister
(opbevaringsperiode) der skulle fastsættes i den.
Vurderingen tog udgangspunkt i, at den digitale særakt skal
føres med det formål at retsforfølge strafbare handlinger,
Side 3/4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om, hvad der i § 6, stk. 1, forstås med udtrykket “senest i cirkulære nr. 9048 af 2/2-21 om den digitale særakt
herunder med henblik på at understøtte anklagemyndighedens
og rettens vurdering af påtale, påstand, straf og andre retsfølger,
jf. § 1, stk. 1, i cirkulære nr. 9048 om den digitale særakt.
Slettefristerne blev fastsat ud en konkret vurdering af, hvor
længe disse formål er til stede.
Vurderingen af slettefristerne i den digitale særakt blev foretaget
i lyset af de slettefrister, som er fastsat for Kriminalregisteret og
ud fra de relevante retsregler i straffeloven, særlovgivningen og
retsplejeloven mv., som har betydning for det nævnte
spørgsmål. Det drejer sig bl.a. om de almindelige regler om
straffens fastsættelse, som fremgår af straffelovens § 80 og § 81,
nr. 1.
Det var Rigsadvokatens vurdering, at det var nødvendigt og
tilstrækkeligt at opbevare oplysningerne i den digitale særakt i
30 år for at opnå formålet med at føre særakten.”
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at det følger af § 1, stk. 2,
i cirkulæret om den digitale særakt, at behandling af personoplysninger
alene må finde sted i det omfang, det er nødvendigt til opfyldelsen af
formålet med at føre den digitale særakt.
Som også tidligere oplyst har Justitsministeriet i samarbejde med
Udlændinge- og Integrationsministeriet igangsat et arbejde med at
undersøge, om der er grundlag for systematisk at dele den digitale særakt
med udlændingemyndighederne til brug for behandling af sager om
tidsubegrænset opholdstilladelse og erhvervelse af dansk indfødsret. Der vil
i relevant omfang indgå en vurdering af længden af slettefristerne i dette
arbejde.
Side 4/4