Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2915982_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 21. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 221
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 221:
Vil ministeren kommentere artiklen "Politiet har fået 150 sager om sympati for Ha-
mas’ angreb” på kristeligt-dagblad.dk
den 18. august 2024, herunder sætningen:
"Indtil
nu er der rejst tiltale i 13 sager”, og vil ministeren på baggrund heraf rede-
gøre for de tiltaltes nationaliteter og opholdsgrundlag, herunder for om der er til-
talte med udenlandsk baggrund, som har fået dansk indfødsret foræret i gave ved
erklæring eller naturalisation som hovedpersoner, bipersoner eller efterkommere?
Vil ministeren på baggrund heraf redegøre for, i hvor mange af de 13 sager ankla-
gemyndigheden og udlændingemyndighederne har undersøgt ret til dobbelt stats-
borgerskab og mulighederne for at nedlægge påstand om frakendelse af dansk ind-
fødsret og udvisning henset til det vedtagne L 127 fra folketingsåret 2021-22 (fra-
kendelse af statsborgerskab for strafbare forhold, som er til alvorlig skade for sta-
tens vitale interesser m.v.), de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2., hvor bl.a. of-
fentlig billigelse af terror er oplistet som et eksempel på en strafbar handling, som
har en karakter, der er til alvorlig skade for statens vitale interesser?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Udlændinge- og Integrationsministeriet
indhentet bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigsad-
vokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har anmodet Statsadvokaten i København om en udtalelse.
Statsadvokaten i København har oplyst, at der i 13 sager er rejst tiltale mod 14
personer (T1-T14) for overtrædelse af straffelovens § 136, stk. 2 (billigelse af
terrorhandlinger). Der er ikke nedlagt påstand om udvisning i sagerne, da de
tiltalte er danske statsborgere. Der er endvidere ikke nedlagt påstand om fra-
kendelse af dansk indfødsret.
Side
1/4
18. september 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
70 80 24 50
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 12883
2794433
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om, hvordan en borger kan være registreret med dansk statsborgerskab, uden at ministeriet kan redegøre for hans erhvervelse
Der er faldet dom i fem sager:
Ved Østre Landsrets dom af 1. juli 2024 blev tiltalte (T1) idømt 6 måneders
fængsel. Dommen er endelig.
Ved Københavns Byrets dom af 6. august 2024 blev tiltalte (T2) idømt 9 måne-
ders fængsel. Tiltalte har i forbindelse med domsafsigelsen anket dommen med
påstand om frifindelse. Statsadvokaten i København har kontraanket til Østre
Landsret med påstand om skærpelse.
Ved Københavns Byrets dom af 8. august 2024 blev tiltalte (T4) idømt 5 måne-
ders fængsel. Dommen er endelig.
Ved Københavns Byrets dom af 21. august 2024 blev tiltalte (T9) frifundet. Dom-
men er endelig.
Ved Københavns Byrets dom af 22. august 2024 blev tiltalte (T3) idømt 5 måne-
ders betinget fængsel. Dommen er endelig.
Fem sager er berammet til hovedforhandling ved henholdsvis Retten i Hjørring
den 10. september 2024 (T8), Retten i Odense den 23. oktober 2024 (T5) og den
27. januar 2025 (T14), Retten i Aalborg den 29. oktober 2024 (T12) og Retten i
Horsens den 21. februar 2025 (T6 og T7).
Tre af de 13 sager er endnu ikke berammet ved retten (T10, T11 og T13).
Statsadvokaten i København, der får forelagt alle sager om overtrædelse af
straffelovens § 136, stk. 2, i relation til konflikten i Mellemøsten, har for så vidt
angår spørgsmålet om frakendelse af indfødsretten oplyst, at det fremgår af
forarbejderne til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at der ved vurderingen af, om
indfødsret skal frakendes, når lovens betingelser i øvrigt er opfyldt, skal foreta-
ges en afvejning af på den ene side forholdets grovhed og på den anden side en
frakendelses betydning for den pågældende. I tilfælde, hvor en person dømmes
for mere alvorlige forhold, bør den pågældende som udgangspunkt frakendes
dansk indfødsret. Den betydning, frakendelsen har for den pågældende, kan
dog tale afgørende imod, og der bør således ikke ske frakendelse, hvis den på-
gældende ikke har nogen eller alene har meget ringe tilknytning til et andet
land. Ved mere alvorlige forhold forstås som udgangspunkt forhold, der straffes
med fængsel i 2 år eller derover.
Statsadvokaten i København har endvidere oplyst, at anklagemyndigheden
med henvisning til den foreliggende retspraksis ikke har en påstand om fængsel
i 2 år eller derover i sagerne, hvorfor betingelserne for frakendelse af indfødsret
ikke umiddelbart findes at være opfyldt.
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om, hvordan en borger kan være registreret med dansk statsborgerskab, uden at ministeriet kan redegøre for hans erhvervelse
Statsadvokaten har ligeledes henvist til, at vurderingen af, om en handlemåde
har været til alvorlig skade for statens vitale interesser, ifølge forarbejderne
ikke er knyttet op på konkrete strafferetlige delikter, og at spørgsmålet altid vil
skulle afgøres ved en konkret vurdering af handlemådens art, karakter og føl-
gevirkninger, og at der i den forbindelse også vil skulle foretages en helheds-
vurdering af den samlede kriminalitet, der aktuelt er til pådømmelse, samt tid-
ligere ligeartet kriminalitet.
Efter en konkret vurdering af de samlede omstændigheder i de 13 sager har
Statsadvokaten ikke fundet, at de tiltalte har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for statens vitale interesser, hvorfor der ikke er grundlag for en
påstand om frakendelse af indfødsretten. På den baggrund har Statsadvokaten
ikke iværksat undersøgelser om eventuelt dobbelt statsborgerskab.””
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forhold til de i spørgsmålet omtalte
tiltalte personers erhvervelse af dansk statsborgerskab nærmere oplyse følgende:
T1 erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation med virkning fra den 3. januar 2004 i henhold til lov nr. 1205 af 27.
december 2003.
T2 erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation med virkning fra den 21. juni 1995 i henhold til lov nr. 392 af 14. juni
1995.
T3 erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation med virkning fra den 14. juni 2006 i henhold til lov nr. 488 af 7. juni
2006.
T4 erhvervede dansk statsborgerskab som hovedperson ved naturalisation med
virkning fra den 22. april 2002 i henhold til lov nr. 205 af 15. april 2002.
For så vidt angår T5 fremgår det af oplysninger i Det Centrale Personregister (CPR),
at pågældende af Statsamtet Fyn er registeret med dansk statsborgerskab den 11.
maj 2006. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan ikke på baggrund af opslag i
ministeriets systemer redegøre nærmere for grundlaget for den pågældendes er-
hvervelse af dansk statsborgerskab.
T6 erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation med virkning fra den 18. december 1996 i henhold til lov nr. 1053 af
11. december 1996.
T7 erhvervede dansk statsborgerskab ved fødslen som efterkommer af forældre
med dansk statsborgerskab af udenlandsk baggrund. Lovgrundlaget for den pågæl-
dendes statsborgerskab er § 1 i lov om dansk indfødsret.
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om, hvordan en borger kan være registreret med dansk statsborgerskab, uden at ministeriet kan redegøre for hans erhvervelse
T8 er af dansk oprindelse og har erhvervet dansk statsborgerskab ved fødslen. Lov-
grundlaget for den pågældendes statsborgerskab er § 1 i lov om dansk indfødsret.
T9 erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation med virkning fra den 6. maj 1997 i henhold til lov nr. 296 af 29. april
1997.
T10 er af dansk oprindelse og har erhvervet dansk statsborgerskab ved fødslen.
Lovgrundlaget for den pågældendes statsborgerskab er § 1 i lov om dansk indføds-
ret.
T11 erhvervede dansk statsborgerskab ved fødslen som efterkommer af en foræl-
der med dansk statsborgerskab af udenlandsk baggrund. Lovgrundlaget for den på-
gældendes statsborgerskab er § 1 i lov om dansk indfødsret.
T12 erhvervede dansk statsborgerskab ved fødslen som efterkommer af forældre
med dansk statsborgerskab af udenlandsk baggrund. Lovgrundlaget for den pågæl-
dendes statsborgerskab er § 1 i lov om dansk indfødsret.
T13 erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en foræl-
ders naturalisation med virkning fra den 24. april 2000 i henhold til lov nr. 273 af
17. april 2000.
T14 erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en foræl-
ders naturalisation med virkning fra den 21. juni 1995 i henhold til lov nr. 392 af 14.
juni 1995.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
4/4