Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2915713_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 5. september 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 230
(Alm. del), folketingsåret 2023-24, efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig (LA) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 230:
Vil man kunne frakende et mindreårigt barns danske indfødsret, hvis barnets for-
ældre har fået frakendt sin danske indfødsret efter indfødsretsloven § 8B, stk. 2,
uden at det vil være i strid med Danmark internationale forpligtelser?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har lagt til grund, at der med spørgsmå-
let ønskes svar på, i hvilke tilfælde det, inden for rammerne af Danmarks internati-
onale forpligtelser, er muligt at frakende eller fratage dansk indfødsret fra et min-
dreårigt barn, hvis barnets forældre frakendes deres danske indfødsret ved dom
eller fratages deres danske indfødsret administrativt.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det fremgår af indføds-
retslovens § 8 A, stk. 1, at den, som i forbindelse med sin erhvervelse af dansk ind-
fødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at afgive urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger, ved dom skal frakendes
indfødsretten, hvis det udviste forhold har været bestemmende for erhvervelsen,
medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 A, stk. 2, at frakendes nogen sin danske ind-
fødsret efter stk. 1, skal også vedkommendes barn ved dom frakendes indfødsret-
ten, hvis barnet har erhvervet indfødsretten gennem vedkommende, medmindre
dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, og medmindre bar-
net derved bliver statsløs.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at det fremgår af
indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at den som dømmes for en strafbar handling, og som
derved har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale inte-
resser, ved dom skal frakendes sin danske indfødsret, med mindre dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligteler.
Side
1/3
3. oktober 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
70 80 24 50
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 13642
2812394
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om man vil kunne frakende et mindreårigt barns danske indfødsret, uden at det vil være i strid med Danmark internationale forpligtelser
2915713_0002.png
Derudover følger det af indfødsretslovens § 8 B, stk. 2, at er en person i udlandet
straffet for en handling, der efter stk. 1 skal medføre frakendelse af dansk indføds-
ret, skal indfødsret frakendes i medfør af straffelovens § 11.
Efter straffelovens § 11 kan frakendelse af dansk indfødsret ske efter offentlig på-
tale her i landet, hvis en person, der har dansk indfødsret og er bosat i den danske
stat eller har lignende fast ophold her i landet, i en fremmed stat er straffet for en
handling, der efter dansk ret kan medføre frakendelse eller fortabelse af kald eller
erhverv eller anden rettighed.
Frakendelse af dansk indfødsret i medfør af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1 og 2,
omfatter ikke den pågældendes børn.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan derudover oplyse, at det fremgår af
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, at den, der har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for landets vitale interesser, af udlændinge- og integrationsministe-
ren kan fratages sin danske indfødsret, med mindre den pågældende derved bliver
statsløs.
Fratagelsen af dansk indfødsret i medfør af indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, omfatter
ikke den pågældendes børn.
5.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oplyse,
at Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret (statsborger-
retskonventionen) udtømmende fastsætter, i hvilke situationer en kontraherende
stats nationale lovgivning må indeholde regler om fortabelse af statsborgerskab.
For så vidt angår børn følger det af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 2,
at en stats nationale lovgivning kan indeholde bestemmelser om, at børn, hvis for-
ældre fortaber deres statsborgerret i det pågældende land, ligeledes fortaber
denne statsborgerret, bortset fra de af stk. 1, litra c (handlemåde, der er til alvorlig
skade for den kontraherende stats vitale interesser) og litra d (frivillig fremmed mi-
litærtjeneste) omfattede tilfælde. Børn fortaber imidlertid ikke statsborgerretten,
hvis den ene af deres forældre fortsat besidder den.
Det følger således af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 2, at en kontrahe-
rende stats nationale lovgivning blandt andet ikke må indeholde bestemmelser om,
at børn ligeledes fortaber deres statsborgerret i tilfælde, hvor forældre fortaber
deres statsborgerret i det pågældende land på grund af en handlemåde, som er til
alvorlig skade for den kontraherende stats vitale interesser, hvorimod den natio-
nale lovgivning gerne må indeholde bestemmelser om, at børn ligeledes fortaber
deres statsborgerret i tilfælde, hvor forældre fortaber deres statsborgerret på
grund af svig.
Det er således alene børn, der har erhvervet statsborgerskabet gennem en foræl-
der, som frakendes statsborgerskabet på baggrund af svig, der inden for Danmarks
internationale forpligtelser vil kunne frakendes deres danske indfødsret.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om man vil kunne frakende et mindreårigt barns danske indfødsret, uden at det vil være i strid med Danmark internationale forpligtelser
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3