Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2896171_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 9. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 216 (Alm.
del) efter ønske fra Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 216:
Vil ministeren bekræfte, at Lilas Hatahet, som har søgt om indfødsret med sine to
mindreårige sønner som bipersoner, vil kunne optages på lovforslaget om indføds-
rets meddelelse, der fremsættes til oktober 2024, såfremt Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets Indfødsretskontor i august 2024 hurtigt gennemgår sagen og
oversender den konkrete sag til evt. dispensationsvurdering i Indfødsretsudvalget,
og såfremt udvalget siger ja til evt. dispensation? Vil ministeren supplerende op-
lyse, hvornår ministeriet senest skal have en positiv tilkendegivelse om dispensa-
tion fra Indfødsretsudvalget, hvis Lilas Hatahet og hendes sønner skal nå at have
indfødsret via lovforslaget om indfødsrets meddelelse, der fremsættes i oktober
2024? Spørgsmålet stilles på baggrund af artiklerne i Politiken den 17. juli 2024
”Stort boksetalent står til at tabe til ministeriums sagsbehandling” og den 20. juli
2024 ”Lilas Hatahet
og hendes sønner har ventet og ventet
og snart ryger en vigtig
deadline”.
Svar:
1.
For så vidt angår den konkrete sag henvises til den samtidige fortrolige besvarelse
af IFU (Alm. del) spørgsmål nr. 215.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt om muligheden for at er-
hverve dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en forælders natu-
ralisation oplyse, at det bl.a. er en betingelse, at barnet er under 18 år, jf. § 6, stk.
2, jf. § 5, stk. 1 og 2, i indfødsretsloven.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at det følger af
grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få dansk indfødsret uden ved lov
(naturalisation).
Behandlingen af ansøgninger om naturalisation har igennem mange år været tilret-
telagt således, at et flertal i Folketinget i en aftale har beskrevet de betingelser, der
Side
1/2
16. august 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
70 80 24 50
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 12389
2784573
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om at bekræfte, at Lilas Hatahet, som har søgt om indfødsret med sine to mindreårige sønner som bipersoner, vil kunne optages på lovforslaget om indfødsrets meddelelse, der fremsættes til oktober 2024
skal være opfyldt for, at en ansøger kan optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse. Aftalen er udmøntet i en cirkulæreskrivelse om naturalisation, der be-
skriver de betingelser, der skal være opfyldt for, at en ansøger uden videre kan op-
tages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, samt de betingelser, der skal
være opfyldt for, at en ansøgning forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg.
Aftalen indeholder ingen lempeligere retningslinjer for behandlingen af ansøgnin-
ger fra personer, der har været omfattet af en forælders ansøgning som biperson,
og som bliver myndige inden tidspunktet for forælderens erhvervelse af dansk
statsborgerskab.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forhold til forberedelsen af lov-
forslag om indfødsrets meddelelse generelt oplyse, at idet lovforslag om indføds-
rets meddelelse typisk fremsættes to gange årligt, opstår der en tidsmæssig for-
skydning mellem sagsbehandlingen og lovforslagets fremsættelse. Ministeriet fo-
retager derfor umiddelbart forud for fremsættelsen af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse et supplerende tjek af alle sager, hvor ministeriet har meddelt ansø-
gerne forventet optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, med henblik
på at vurdere, om ansøgeren fortsat opfylder naturalisationsbetingelserne.
Dette tjek påbegyndes normalt mellem 2,5-3,5 måneder inden fremsættelsen af et
lovforslag. Tidspunktet skyldes, at samtlige sager skal gennemgås, og at en række
myndigheder, herunder Politiets Efterretningstjeneste (PET), skal høres over ansø-
gerne. Det betyder, at der som hovedregel ikke optages yderligere ansøgere på lov-
forslaget efter dette tidspunkt.
5.
Jeg mener generelt, at det er rimeligt, at myndige personer ikke skal kunne opnå
dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse med en forælders erhvervelse af
dansk statsborgerskab. Myndige personer, der ønsker dansk statsborgerskab, bør
således søge selvstændigt herom og opfylde betingelserne for naturalisation.
Derudover mener jeg, at det er mest hensigtsmæssigt, at der i sagsbehandlingen af
naturalisationsansøgninger og i forberedelsen af lovforslag om indfødsrets medde-
lelse er tilstrækkelig tid til at sagerne undergår en grundig behandling, herunder
det ovenfor nævnte såkaldte lovtjek.
Det ændrer dog ikke på, at det i sidste ende er op til Folketinget at beslutte, hvem
der skal tildeles dansk statsborgerskab ved naturalisation, herunder om en ansøger
skal meddeles dispensation fra en eller flere betingelser i cirkulæreskrivelsen.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2